„Teaching on sustainability -Teaching for the future!”

Program european ecologic la Colegiul „Mihai Eminescu”

 

„Teaching on sustainability -Teaching for the future!” Da, la noi pare un slogan bun si atât. În Assen – Olanda este; insa, un motto al Institutului pentru Natură si Educatie (Institute for Nature and Education) si chiar al organizatiei Quarter Mediation. Am avut deosebita onoare de a cunoaste la ele acasă aceste organizatii care dau o sansă educatiei, datorită participării la cursul ”Environment Protection and Waste Management Trough Creative and Innovative Education for Sustainable Development ” ( Netherlands, Assen, 27.06-1.07-2011), la care am avu sansa să particip prin grantul obtinut în urma aplicării la Agentia Natională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educatiei si Formării Profesionale              (recunoscută prin acronimul A.N.P.C.D.E.F.P.), în cadrul Programului de ,,Învatare pe Tot Parcursul Vietii” (Lifelong Learning Programe)- Mobilitati individuale de formare continuă, Actiunea Comenius. Domnul Kees Siderius,  reprezentantul institutului mai sus amintit, ne-a relatat modul cum se implică atât  organizatiile de  adulti (O.N.G.-uri) cât si scolile în variate activitati de educatie pentru mediu ca si în formarea de profesori pentru o dezvoltare sustenabilă sau pentru coordonarea de proiecte despre natură, mediu si dezvoltare durabilă. Scolile beneficiază de un buget anual alocat pentru formarea profesorilor pentru a preda educatia pentru protectia mediului si managementul (gestionarea) deseurilor prin metode creative si inovatoare pentru dezvoltarea durabilă. Noi tot vorbim de reducere a abandonului scolar, iar ei au rezolvat această problemă prin educatie pentru mediu. ”Micul inginer auto” de azi este motivat si sustinut de  o.b.s. de Marskramer –o scoală din Assen – să construiască ”masina viitorului” pentru că educatia pentru mediu si dezvoltare durabilă face parte din cadrul curriculumului, punând accent pe teme cum ar fi: apa, gestionarea si reciclarea deseurilor, energia neconventională, etc. De asemenea, scoala formează tineri care cred în conceptul de sustenabilitate ”cradle-to- cradle” (C2C) ”conform căruia se poate obtine dezvoltare durabilă prin folosirea reciclării materialelor în circuit închis si renuntarea la dependenta strictă de materiile prime”, după cum ne-a precizat Peter Bootsma, un invitat al Quarter Madiation, care ne-a dezvoltat acest concept la acest curs. Este important să amintesc că încă din ani 70 ai secolului trecut Olanda avea o strategie de dezvoltare durabilă si tot ce vezi în „Tara morilor de vânt” poate susţine afirmaţia că „olandezii au pus bazele obţinerii energiilor alternative”- energiilor nepoluante – si demonstrează o strategie sustinută, o implicarea în variate activitati si proiecte, toate având acelasi scop: grija fată de natură si păstrarea unui mediu curat, nealterat, precum si a stilului de viată ecologic. Pot afirma că totul pleacă de la exemplul personal, dar e demn de remarcat că educatia chiar de la vârste timpurii pune accentul pe lucrul în echipă si exemple de bună practică. Începând cu transportul personal, bicicletele fiind principalul mijloc de deplasare, si continuând cu industria, agricultura, floricultura, producerea de energie eoliană care au dezvoltat practici ecologice recunoscute la nivel european. O dimensiune europeană în educaţie din România se va asigura doar prin sincronizarea cu cerinţele olandeze sau europene în educaţie. Acest curs a promovat tendinţe educaţionale europene moderne precum învăţarea centrată pe elev, învăţarea prin practică, lucru manual  sau ”hand to hand”. Centrarea demersului didactic pe rezultatele învăţării, schimbarea rolului profesorului în facilitator al învăţării, oferirea unor modele reale de bună practică sunt rampa de atingere a scopului principal al educării elevilor în spiritul protecţiei mediului si a abandonului scolar.La nivelul institutiei, acest stagiu de formare va avea efecte atât pe orizontală, în rândul colegilor mei, cât si pe verticală, în cadrul echipei manageriale. Activitatea de formare mă va ajuta să elaborez, în calitate de director al Colegiului ”Mihai Eminescu” Bacău, un plan de măsuri privind colectarea selectivă a deşeurilor, pe categoriile prevăzute la art. 3 al Legii 132/2010, şi să implementez  – în colaborare cu persoana responsabilă si personalul – un sistem de colectare selectivă care să respecte prevederile art. 9 al aceleiasi legi. Voi putea experimenta metodele inovatoare cunoscute la acest curs, în vederea educării elevilor, cu scopul reducerii abandonului şcolar şi pentru păstrarea unui mediu curat, prin crearea de comportamente responsabile faţă de mediul înconjurător şi a unor abilităţi practice necesare unui cetăţean european civilizat. Ca director, mentor şi metodist, îmi ofer sprijinul pentru cadrele didactice în formarea unor abilităţi didactice necesare unui bun profesor de biologie, ecologie, educaţie pentru mediu şi educaţie pentru sănătate, dar şi în formarea competenţelor unui diriginte privind coordonarea unor activităţi de ecologizare sau voluntariat de mediu, tinând cont că activitati de educatie ecologică si de protectie a mediului (inclusiv colectarea selectivă, economisirea energiei, energie alternativă etc.) pot face parte din ”Săptămâna altfel”, din noua structură a anului scolar. Din planul de diseminare desprind deocamdată o activitate pentru perioada 16 -23 septembrie 2011, cu ocazia promovării ”Săptămânii mobilitatii europene”, lansând de această dată eu o provocare mai vechilor nostri parteneri. Ca orice activitate are: Obiectiv – realizarea unor activitati pe tema protectiei stratului de ozon în parteneriat cu Agentia pentru Protectia Mediului Bacău si Centrul Regional de Ecologie. Mijloace: excursie cu bicicletele prin oras si împrejurimi, vizitarea Parcului Dendrologic Hemeius, Judetul Bacău. Grup ţintă:  elevii claselor de stiinte ale naturii din Colegiul ”Mihai Eminescu” Bacău, în parteneriat cu Agentia pentru Protectia Mediului Bacău si Centrul Regional de Ecologie. Rezultate asteptate: îmbunătatirea spiritului de echipă, implicarea tinerilor voluntari de mediu în activitati de educare a comunitatii, schimbarea obiceiurilor oamenilor în materie de transport, oferind alternative nepoluante la transportul cu autovehiculul. Bucuria propunătorului ar fi si mai mare dacă la această drumetie cu bicicletele ar participa un număr cât mai mare de tineri băcăuani, fostii nostri elevi voluntari C.R.E.  Bacău sau elevii colegiului, care deja au beneficiat în luna iulie 2011 de tabăra ecologică organizată de Asociatia pentru Integrare Europeană Repere – Filiala Bacău (căreia îi multumesc si pe această cale, în numele beneficiarilor din colegiul nostru), în cadrul proiectului ”Bacăul Verde”, finantat de Administratia Fondului de Mediu. Iată că avem ocazia să demonstrăm că la Colegiul ”Mihai Eminescu” elevi si profesori vor valorifica împreună experienta dobândită la cursurile de formare pe teme de educatie pentru mediu si dezvoltare durabilă. Prof. Constantina Hulea, Director al Colegiului ”Mihai Eminescu” Bacău

Comentarii

  1. Verset a zis:

    Pe mine personal Maramuresul m-a dmageazit…am gasit acolo cu totul altceva decat m-am asteptat…zeci de vile colorate care mai de care in culori tipatoare trantite alaturi de casutele autentice…manele exact langa gardul bisericii din Ieud…singurele locuri care mi-au placut cu adevarat au fost cascada Cailor, Memorialul de la Sighet si…Ansamblul de valtori de la Sapanta unde niste localnici chiar spalau niste cergi…in rest…nu reusesc sa inteleg extazul in fata Cimitirului Vesel…numai cine nu a pierdut pe cineva drag se poate entuziasma in cimitir…parerea mea!

Adauga un comentariu

*