Armagedon TVR – „Vă rugăm să salvaÅ£i TVR”

Din ciclul „primim la redacÅ£ie”, vă prezentăm un material remis redacÅ£iilor cu privire la situaÅ£ia din postul public de televiziune. Redăm integral textul:

„Dupa cateva luni de la inceputul mandatului, salariatii din SRTV – si nu numai – si-au dat seama de practicile aberante, de lipsa de consideratie fata de institutia pe care o conduce, de interesele personale ce se vad la fiecare pas, de sfidarea legii si a realitatii. Salariatii televiziunii de nenumarate ori au sesizat atat presa, cat si Parlamentul, Presedintia si Guvernul, dar – din nefericire pentru SRTV – sesizarile nu au sensibilizat structurile competente, astfel incat incepe deja sa fie prea tarziu pentru institutie si mult prea greu pentru orice echipa manageriala sa mai poata repara ce se distruge in TVR in aceasta perioada, in toate domeniile de activitate ale TVR.

Implicatiile deosebite se rasfrang asupra oamenilor valorosi din TVR, care, daca nu ajung la compromis cu Tudor Giurgiu sau au un alt punct de vedere profesional, sunt fortati prin practici diabolice sa plece, prin presiuni, urmariri de telefoane si motivatii inventate care nu au nici o legatura cu ralitatea, sau unii pleaca de bunavoie, dandu-si seama ca TVR a devenit o institutie in care nu se mai poate lucra, unde incompetenta oamenilor adusi de Tudor Giurgiu e la mare pret.

In SRTV au existat, incepand cu anul 2005 si in tot anul 2006, probleme de management defectuos foarte grave, care in mod cert vor fi descoperite cu ocazia unui control serios si profesionist, dar – pana atunci – sunteti singura institutie care poate opri dezastrul spre care merge TVR si care va fi cu atat mai greu de reparat cu cat trece timpul si dezastrul devine tot mai mare.

Va semnalam in continuare cateva aspecte:

1. Referitor la strategia manageriala privind resursele umane: Tudor Giurgiu si-a inceput activitatea cu angajarea unui consilier – Gordon Lovit – platit de atunci si in prezent cu 7.500 euro lunar, ale carui mari realizari privesc prabusirea televiziunii publice din Cehia. La sugestia acestuia, Tudor Giurgiu a achizitionat contra sumei de 100.000 euro servicii de audit ale firmei Delloites Slovacia, studiu ale carui rezultate nu au folosit nimanui, nici Tudor Giurgiu nu le-a aplicat niciodata. In schimb, a fost de folos un membru al echipei de audit care, fara nici o competenta sau vreun angajament de responsabilitate, a fost numit membru in comisia de licitatie pentru spatiu publicitar si unde presedintele comisiei, acelasi Tudor Giurgiu, trebuia sa aiba sustinere pentru a declara castigatorul dorit de dansul. De altfel, aceasta licitatie si legalitatea ei sunt in prezent in cercetare la DNA.

Cu diverse ocazii se prezinta strategii de schimbare a „televiziunii de stat”, planuri de eficientizare a activitatii, se prezinta bilanturi ale activitatii manageriale pe sase luni de la mandat, pe un an de la mandat, proiecte pe anul urmator sau obiective „dincolo de mandate” pana in anul 2016.

Realizarile prezentate insa sunt departe de a reflecta realitatea dezastrului si a dezordinii ce domneste in TVR, in care toata lumea e complet naucita, nu se mai respecta nici o regula si nu stie nimeni ce are de facut. Un exemplu de reorganizare ratata este infiintarea cu multa pompa a departamentului de Strategie si Dezvoltare, care ar trebui sa analizeze toata activitatea TVR si sa genereze planuri de actiuni pentru optimizare, eficientizarea, gasirea de oportunitati comerciale pentru obtinerea de noi resurse de capital si de imagine utilizand resurse interne si externe – conducatorul ales si adus de la Resita de Tudor Giurgiu nu are nici o idee despre televiziune. In aceasta situatie, cum ar putea face ceva bun, eficient, necesar pentru TVR?

Alt exemplu este angajarea „prin concurs”, tot de o comisie condusa de Tudor Giurgiu, ca sef Serviciu Juridic a unui pesonaj total incompetent.

Asa se face ca, desi s-au inmultit salariatii de la Serviciul Juridic, dl Tudor Giurgiu lucreaza cu societati de avocatura din afara SRTV, ce practica tarife ce sfideza realitatea (ex. Contractele cu „SPA Tuca si asociatii”).

Un alt exemplu este angajarea tot „prin concurs”, tot de o comisie condusa de Tudor Giurgiu, a Directoarei economice care „absolut intamplator” fusese propusa pe lista consilierilor Curtii de Conturi din partea PNL, fiind totodata castigatoarea unei licitatii in TVR pentru un audit (la care a renuntat pe urma) exact cu doua zile inainte de a fi confirmata de Consiliul de Administratie. Probabil tot intamplator, aceeasi persoana a lucrat personal sau cu propria firma de audit ca cenzor si auditor al firmelor dlui Tariceanu.

Alt exemplu: angajarea pentru marketing a dnei Hanny Bratu pentru circa 3.500 euro/luna, persoana care inainte de a fi angajata la TVR a lucrat la Connex – important sponsor pentru festivalul de film de la Cluj, organizat de Tudor Giurgiu. Astfel de exemple, prezentate ca minunate, sunt numeroase: atat persoanele aduse de Tudor Giurgiu prin asa-zisele concursuri (unde dansul se autonumea presedinte de comisie pentru a „promova” pe cine trebuie), cat si armata de consilieri angajati pe contracte de prestari servicii (prieteni, cunostinte, persoane recomandate) pe bani grei (circa 3.000-4.000 euro) fara nici o eficienta.

Numarul consilierilor este in continua crestere, iar Consiliul de Administratie aproba la propunerea dlui Tudor Giurgiu restructurarea pompierilor si a femeilor de serviciu din TVR.

De altfel, Tudor Giurgiu este foarte mult timp plecat din TVR si din tara sub diverse motive (delegatii, targuri de filme, concedii de odihna, concedii fara plata s.a.m.d.) si isi deleaga sarcinile de serviciu acestor noi directori si consilieri, iar cand se intoarce face sedinte atat de Comitet Director, cat si de Consiliu de Administratie (o sedinta pe luna). Perioadele absentelor din institutie se pot vedea in deciziile de delegare de sarcini.

Referitor la strategia manageriala, in revista Info TVR nr. 75/07/2006, dl Tudor Giurgiu prezinta obiectivul „acutalei conduceri” a TVR de a realiza „un contract” intre TVR si public, „o forma de angajament public precis, care sa reflecte clar asumarea raspunderii fata de publicul platitor” cu proiecte concrete ale TVR pe un an. Aceasta, spune Tudor Giurgiu, ar ajuta la evaluarea clara a managementului la finalul fiecarui an.

A anuntat oare dl Tudor Giurgiu publicul platitor (care poate nu a avut bani sa-si faca niste sarbatori dupa obiceiul crestinesc) ca si-a „mituit” salariatii pentru a linisti spiritele de Craciun cu prima neta de 7 mil. lei/salariat din banii platiti de public?

Salariatii TVR au fost foarte revoltati de cadoul primit de la conducere pentru 50 de ani de TVR, evident din banii TVR, constand in ceasuri defecte (pe care salariatii le-au aruncat sau returnat conducerii) achizitionate de aceeasi Cristina Constantinescu, de la aceeasi firma de la care se fac achizitii de ani de zile, pentru ca… asa iese rezultatul licitatiei. Cum considera dl Tudor Giurgiu ca a realizat obiectivul – contract cu publicul – sau si acesta a ramas in acelasi stadiu de declaratii sforaitoare, mincinoase care sa impresioneze realizat?

2. Referitor la strategia manageriala de gestionare a resurselor financiare si materiale ale SRTV: La sfarsitul anului 2005, Tudor Giurgiu a aflat ca TVR are bani de cheltuit. Existau intr-adevar bine gospodarite rezerve financiare de circa 600 miliarde lei vechi, adunate de multi ani cu scopul de a incepe consolidarea turnului din Dorobanti, ce are risc seismic si in care lucreaza circa 1.000 de oameni care-si risca viata.

Vazand atatia bani, in primul rand trebuie sa scape de vechea echipa manageriala, care stia de aceste resurse financiare adunate de peste sase ani si pentru a putea cheltui banii in liniste, fara a se impotrivi cineva.

Asa a si facut. A fost preocupat macar cineva din Consiliul de Administratie (care, conform Legii 41/44, aproba bugetul si executia bugetului) cum se cheltuiesc banii in TVR? Absolut nimeni din managementul TVR nu a manifestat interes decat atunci cand au vazut ca banii se cam termina si s-a ajuns la fundul sacului. Pentru anul 2006 nu s-a facut nici o analiza economica in 11 luni, doar in luna noiembrie, cand a fost prezentata Consiliului de Administratie (19.11.2006) executia bugetara pe noua luni si cand s-a constatat ca s-au cam terminat fondurile TVR.

Ce masura a luat Consiliul de Administratie? A acceptat tacit situatia, si-a asumat o situatie economica de care timp de 11 luni nu a avut habar.

In acest fel, anul 2006 va fi primul an cand TVR a papat toti banii, inclusiv rezervele din anii anteriori, si are pierdere financiara (dupa ce opt ani a avut profit si si-a constituit rezerve financiare).

Una din strategiile manageriale ale dlui Tudor Giurgiu a fost modificarea Regulamentului pentru achizitii publice – eliminarea prin hotararea Comitetului Director din 1 martie obligativitatea aprobarii de catre Comitetul Director pentru demarare achizitiilor de bunuri si servicii – fiecare cum doreste si unde s-a ajuns a se vedea in executia bugetara prezentata Consiliului de Administratie la sedinta din 18 decembrie, la pozitia prestari servicii.

De asemenea, Tudor Giurgiu, impotriva oricaror principii manageriale, a emis o decizie conform careia nu mai era nevoie la achizitii, nici de referat de necesitate si nici de proces-verbal de negociere. Care este efectul acestei decizii? Fiecare achizitioneaza de unde vrea muschii lui fara justificarea necesitatii si procedurii „legale” de negociere cu firma castigatoare.

Pentru anumite achizitii de programe achizitionate din afara si filme, exista dosar in cercetare la DNA despre care Tudor Giurgiu a declarat ca nu are nici o emotie, pentru ca totul o sa fie bine. Ce a realizat Tudor Giurgiu cu banii cheltuiti? Programe foarte scumpe achizitionate din afara, filme foarte scumpe fata de preturile practicate pe piata.

Astfel, de exemplu:
Serialul „La urgenta”, realizat prin contract cu firma Direct Target SRL a prietenei vechi Adela Harnagea – cel mai scump ce a existat vreodata pe piata – circa 1 mil. euro pentru 12 episoade (circa 100.000 euro/episod).

Filmul „Moartea domnului Lazarescu”, platit cu circa 75.000-80.000 de euro.

Proiectul „Mari romani”, controversat nu numai editorial, ci si din punct de vedere al banilor, fiindca in luna decembrie 2006 (dupa 3-4 luni de la finalizare) a fost informat Consiliul de Administratie despre bugetul proiectului de circa 1 mil. euro.

Proiectul „Restoration” ce se vrea a se realiza in 2007 in continuarea strategiei „Mari romani” si tot cu un buget de circa 1 mil. euro.

Pentru toate acesea s-au cheltuit toare resursele financiare (circa 600 miliarde lei vechi, echivalentul a peste 18 milioane euro) ale TVR-ului, inclusiv veniturile curente ale anului 2006.

3. Referitor la venituri si rezultate: Consiliul de Administratie are informari periodice ale realizarilor privind vanzarile de publicitate ale Splendid Media SRL. In mod tendentios, de fiecare data realizarile anului 2006 sunt prezentate comparativ cu realizarile anului 2005 – procedura absolut incorecta, intrucat se compara tipuri de contracte diferite, cu clauze (angajamente) contractuale diferite. Pentru o informare corecta a Consiliului de Administratie, realizarile pe anul 2006 trebuiau comparate cu angajamentul contractului pe anul 2006.

In sedinta Consiliului de Administratie din 18 decembrie, dl Tudor Giurgiu a avansat ideea cresterii taxei tv incepand cu luna martie 2007.
De ce?
S-au cam terminat banii si, cu aceasta ocazie, in luna noiembrie 2006 Tudor Giurgiu si-a amintit ca trebuie consolidat turnul Dorobanti si ca trebuie utilizat spatiul din Moli…re. Precizam ca necesitatea consolidarii turnului a fost avansata inca din luna aprilie 2006 in urma notei Directiei Tehnice nr. 6716/18.04 adresata Comitetului Director.

Probabil ca Tudor Giurgiu doreste sa prezinte proiectul de consolidare a turnului ca motiv pentru cresterea taxei tv. NU ESTE CORECT, FIINDCA LA SFARSITUL ANULUI 2005 EXISTAU DEJA REZERVE FINANCIARE circa 600 miliarde lei vechi (18 milioane euro) destinate CONSOLIDARII TURNULUI.

Dl Tudor Giurgiu este obligat sa justifice cum a cheltuit toate fondurile TVR fara a construi nimic, fara a avea macar rezultate pe plan editorial, macar cateva programe noi, proprii ale TVR, care sa prezinte interes pentru public (deci audienta).

Este revoltator ca Guvernul sa aprobe majorarea taxei dupa ce Tudor Giurgiu a facut jaf in TVR sau, mai bine zis, dupa ce a cheltuit banii fara discernamant. De ce sa plateasca populatia? Exclus – va iesi un mare scandal public.

S-a finalizat anul 2006 si probabil pentru auditul financiar va fi din nou (ca si in anul 2005) angajat un SRL pentru a avea un audit corespunzator care sa fie prezentat la Parlament o data cu raportul pe anul 2006. Pentru anul 2005 a fost contract pentru auditare cu BDO Conti Audit SRL (capital social 100 mil. lei vechi), valoarea contractului fiind (126.000 RON+23.940 TVA).

Pana in anul 2005, auditul financiar se efectua de una din primele patru mari companii de audit functionale pe piata din Romania (PricewaterhouseCoopers), dar care, practicand acelasi pret, avea un inalt nivel al exigentelor profesionale. De ce acum un SRL pentru aceiasi bani? – pentru a iesi un raport favorabil, pentru ca un SRL e mai usor de manipulat. Pentru 2006 nu stim care SRL va avea curaj sa faca un raport favorabil pentru a-l prezenta Parlamentului o data cu raportul anual pe anul 2006.

Prezentul material cuprinde cateva aspecte, chiar daca ele au mai fost semnalate si de presa, si de salariatii din TVR cu diverse alte ocazii.

Noi, salariatii, ne manifestam ingrijorarea fata de ceea ce vedem si traim zi de zi si va aducem la cunostinta, dar este in puterea dumneavoastra sa verificati si sa constatati realitatea celor semnalate si sa luati masurile corespunzatoare.

Consideram ca Tudor Giurgiu nu mai poate ramane conducatorul acestei institutii nici macar o zi, pentru ca situatia devine exploziva.

Acest material va fi transmis atat Presedintiei, Guvernului, cat si Parlamentului si Curtii de Conturi.”

Adauga un comentariu

*