AVANTAJELE COLABORARII MILITARE SI ECONOMICEALE AMERICII DE SUD CU CHINA

La nivel militar, China si-a dezvoltat relatiile prin programe de schimb. Se pare ca are relatii directe la nivel de trupe, cu Venezuela, Argentina, Chile, Peru si Uruguai. RPC a inceput sa colaboreze cu Brazilia in domeniul tehnologiei satelitilor de spionaj in 1999.

RPC a oferit asistenta in domeniul lansarii rachetelor in schimbul tehnologiei optice digitale care permite obtinerea de imagini de inalta rezolutie in timp real. Mai mult, accesul la faiclitatile de mobilizare spatiale ale Braziliei ar putea oferi Chinei posibilitatea de a ataca satelitii SUA cu o diversitate de tehnologii in dezvoltare in prezent.

Probabil cea mai fructuoasa colaborare este aceea cu dictatorul Fidel Castro. In 1999, China se pare ca a interceptat semnale satelit de la unitati din estul Cubei. In 2000 China a obtinut acces direct la o baza din afara Havanei pentru a intercepta comunicatii telefonice americane.

In 2001, Rusia a anuntat ca-si abandoneaza centrul intensiv de spionaj electronic de la Lourdes. Se pare ca in prezent acest centru este ocupat de personal chinez. Un acord semnat in februarie 2004 ascunde acest tip de operatii sub masca unei cooperari in domeniul comunicatiilor tehnice.

De fapt, semnalele Radio China International sunt emise din Cuba, interferand cu comunicatiile radio de pe coasta de est a SUA si cu cele de control al traficului aerian, conform unei plangeri emise de Comisia Federala de Comunicatii.

Incet dar sigur China ia locul Rusiei in confruntarea militara cu SUA cu succese rapide si spectaculoase. Pe plan economic, asa cum am aratat, China a cucerit America de Sud si acest lucru l-a reusit pentru ca exista niste avantaje ale colaborarii acestor state cu China, pornindu-se de la specificul acestor tari.

RPC poate negocia pe loc, fara a fi nevoita sa tina cont de foarte multe elemente. Tranzactiile sale sunt bazate pe schimburi simple. Conducatorii sai au autoritatea de a negocia acorduri externe fara sa tina cont de o eventuala supraveghere legislativa, principiile statului de drept sau obiective altruiste. Spre deosebire de liderii occidentali, liderii chinezi reprezinta monopoluri de stat – ceea ce se potriveste perfect cu proprietatea guvernamentala dintr-o multime de state sau controlul guvernamental asupra economiei. Nu este nevoie ca statele respective sa-si dezvolte capacitatea de a negocia cu corporatii diverse.

Pentru a obtine marfurile de care are nevoie, China ofera investitii tentante in infrastructura. Spre deosebire de China, SUA nu poate oferi legaturi directe cu industrii de stat; tot ce poate oferi este ajutorul pentru dezvoltare.

Flexibilitatea Chinei vine in opozitie cu abordarile SUA, mai rigide. Obtinerea oricarui tip de asistenta din partea SUA necesita respectarea unui set de restrictii.

Intre acestea se inscrie respectarea drepturilor omului, protectia mediului, angajamentul de a nu trimite soldati americani in fata Curtii Penale Internationale, de a nu ajuta fosti sau actuali teroristi, de a nu utiliza echipamentul furnizat de SUA pentru alte scopuri decat cele stabilite. Angajamentele americane depind de asemenea de aprobarea legislativului, care poate fi retrasa daca Congresul American isi schimba parerea.
COMANDOR ( r )dr. Vasile FLOREA

Adauga un comentariu

*