Împreună gândim viitorul

Proiect este co-finanţat printr-un grant din partea Elveţiei prin intermediul Contribuţiei Elveţiene pentru Uniunea Europeană extinsă, 

Ghidul de dezvoltare a abilităților de viață a fost conceput în cadrul proiectului „Împreună gândim viitorul”, implementat de Asociația pentru Promovarea Dezvoltării Personale (APDP) în județul Bacău. Beneficiarii acestui proiect sunt copii, cu vârsta între 11 – 15 ani, cu oportunități reduse, care provin din categorii și medii dezavantajate, atât din mediul rural, cât și urban al județului Bacău, pentru care a fost gândit un program interesant și atractiv de dezvoltare a abilităților de viață, care să le pună în valoare propriul potențial psiho-fizic, să le faciliteze adaptarea şi integrarea în comunitatea urbană pentru continuarea studiilor liceale şi creşterea şanselor de integrare  socio-educațională.Ghidul conceput în cadrul proiectului „Împreună gândim viitorul” urmăreşte să ofere celor interesați un model de bune practici, prin prezentarea programul de dezvoltare a abilităților de viață a beneficiarilor proiectului.Este nevoie de acest model, avem nevoie de modele de bune practici, copiii au nevoie să își dezvolte abilitățile de viață pentru a reuși în viața independentă, mai ales că mulți copii cu oportunități reduse, ajunși la vârsta adolescenței, sunt major afectați de actuala criză economică, de tranziția socială prelungită, de migrația forței de muncă, astfel încât pot înregistra ușor derapaje în activitatea școlară, ce duc adesea la abandon școlar, apropierea de anturaje periculoase, începerea precoce a vieții sexuale (relații timpurii și ocazionale, sarcină timpurie și nedorită, trafic de persoane etc.), contractarea unor căsătorii timpurii sau migrația în căutarea unui loc de muncă, putând, cu ușurință, să devină victime ale abuzului și violenței etc.Mai mult, abandonul școlar atrage după sine și lipsa unei specializări, calificări care limitează posibilitățile de integrare socio-profesională și realizare personală. În acest fel scade calitatea vieții și debutează dependența de serviciile de asistență socială.Pentru a evita un astfel de risc, am urmărit dezvoltarea acelor abilități de viaţă care să le permită beneficiarilor să se cunoască, să își dezvolte propriul  potenţial, să facă față cu succes provocărilor vieţii de zi cu zi şi să poată gestiona eficient situaţii de dificultate sau criză ce apar în diferite etape ale vieții. Fiecare copil şi tânăr are, în funcţie de vârstă sau mediul din care provine, nevoi specifice, care necesită o abordare diferenţiată, iar dezvoltarea timpurie a abilităţilor de viaţă contribuie la pregătirea copiilor şi tinerilor pentru a se implica activ în viaţa comunităţilor în care trăiesc.Știm că fiecare etapă de vârstă vine cu nevoi diferite de dezvoltare şi de realizare a scopurilor specifice acelei perioade de viaţă, astfel că fiecare abilitate dobândită, generează o alta şi, împreună, susţin procesul de autodefinire a fiinţei umane. Mai mult, copiii şi tinerii au nevoie de oportunităţi diverse de descoperire, exersare şi dezvoltare a calităţilor, înclinaţiilor, talentelor, aptitudinilor, capacităţilor şi compențelor personale care să îi ajute să aibă o viaţă de calitate. 

De ce un  program de dezvoltare a abilitatilor de viata? 

Deoarece abilitățile de viață reprezintă acele trăsături și calități, atitudini, comportamente, valori, deprinderi, aptitudini și competențe care mijlocesc atingerea unui nivel de calitate a vieții, cel puțin acceptabil în orice context psiho-social.

Valori și atitudini

  • Orientarea spre o viață de calitate în prezent și în viitor;
  • Respect față de sine și față de ceilalți;
  • Valorizarea comunicării și a relațiilor interpersonale;
  • Adaptare și deschidere la noi tipuri de învățare;
  • Aprecierea unicității fiecăruia;
  • Valorizarea creativității ca resursă pentru dezvoltarea personală;
  • Flexibilitate și responsabilitate pentru propriile decizii;
  • Autonomie în gândire;
  • Participare la viața socială și a comunității;
  • Acceptare a diferențelor si a diversității;
  • Motivatie si flexibilitate in elaborarea traseului educational.

 

Abilități de viață necesare a fi dezvoltate în cadrul etapei de vârstă 11-14/15 ani, etapă în care sunt incluși și beneficiarii proiectului:

  • Abilități de cunoaștere, autocunoaștere și dezvoltare personală;
  • Abilități de cunoaștere și gestionare a emoțiilor;
  • Abilități de comunicare interpersonală;
  • Abilități de soluționare și gestionare a conflictelor;
  • Abilități creative;
  • Abilități de rezolvare de probleme;
  • Abilități de adoptare a unui stil de viață sănătos;
  • Abilități de gestionare a stresului;
  • Abilități de autogospodărire;
  • Abilități de explorare a mediului înconjurător;
  • Abilități de voluntariat.

Toate aceste abilități au fost formate și dezvoltate pe parcursul derulării proiectului, ele regăsindu-se detaliate  în ghidul ce va fi prezentat în cadrul seminarului.

Adauga un comentariu

*