Penitenciarul Bacau in 2012

În prezenta comisar şef de penitenciare Gheorghe Iftinca, director Direcţia Management şi Resurse Umane, din partea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, a avut loc bilantul  activităţii Penitenciarului Bacău pentru anul 2012.

 În cursul anului 2012 Penitenciarul pentru Minori şi Tineri Bacău a continuat implementarea obiectivelor promovate la nivelul sistemului penitenciar, în acest context asumându-şi rolul social deosebit, determinat de funcţiile sale de formare a unei atitudini corecte faţă de muncă, faţă de ordinea de drept şi faţă de regulile de convieţuire socială a persoanelor private de libertate. Totodată, comanda unităţii s-a asigurat permanent că este respectată ordinea şi disciplina locurilor de detenţie în vederea creării unui climat care să respecte demnitatea persoanelor private de libertate. Pentru a accentua rolul de partener social , pe parcursul anului 2012 instituţia noastră s-a implicat în campanii umanitare şi în derularea de proiecte naţionale şi locale care au contribuit la promovarea unor valori etice şi morale. În anul 2012, urmare a implementării Strategiei ANP pentru perioada 2009 – 2013, s-a continuat procesul de profilare a unităţilor din Regiunea Nord – Est, acţiune ce a adus modificări importante în structura efectivelor de persoane private de libertate, Penitenciarul Bacău având în custodie următoarele:

  • Persoane arestate preventiv de sex masculin şi feminin , tineri şi  minori, cu cauze pe rolul instanţelor judiciare din judeţele Bacău , Neamţ,Vaslui, Iaşi, Vrancea, Buzău, Botoşani şi Suceava;
  • Persoane condamnate de sex feminin , tineri şi  minori , din toate regimurile de executare cu cauze pe rolul organelor judiciare din judeţele Bacău, Neamţ, Vaslui, Iaşi, Vrancea, Buzău,Galaţi, Botoşani şi Suceava;
  • Persoanele condamnate de sex masculin din regimul deschis care sunt folosite la activităţi productive.
  • Profilarea unităţii a constituit o provocare datorită elementului de noutate, de necunoscut, însă, prin asigurarea unui management corespunzător s-a reuşit  identificarea resurselor şi utilizarea responsabilă a acestora pentru îndeplinirea obiectivelor propuse. Activităţile au fost realizate sistematic, prin cooperarea penitenciarelor implicate în proces şi sub coordonarea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.

SIGURANTA DETINERII SI REGIM PENITENCIAR

La începutul anului 2012 Penitenciarului Bacău deţinea un număr de 762 persoane private de libertate, ajungându-se ca la finele anului în custodia noastră  să se  afle un număr de  806 persoane private de libertate(582 barbati si 223 femei), din care. 49 minori si 338 tineri. Comisia de individualizare a regimului de executare a pedepselor, a analizat un număr de 1331 de persoane private de libertate din care 603 la prima analiză şi 728  fiind reanalizate, la data de 31.12.2012 structura efectivelor existente fiind următoarea: regim deschis – 106 persoane private de libertate, 70 bărbaţi şi 36 femei; regim semideschis – 340 persoane private de libertate, 238 bărbaţi şi 102 femei;  regim închis – 127 persoane private de libertate, 72 bărbaţi şi 55 femei; regim de maximă siguranţă – 41 persoane private de libertate,33 bărbaţi şi 8 femei; neincluşi – 25 persoane private de libertate, 23 bărbaţi şi 2 femei; arestaţi preventiv – 166 persoane private de libertate, 146 bărbaţi şi 20 femei.

Comisia de liberarea condiţionată a analizat un număr de 374 ppl, din care 258 au fost propuşi pentru liberare şi 116 respinşi, iar 2 ppl au fost propuse de comisia de liberare condiţionată şi respinse de către Judecătoria Bacău.

Comisia de analizare a propunerilor privind recompensarea persoanelor private de libertate sens în care au fost aplicate un număr de 136 cu ridicarea unei sancţiuni disciplinare , 817 cu suplimentarea drepturilor la pachet şi vizite, respectiv 23 recompense cu permisiunea ieşirii din penitenciar.

În  2012  au fost prezentate la instanţele de judecată şi organele de urmărire penală, un număr de 7438 persoane private de libertate. Au venit în tranzit în vederea prezentării la instanţele de judecată deservite de Penitenciarul Bacău un număr de 1761 pp. Au plecat în tranzit la alte unităţi de penitenciar 1789 ppl. Au venit din transfer 1040 ppl, Au plecat în transfer 1250 pplt; Au fost –           puse în libertate 464 ppl. O altă preocupare constantă a personalului din sectorul operativ a fost acordarea drepturilor persoanelor private de libertate la hrană, echipament, cazarmament, asistenţă medicală, precum şi a drepturilor la  corespondenţă, petiţionare, pachete, vizită,  cumpărături şi vizite intime, convorbiri telefonice cu respectarea particularităţilor impuse de regimurile de executare a pedepselor privative de libertate.Prin intermediul sectorului de acordare a vizitelor, s-au acordat persoanelor private de libertate un număr de 6798 de vizite, din care 3574 “cu dispozitiv de separare” şi 3224 de vizite “fără dispozitiv de separare, în urma cererilor aprobate s-au acordat un număr de 114 vizite intime. De asemenea s-au primit un număr de 16554 de scrisori şi s-au efectuat cumpărături de la chioşcul din incinta unităţii în valoare de 1,548.189,92-  RON. Drepturile  la corespondenţă şi petiţionare au fost respectate cu rigurozitate, asigurându-se materialele necesare exercitării acestor drepturi  tuturor persoanelor private de libertate care nu au dispus de sume băneşti. Precizăm că expedierea corespondenţei se realizează în mod direct de către persoana privată de libertate, aceasta având acces liber la cutiile poştale instalate  pe fiecare secţie de deţinere, de unde sunt ridicate de către lucrătorii oficiilor poştale . O activitate distinctă a fost materializată de organizarea şi desfăşurarea apelului general al persoanelor private de libertate aflate în custodia Penitenciarului Bacău în anul 2012, ocazie cu care nu au fost identificate probleme deosebite în ceea ce priveşte legalitatea  deţinerii, regimul penitenciar aplicat precum şi respectarea şi acordarea tuturor drepturilor consfinţite de lege.Referitor la starea de disciplină în rândul persoanelor private de libertate, comisia de disciplină s-a întrunit în fiecare zi de luni a fiecărei săptămâni, a analizat un număr de 586 de rapoarte de incident, 120 fiind clasate s-au aplicat un număr de 466 sancţiuni, astfel: 87  avertismente, o suspendarea dreptului de a participa la activităţi culturale, artistice şi sportive, pe o perioadă de cel mult o lună; o suspendarea dreptului de a presta o muncă, pe o perioadă de cel mult o lună; 108 suspendari a dreptului de a primi şi de a cumpăra bunuri, cu excepţia celor necesare pentru igiena individuală, pe o perioadă de cel mult două luni ; 164 de suspendari a dreptului de a primi vizită pe o perioadă de cel mult 3 luni; 105 cu izolarea pentru maximum 10 zile. Lunar s-au efectuat  percheziţii generale la fiecare cameră de deţinere şi locurile unde persoanele private de libertate au acces, iar în urma informaţiilor care au fost primite, la unele camere de deţinere s-au efectuat percheziţii peste planificările existente.Tot pe această linie, în urma colaborării dintre cadrele sectorului operativ şi în baza sistemului existent de culegere a informaţiilor, cu ocazia percheziţiilor efectuate s-au descoperit, inclusiv la sectorul PVC cu ocazia acordării dreptului la pachete şi vizite şi în urma percheziţiilor efectuate la camerele de deţinere un număr de 72 telefoane mobile, disimulate în alimente, articole vestimentare, bagaje şi diferite locuri în scădere faţă de anul 2011 când au fost confiscate un număr de 127 de telefoane mobile. În perioada supusă analizei, unitatea s-a confruntat cu evenimente negative cu impact deosebit, însă, au existat si situaţii incompatibile cu starea de normalitate: 155 altercaţii produse între persoanele private de libertate;           o evadare de la punctul de lucru Moinesti; o evadare de la punctul de lucru GAZ; un suicid in data de 11.10.2012; un deces in randul persoanelor private de libertate in data de 27.06.2012, urmare a unei interventii chirurgicale la Spitalul Judetean. Pe parcursul anului 2012 au fost aplicate personalului din cadrul unităţii un număr de 14 sancţiuni disciplinare: 8 mustrări scrise; 0 amânare avansare în grad superior pe o perioadă de 2 ani; o trecere într-o funcţie inferioară; o destituire din funcţie; 4 diminuari a drepturilor salariale cu 10 % pe o perioadă de 3 luni.  

SECTORUL REINTEGRARE SOCIALĂ 

Infrastructura sectorului reintegrare socială cuprinde:

  • Spaţii aferente penitenciarului:2 spaţii destinate activităţilor de instruire şcolară  (săli de clasă), 4 cluburi ,1 cabinet psihologic, 1 cabinet de asistenţă socială,1 sală pentru activităţile de informare şi prevenire UIP-TB, 2 spaţii destinate activităţilor cu cartea (bibliotecă), 1 sală de sport destinată femeilor private de libertate şi capela unităţii;
  • Spaţii aferente Şcolii de Arte şi Meserii nr.22 Bacău: 1 club, 4 săli de clasă,1 laborator de informatică,1 sală de sport, 1 cancelarie,biroul directorului.

Organizarea de activităţi educative,culturale, sportive s-a realizat cu respectarea planificărilor elaborate de către coordonatorii sectorului de reintegrare socială şi au vizat cuprinderea unui număr cât mai mare de persoane private de liberate. Astfel au fost organizate cu frecvenţă lunară activităţi artistice, de difuzare a culturii, sportive, de ocupare a timpului liber, concursuri tematice şi sportive, dezbateri şi conferinţe pe diferite teme de interes, precum şi organizarea unor activităţi interpenitenciare în concordanţă cu Decizia 321/2010, precum şi a planului regional încheiat între penitenciarele din regiunea Nord- Est.Au fost organizate ieşiri în comunitate pentru minori, tineri şi femei.O activitate foarte importantă o constituie îmbunătăţirea nivelului de şcolarizare al persoanelor private de liberate custodiate. În cadrul PMT Bacău funcţionează Şcoala generală nr. 22, în cadrul căreia se desfăşoară cursuri şcolare pentru clasele I-VIII, precum şi programul „A doua şansă „ pentru ciclul gimnazial I-IV.În anul 2012, am avut şi o persoană privată de libertate care a urmat cursurile Universităţii „George Bacovia”. În ceea ce priveşte formarea profesională a persoanelor private de liberate s-a avut în vedere organizarea a două burse a locurilor de muncă în cadrul penitenciarului, la care au participat persoane private de libertate clasificate în regim deschis (atât bărbaţi cât şi femei ),de asemenea în cadrul proiectului „Eva” au fost selcţionate 25 de femei pentru a se califica în meseria de lucrător comercial, curs care va demara în ianuarie 2013. În cadrul Programului Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, Axa prioritară 6 „Promovarea incluziunii sociale „ un număr de 9 persoane private de libertate au absolvit cursul de „Operator introducere,validare şi prelucrare date”. Activitatea moral-religioasă a fost desfăşurată de preotul unităţii fiind asigurate condiţiile necesare pentru ca un număr cât mai mare  de persoane private de liberate să aibă acces la ele.Dreptul la informare a fost asigurat prin existenţa televizoarelor în camerele de deţinere şi efectuarea de abonamente la diferite publicaţii locale şi naţionale. Este amenajată o bibliotecă pentru bărbaţi şi una pentru femei, care permit persoanelor private de liberate din custodie accesul la lectură şi activităţi cu cartea.Un domeniu prioritar , deosebit de important în desfăşurarea activităţilor ce vizează reintegrarea socială îl constituie colaborarea cu comunitatea. Asigurarea contactelor cu comunitatea în vederea informării opiniei publice cu privire la misiunea sectorului educaţie şi asistenţă psihosocială din penitenciar şi a creării unei reţele de suport, a fost realizată prin încheierea a 12 protocoale de colaborare cu parteneri din comunitate , atât ONG-uri cât şi instituţii de stat.Protocoale care au reglementat actvităţile desfăşurate de colaboratori în penitenciar dar şi actvităţile desfăşurate de membrii sectorului reintegrare socială în comunitate. Sens în care evidenţiem programele şi activităţile desfăşuarte de  Fundaţia „Stânca Veacurilor”, SUP România, CEPECA,Asociaţia Creştină „ Melchisedec”,ACCMA Betania, Măicuţele asumţioniste „Sf. Maria „ Baraţi, Ansamblul „Busuiocul”, Palatul Copiilor Bacău, Prison Fellowship România. A fost organizată o acţiune de ecologizare în parteneriat cu Asociaţia Terra Mater Bacău. Au fost semnate trei contracte de voluntariat, pentru acţiuni de deszăpezire. Conform protocolului de colaborare dintre penitenciar şi TV Impuls Bacău, a fost realizată , în perioada 21.03-20.09.2012, emisiunea TV „Ultimul proces”. În primul trimestru al anului a fost realizată o campanie de informare şi sensibilizare a comunităţii cu privire la importanţa şi necesitatea facilitării procesului de reintegrare socială a persoanelor private de libertate care au executat pedepse privative de liberate. 

SECTOR ECONOMICO – ADMINISTRATIV

Pentru o mai bună funcţionare, sectorul economico-administrativ a avut ca obiective de realizat în anul precedent următoarele:

  • încheierea de contracte de prestări servicii cu munca prestată de persoane private de libertate cât mai avantajoase din punct de vedere economic, necesare creşterii veniturilor proprii realizate;
  • stabilirea clară a priorităţilor pentru o gestionare cât mai eficientă a fondurilor alocate;
  • asigurarea unei hrăniri cât mai diversificate conform normelor şi reţetarului decadal şi încadrarea acestora în normele calorice şi financiare aprobate;
  • efectuarea de achiziţii publice cu respectarea legislaţiei în vigoare.
  •  urmărirea încasării sumelor datorate de către clienţi şi luarea măsurilor care se impun în cazul neîncasării acestora
  • asigurarea cazarmamentului, a accesului la utilităţi, a dreptului la hrană, echipament şi alte drepturi ale persoanelor private de libertate
  • întocmirea , actualizarea şi implementarea procedurilor proprii specifice activităţii pentru toate activităţile economice care se desfăşoară în unitate
  • asigurarea la timp a mijloacelor logistice necesare funcţionării în condiţii optime a activităţii conform ordinelor şi legilor în vigoare
  • întreţinerea permanentă în scopul menţinerii spaţiilor de deţinere în condiţii optime şi îmbunătăţirea condiţiilor de detenţie în funcţie de fondurile alocate
  • implementarea şi realizarea Programului de Investiţii şi a listei de dotări aprobate
  • organizarea, executarea tuturor procedurilor de declasare, casare şi scoatere din funcţiune a bunurilor materiale propuse de comisiile de inventariere, în conformitate cu actele normative în vigoare.

In sectorul producţie :

–    au fost încheiate un număr de 8 contracte cu diferite societăţi comerciale pentru folosirea forţei de muncă a persoanelor private de libertate, pe baza cărora s-au realizat şi încasat venituri în valoare de 134.925 lei;

–    s-a folosit la muncă un număr mediu de 10 persoane private de libertate la exterior şi 109 persoane private de libertate în interesul locului de deţinere;

–    s-au sacrificat un număr de 501 porci graşi  obţinându-se o producţie de carne în viu de 51.417 kg şi 9 bovine  obţinându-se o producţie de carne de 3.836 kg în viu, asigurându-se necesarul de carne pentru hrănirea persoanelor private de libertate;

–    s-au cultivat 25,75 hectare de teren agricol (culturi solar, spanac, dovlecei, varză timpurie, ceapă verde, porumb, sfeclă furajeră şi masă verde), pentru asigurarea unei părţi a necesarului de legume pentru hrana persoanelor private de libertate şi furaje pentru hrana animalelor.O suprafaţă de 3,32 ha a rămas necultivată datorită lipsei fondurilor băneşti. Datorită lipsei fondurilor necesare şi a irigaţiilor, producţia vegetală a scăzut faţă de anul 2011;

–    o suprafaţă de 3,32 ha, datorită lipsei fondurilor băneşti, a fost arendată în conformitate cu L287/2009 şi L48/2012;

–    la sfarsitul lunii decembrie, efectivul de animale aflat în GAZ-ul unităţii era de 375 capete porcine si 30 capete bovine.

În  anul 2012 s-au obţinut şi încasat venituri proprii în valoare de 288.088 lei:

–    venituri din prestări servicii  134.925 lei

–    venituri din valorificarea produselor proprii 394 lei

–     alte venituri încasate 152.769 lei.

SECTOR MEDICAL

S-au  acordat 20018 consultaţii medicină generală, s-au efectuat 8476 tratamente injectabile şi de mică chirurgie şi s-au realizat un număr de 23909 strict supravegheat (psihotrop, antidiabetic). S-au acordat 334 consultaţii şi tratamente  stomatologice. Au fost internate în spitale aparţinând M.J. 190 persoane private de libertate, 36 în spitale ale M.S.F. şi 334 în infirmeria unităţii. Persoanele private de libertate din Penitenciarul Bacău au necesitat 871 examinări de specialitate şi 1331 examene paraclinice. Au fost efectuate 17 expertize medico-legale, niciuna nefinalizându-se cu propunerea de întrerupere a executării pedepsei pe motive de boală. Au fost prezentate la C.E.C.M. 7 persoane private de libertate pentru revizuirea dosarului de pensie. Au fost prezentate Comisiei de expertiză a persoanelor cu handicap 4 persoane private de libertate pentru revizuire. Au fost dispensarizaţi, în medie, lunar, 204 pacienţi cu afecţiuni cronice, în scădere faţă de anul trecut ca urmare a reprofilării penitenciarului.In cursul anului 2012 s-au înregistrat 2 decese (1 suicid şi 1 caz de boala neoplazică) .

BIROUL RESURSE UMANE ŞI FORMARE PROFESIONALĂ

Pe parcursul anului 2012 a fost încadrat un număr de 6 funcţionari publici cu statut special fiind repartizaţi din Şcoala Naţională de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Tg.Ocna în sectorul siguranţa deţinerii şi regim penitenciar . Au fost organizate recrutări active de personal în vederea participării la admiterea la Academia de Poliţie A. I. Cuza Bucureşti, la Şcoala Naţională de Pregătire a Agenţilor de Penitenciare Tg. Ocna, la Academia Naţională de Informaţii Mihai Viteazul precum şi la alte instituţii militare care şcolarizează personal pentru sistemul administraţiei penitenciare având admişi un număr de 2 candidaţi pentru Şcoala Naţională de Pregătire Tg. Ocna. Un singur candidat dintre cei recrutaţi a fost admis la Academia de Poliţie ,,A. I. Cuza” şi un alt candidat a fost declarat admis pentru Academia Naţională de Informaţii Mihai Viteazul.La data de 31 decembrie 2012, statul de organizare al unităţii era încadrat în proporţie de  85,33% per total din care: 59,15% ofiţeri,  92,91% agenţi şi 0 personal contractual, cu o medie de vârstă de 37 ani.

Adauga un comentariu

*