Compostare in scoli – gestionarea deseurilor menajere

Şi în acest an şcolar, Casa Corpului Didactic “Grigore Tabacaru” Bacău organizează un program de formare continuă, cu o tematică specifică educaţiei ecologice şi avizat de Ministerul Educaţiei, „Compostare în şcoli – gestionarea deşeurilor menajere”Coordonat de profesor formator Rodica Leonte – C.C.D. Bacău, prof. Adriana Antohi – Colegiul Tehnic „Dumitru Mangeron” Bacău şi de Remus Lupu – Colegiul Naţional „Ferdinand I” Bacău, acesta va debuta luni, 02 aprilie 2012, ora 14.00, la Colegiul Tehnic „Dumitru Mangeron” Bacău.Până în prezent, autorităţile locale nu au organizat la nivel instituţional campanii experimentale cu privire la producerea compostului în gospodării, sau despre modalităţile de autoeliminare a deşeurilor organice.Deşeurile biodegradabile reprezintă cea mai importantă categorie de deşeuri municipale. Această situaţie este caracteristică şi pentru Europa în ansamblul său, inclusiv pentru România.De obicei, mai mult de jumătate din deşeurile municipale sunt biodegradabile. Totodată şi deşeurile din şcoli conţin o multitudine de materii organice. De aceea, când se face referire la reciclarea, sau prevenirea generării deşeurilor municipale, ar trebui să ne concentrăm mai întâi asupra deşeurilor bio-organice.O metodă de gestionare a deşeurilor bio-organice este producerea de compost în gospodării sau în şcoli.O serie de şcoli din judeţele Bacău şi Botoşani au avut iniţiativa de a demara campanii experimentale în domeniul obţinerii de compost în şcoli. Campaniile au beneficiat de sprijinul şi îndrumarea experţilor din Flandra – Belgia, în cadrul unui proiect de înfrăţire PHARE, finanţat de Uniunea Europeană.În acest context se naşte următoarea întrebare:Este momentul potrivit ca şcoala să facă pasul următor?Producerea de compost în şcoli poate fi o bună modalitate de a determina întreaga comunitate şcolară să lucreze împreună.Dar, probabil, această situaţie ridică o altă serie de întrebări: De ce să producem compost? A mai incercat altcineva din şcoală să obţină compost? Cine ar trebui implicat? Care sunt paşii de urmat pentru a începe? Ce am putea face cu compostul? Cum să ne organizăm bine, încât progamul să fie durabil?Iată şi câteva motive serioase, pentru a produce compost.Şcolile pot ajuta mediul înconjurător şi comunitatea lor, atunci când obţin compost din resturile alimentare.Un program de producere a compostului în şcoli va:Reduce fluxul de deşeuri solide din şcoli;Recicla resursele naturale;Instrui comunitatea şcolară cu privire la beneficiile producerii de compost;Crea un produs util (compostul, ca produs final), în proiectele de amenajări peisagistice.Pentru cei interesaţi există un foarte bun manual specializat. Scopurile acestuia sunt:De a furniza un model pentru iniţierea şi implementarea unui program de obţinere a compostului în şcoli;De a ajuta şcolile să-şi reducă fluxurile de deşeuri şi să mărească rata de reciclare a acestora;De a-i învăţa pe elevi – viitori factori de decizie în cadrul comunităţii – importanţa responsabilizării în ceea ce priveşte eliminarea deşeurilor solide şi avantajele producerii de compost din punct de vedere al mediului înconjurător.Pentru comunitatea şcolară, există şi beneficii suplimentare ale unui program de anvergură pentru producerea compostului. În cadrul orelor, noţiunile ştiinţifice legate de procesul de producere a compostului, pot fi uşor integrate în programele şcolare de ştiinţe ale naturii, matematică, ştiinţe sociale şi filologie.Asumarea responsabilităţii pentru fluxul deşeurilor solide din şcoală motivează elevii a căror misiune clară este să-şi ajute comunitatea şi planeta. Aşadar elevii dezvoltă un fel de mândrie şcolară, făcând progrese în vederea obţinerii statutului de „şcoală verde”, sau „eco-şcoală” (o şcoală ce practică o utilizare înţeleaptă a resurselor naturale). Totodată, elevii pot răspândi mesajul obţinerii de compost şi pot avea un rol hotărâtor în iniţierea producerii de compost în casele lor sau în cartier.Oamenii au adesea idei şi temeri preconcepute despre producerea de compost.De exemplu, ar putea fi îngrijoraţi despre mirosurile ce ar putea atrage animale, sau care ar ridica probleme de siguranţă a sănătăţii.Un program de producere a compostului în şcoală, planificat cu atenţie, începând cu bazele procesului şi mergând până la stabilirea unei culturi a producerii de compost, poate să răspundă cu succes acestor probleme.Ideea de a obţine compost în şcoală, poate veni de la profesori, de la un administrator, de la părinţi, de la un comitet local, sau din partea elevilor.Un astfel de program poate fi iniţiat de către părinţii interesaţi, care propun ideea profesorului, directorului, sau administraţiei şcolii. Coordonatorul activităţilor de reciclare din oraş, sau un comitet local, poate iniţia programul, ca o alternativă parţială la eliminarea deşeurilor solide.O echipă de profesori ar putea transpune părţi ale programului de obţinere a compostului în cadrul programelor şcolare aferente orelor de ştiinţe, ştiinţe sociale, sau dirigenţie. Elevii, învăţând despre compost în cadrul orelor de ştiinte, ar putea dori să desfăşoare un astfel de program.De asemenea, un cerc de ecologie poate face din obţinerea compostului un proiect mixt, care combină programa şcolară cu lecţii practice în serviciul comunităţii, care mai apoi poate fi adoptat ca program la nivel de şcoală.Un administrator şcolar, sau un membru al Consiliului profesoral poate iniţia o discuţie despre producerea compostului la nivel de şcoală.Indiferent de cine iniţiază programul, este necesar sprijinul compartimentului administrativ al şcolii. Un comitet director pentru programul de obţinere a compostului, poate beneficia de abilităţile de coordonare ale unui administrator de şcoală. Acesta poate susţine producerea compostului în şcoală, prezentând personalului didactic un astfel de program la începutul anului şcolar, reamintind astfel elevilor sarcinile lor din cadrul programului pe parcursul anului, prin includerea acestora în sarcinile şcolare obişnuite şi prin încurajarea integrării conceptelor legate de producerea de compost în programa şcolară.Prin acest program, „Compostare în şcoli – gestionarea deşeurilor menajere”, încercăm să convingem colegii noştri să iniţieze proiecte ecologice, care să vină în sprijinul comunităţilor locale şi educaţionale.Acest tip de proiect este extrem de actual în Uniunea Europeană, ale cărei politici de protecţie a mediului sunt foarte serioase, legislaţia românească în domeniu fiind compatibilizată cu cea europeană.Mai mult, credem că în judeţul Bacău, mai ales în oraşul Bacău, avem serioase probleme de mediu, care din păcate nu îşi găsesc rezolvare de ani buni de zile.”, a declarat prof. Gabriel Stan, directorul C.C.D. Bacău.

Adauga un comentariu

*