Legende urbane din Bacau (III): Farsele pe internet şi pariul lui Pascal

Mulţi dintre noi au primit măcar o dată, de la amicii cu care mai comunică pe internet, mesaje de tip „citeşte şi dă mai departe” prin care destinatarului fie i se prevesteşte noroc sau ghinion, în funcţie de decizia sa de a retransmite sau nu mesajul, fie i se cere direct să-l retransmită, pe motiv că astfel ajută un copil bolnav de cancer. Minciuni bine deghizate în adevăruri, opera unor maeştri ai farselor online, care se distrează observând cât de departe se răspândeşte povestea pe care au lansat-o, asemenea mesaje sunt legende urbane în format electronic, ce fac apel direct, în scopul manipulării, la sentimentele destinatarilor vizaţi ca transmiţători şi la un celebru pariu al lui Pascal, la scară mică. Conform „pariului” savantului francez Blaise Pascal, omul are mult mai mult de pierdut dacă nu crede în Dumnezeu şi El totuşi există, decât dacă ar crede şi El n-ar exista. La scară mică, pariul se reduce la un detaliu: a avea sau nu ceva de pierdut, o comparaţie pe care oamenii o fac în mod curent între avantajele şi dezavantajele unei acţiuni. În primul caz, destinatarul este avertizat în mod repetat asupra consecinţelor deciziei sale („ghinion peste tot” dacă nu retrimite imediat mesajul, „noroc în dragoste” şi „o surpriză plăcută” dacă se conformează) şi a realităţii mecanismului („e pe bune”, „e adevărat”, „fără mişto”, „nu este păcăleală, a fost verificată faza”, „nu eu l-am scris”). Pe lângă trecerea apelului dincolo de raţiune, către emoţie şi superstiţie (teama de „ghinion” şi dorinţa de a avea „noroc în dragoste”), se remarcă în partea finală îndemnul „nu ai ce pierde”. Chiar dacă ţinta manipulării priveşte sceptic mesajul, îndoiala îi este adesea înfrântă de ideea că povestea ar putea fi totuşi adevărată, idee care se asociază perfect cu efortul minor de a trimite scrisoarea mai departe. În al doilea caz, principiul e acelaşi, doar povestea e mai complexă şi apelează la compasiune („merită fiecare câte o şansă”, „e doar un copil”) în locul temerilor superstiţioase. Pentru a fi mai convingător, autorul mesajului foloseşte nume. „Ionuţ” şi „Alina” au un bebeluş numit „Rareş”, care tocmai a fost diagnosticat cu „cancer la creier”. Părinţii arată că nu au destui bani pentru tratamente, dar că au făcut o „înţelegere” cu doi furnizori de servicii internet şi primesc o mică sumă de bani pentru fiecare persoană la care a ajuns mesajul. Şi aici apare „mini-pariul lui Pascal”, de astă dată prin sublinierea efortului necesar pentru retrimitere („îţi ia mai puţin de 60 de secunde”), un efort cu totul minor în caz că povestea e adevărată.
Alin LEANCA

Adauga un comentariu

*