Doua accidente de munca mortale inregistrate in octombrie

In cursul lunii octombrie,inspectorii din cadrul ITM Bacau au controlat 487 angajatori si au  aplicat 22 de amenzi totalizand 181.000 lei.Inspectorii de muncă din cadrul corpului de control relaţii de muncă au verificat 217 angajatori la care lucrau 5629 salariati.  Au fost aplicate 17 sancţiuni contravenţionale  în valoare totală de 114.000 lei. Astfel, au fost depistaţi 9 angajatori care practicau munca fără forme legale ( 11 persoane ), fiind aplicate 9 sancţiuni pentru munca la negru, în valoare de 110.000 lei . Tot în domeniul relaţiilor de muncă au mai fost aplicate sancţiuni pentru nerespectarea prevederilor legislatiei privind munca suplimentara, lipsa control medical, neintocmire plan de prevenire si protectie, echipamente de munca necorespunzatoare.

Tot in cadrul Serviciului Control Securitate si Sanatate in Munca , la 31 octombrie s-a finalizat campania privind organizarea activităţii de intervenţie şi salvare în unităţi industriale cu potenţial pericol de emisii de gaze, vapori şi pulberi toxice, asfixiante, inflamabile sau explozive . 

Motivarea campaniei 

În mare parte din activităţile economiei naţionale (de exemplu: industria extractivă de subteran şi suprafaţă, chimică, petrochimică, extracţia şi distribuţia de gaze naturale, industria alimentară, agricultură, fabricarea mobilei, reparaţii auto s.a.) pot apărea  emisii de gaze, vapori şi pulberi toxice, asfixiante, inflamabile sau explozive .

Din cauza riscurilor determinate de aceste noxe, după cum prevede şi legislaţia în vigoare, este necesară organizarea activităţii de intervenţie şi salvare, acordarea primului ajutor, stingerea incendiilor, evacuarea lucrătorilor în funcţie de natura activităţii şi mărimea întreprinderii. Pentru a diminua efectele negative privind sănătatea şi securitatea lucrătorilor în caz de incendiu sau explozie, din cauza aprinderii substanţelor inflamabile, ori efectele fizice dăunătoare care decurg din prezenta substanţelor chimice instabile sau a amestecurilor de substanţe, se impune existenţa staţiilor de intervenţie şi salvare, dotate corespunzător şi deservite de personal instruit şi autorizat corespunzător. Riscurile ce pot apărea în desfăşurarea activităţiilor enumertate mai sus, pot fi explozii; incendii; intoxicaţii; arsuri chimice; asfixiere s.a. nerespectarea prevederilor legislatiei privind repausul saptamanal. nerespectarea prevederilor HG 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor in format electronic.

  • Pentru munca fara forme legale au fost depistate urmatoarele societati comerciale

SC URBAN ERA CLEAN SRL  – 3 persoane (30000 LEI)

SC GUTVAL  SRL  – 1 persoana ( 10000 LEI)

SC PASCALIN COM SRL – 1 persoana ( 10000 LEI) 

  • SC SQUILO SRL – 1 persoana ( 10000 LEI)

 

În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă  au fost controlaţi  270 agenţi economici. Pentru neconformităţile depistate au fost aplicate 5 sancţiuni contravenţionale  în valoare totală de 40.000 lei. Tot in acest domeniu precizam ca au  fost inregistrate 5 comunicari de accidente din care: 2  mortale si 3 soldate cu incapacitate temporara de munca. 

Principalele nereguli sanctionate au fost nerealizare masuri  dispuse la controlul anterior, instruire necorespunzatoare.

Obiectivul campaniei 

Creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi  lucrătorilor prin implicarea permanentă a tuturor factorilor care au atribuţii şi care pot să contribuie la aplicarea prevederilor legale în domeniul securităţii sănătăţii  în muncă;

Stabilirea măsurilor care se impun a fi luate pentru respectarea de către angajatori şi lucrători a cerinţelor de sănătate şi securitate în muncă, în vederea prevenirii producerii accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale datorate emisiilor de gaze toxice şi/sau explozive.

Au fost verificate 6 societati comerciale avand domeniu de activitate petro-chimia, la care au fost aplicate 14 avertiemnete pentru deficiente minore depistate in domeniul de control al campaniei.

În perioada  1 – 31 octombrie 2014 au fost primite 71 sesizări  si au fost soluţionate 63 de sesizări. Marea majoritate a acestora in numar de 57  au avut ca obiect neplata unor drepturi banesti ( salarii , bani pentru concedii de odihna sau medicale, sporuri ) restul reclamand incetarea abuziva a CIM, neacordarea preavizului legal de catre angajator, neincheierea unui CIM in forma scrisa si refuzul angajatorilor de a elibera diverse adeverinte privind derularea raporturilor de munca intre societatea comerciala si salariati.

DAN BUFTEA

Adauga un comentariu

*