Un caz Tanacu la Pustiana?

Inmormantarea unei femei din Pustiana tinde sa se transforme intr-un conflict deschis intre adeptii introducerii limbii maghiare si clerul romano-catolic, adept al folosirii limbii romane in biserica. Tinca Nistor, presedintele Asociatiei „Sfantul Stefan” s-a adresat Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii. Asociatia l-a dat in judecata pe preotul vicar din Pustiana.

Un fapt, banal in aparenta, a iscat un scandal monstru care a cunoscut o amploare fara seaman, care inca n-a luat sfarsit. Dumitru St. Laslau, nascut in satul Pustiana, domiciliat in Brasov, a solicitat Politiei si Primariei comunei Parjol sa „trateze cu atentie” modul in care s-a desfasurat inmormantarea mamei sale, Catrina St. Laslau, in iulie 2005. „N-am vrea ca Pustiana sa fie Tanacu 2. Nu este primul caz de abuz de putere, defaimare facut de preotii din Pustiana dupa 1990”, spune Dumitru St. Laslau. Cu ce au gresit preotii din Pustiana atat de grav?

Caseta cu bucluc

„Pe data de 13 iulie 2005 a avut loc inmormantarea mamei, Catrina St. Laslau. Funeraliile au fost facute de Pr. vicar Irinel Iosif Iosub, din Parohia Sfantul Stefan, din Pustiana. Tema predicii la slujba de inmormantare a fost ponegrirea, umilirea decedatei. Mama a fost acuzata si moarta cand nu s-a mai putuit apara impotriva celor spuse la adresa ei. Preotul a repetat de mai multe ori ca aceasta femeie a spus sa-l ia dracul pe preotul roman, daca stiam nici nu veneam in satul acesta…

Un alt pacat si mai mare este o caseta inregistrata de mama in urma cu 8 ani. Pe aceasta caseta mama ne-a lasat rugaciuni si cantece de priveghi in limba maghiara. Dorinta ei a fost ca aceasta inregistrare s-o ascultam langa ea cand va fi priveghe la moartea ei…

Mama nu a invatat limba romana, toata viata ei s-a rugat si a cantat in limba maghiara (!?)…Preotul s-a legat de aceasta caseta ca si cum mama a facut o crima. Vrem o explicatie de la parintele, …daca l-a deranjat rugaciunea in limba maghiara…”.

„Pustiana este un sat maghiar suta la suta”

Presedintele Asociatiei Sfantul Stefan din Pustiana a acordat un interviu publicatiei „Kronika” din Cluj pe aceasta tema. Ea sustine ca „Pustiana este un sat maghiar suta la suta. Aici toata lumea ar intelege textul slujbei in limba maghiara, In schimb, ultima data si la inmormantarea lui Laszlo Katalin (atentie la ortografierea numelui, N. Red.), reprezentantii bisericii exercita presiuni asupra credinciosilor…

Proprii nostri preoti vor sa ne inmormanteze cultura…Simt ca ne aflam foarte aproape de scopul nostru. Am incredere, nu pot face altfel, sa speram ca nu trebuie sa mergem la Roma, sa stam in Piata Sfantul Petru…”. O alta publicatie, „Szekely hirmondo”, din Covasna, mentioneaza ca „manifestarea antimaghiara, grav insultatoare a preotului local a avut mare ecou, pana si in presa externa, informand despre acest caz.

In interviul acordat saptamanalului „Demokrat”, din Ungaria, Nyisztor Tinka a declarat: interesant este ca popa (!) are origine maghiaro-ceangiasca…A fost trimis la noi pentru a trata asa-numita situatie fierbinte, deoarece precedesorul sau, transferat in ’89, a promis ca va exista slujba in limba maghiara.

Urmasul lui nu mai este deschis catre noi, cu toate ca, dat fiind originea sa, stie ungureste. In pofida acestui fapt, el celebreaza slujbe ultranationaliste…Liderul spiritual al celor din Pustiana a decis sa duca el personal papei Benedic al XVI-lea scrisoarea in care se solicita slujba maghiara. Ei inca mai cred ca Vaticanul va fi in stare sa determine episcopia din Moldova sa inteleaga ca…si ceangaiii au drept la slujba maghiara”.


Preotul vicar a fost dat in judecata!

Cazul a ajuns pe rolul Judecatoriei din municipiul Moinesti. Dumitru St. Laslau l-a dat in judecata pe preotul vicar pentru defaimare si umilire, dupa cum el insusi ne-a declarat. „Din cauza zapezii, n-am putut ajunge la Moinesti. Asa ca dosarul nu s-a mai judecat. Aceasta nu inseamna ca am renuntat, dosarul a luat un alt numar si procesul va continua cu aceleasi acuze”, ne-a declarat Dumitru Laslau. Preotul vicar n-a putut fi contactat, dar din informatiile pe care le avem, el nu s-a prezentat la proces deoarece nu-i permite regulamentul. Si nici sa dea declaratii presei. Situatia este oricum tensionata, iar Tinca Nistor nu este departe de ceea ce se intampla in Pustiana.


Pustiana este un sat unguresc suta la suta?

La ultimul recensamant al populatiei, in comuna Parjol s-a inregistrat o populatie de 6773 locuitori, din care 6321 s-au declarat romani, 370 maghiari si 81 ceangai. In procente, aceasta inseamna 93, 33 la suta romani, 5, 46 la suta maghiari si 1, 20 la suta ceangai.
D. MINDIRIGIU

Comentarii

  1. mai invatati sa scrieti corect

  2. nu judecati si nu veti fi judecati

  3. PUSTIANA e un sat roman nu Maghiar!!!!!!

  4. Ar trebui lăsaţi în pace locuitorii satului Pustiana , că sunt gospodari şi răzbătători,nu-i mai tulburaţi ,ei ştiu ce au de făcut .

  5. Lăsaţi Pustiana în pace şi vedeţi-vă de treabă.

  6. Nu are rost sa critic acum pe nimeni dar preotul nu a avut saracul nici o vina,unii oameni au fost nesmtiti(nu vreau sa dau nume) iar magiarii ar trebui sa inteleaga odata si pentru totdeauna ca Pustiana este sat ROMAN nu maghiar

  7. gyretsfhgd a zis:

    renuntati odata pentru todeauna Pustiana este un sat de Romani 100% si nu mai mancati cacat degeaba

  8. mai lasati-ne in pace cu MAGHIARII astia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 NOI SUNTEM ROMANII si asa vom murii!!!!!!!!!!!!!!!!!!cand va intra odata in cap chestia asta!!!!!!!!!!!!de ce filmati numai casele parasite?ca sa primiti mai multi banii facand stirii bomba de pe seama noastra?avem ce pune pe masa chiar dk multi cersesc in numele nostru!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  9. Salutari tuturor din satul Pustiana .

    Santeti oameni de nadejde

    Pe unde treceti se cunoaste.

    Va salut si va doresc sa lucrati cu spor si cu incredere tot inainte!

  10. In Pustiana sunt Romani nu Unguri!

  11. preotu si-a facut datoria dupa lege ca are dreptat ca tu dumitru nu ti-ai permis sa vorbeasca preotu de mama ta dar ea in viata ei a avut drept sa vorbeasca de preotii…sa sti ca te judeci cu dumnezeu nu cu preotu…si judecat vei fii…pentru a ajunge preot el a facut o scoala….cum tu si ca toata lumea.si pustiana nu este si nici nu va fi maghiar niciodata pentru ca batranii au scoala maghiara dar tineretu nu….

  12. Interesant aspect, insa trebuie stiut faptul ca toti au dreptul la opinie indiferente de limba in care se pronunta!
    Parerea mea ca ar fi bine si cu limba maghiara si cu cea romana, pt ca acest lucru nu ar schimba cine stie ce, doar ca uni NU AR MAI PUTEA SA SE IMBOGATEASCA PE TEMA ASTA!
    Omului de rand ii sta bine ori asa ori asa ………… numai sa aiba bani
    Ne trebuie investitii nu maghiara !

  13. Oricum, enervant preot!!! Si nu doresc nimanui sa fie in pielea celor care i-au fost apropiati raposatei. Ce ponegrire, ce umilire! Cert este ca ar trebui sa fim cu totii oameni, indiferent ca suntem pro sau contra limbii maghiare(si sa nu se urmareasca doar interesele politice, economice, s. a. m. d.). Si unora care au postat mai sus pot sa spun doar atat: se vede cat de bine pregatiti sunt si cat de bine stapanesc limba romana. Intai invatati-o, apoi postati!
    Si nu in ultimul rand: ,,oamenii”, nu ,,Pustiana” sunt ceea ce cred ei ca sunt. Fiecare e liber la opinie.Cei care cred ca simt ca sunt mai aproape de lb. maghiara, lasati-i, pe cei care cred ca romana este cea care ii reprezinta, lasati-i. Ce-i atat de greu? Intotdeauna s-ar intelege oamenii, daca nu ar fi interese de tot soiul din partea ambelor tabere.
    Sa avem liniste si pace!

  14. İA CHİAR E JALNİC CUM UNİİ INCEARCA CU NESİMTİRE SA NEGE ORİGİNEA DİN CARE PROVİNE CE CREDETİ CA A Fİ ROMIN E MARE LUCRU ZİCETİ ASTA DE PARCA ATİ ZİCE SUNTEM ELVETİENİ TARE INAPOİATİ ATİ MAİ RAMAS VOİ AŞTİA CARE NU ŞTİTİ NİCİ PE CE LUME VA AFLATİ DECE GARAGANİTİ TOATA ZİUA PE UNGUREŞTE ATUNCİ CA CEİ BATRINİ CA Şİ BUNİCA NU ŞTİU INCA ROMINEŞTE ZİCE DATİMİ DOİ BELİTİ PINA LA PERJOİ DE UNDE PINA UNDE SUNTETİ VOİ SAT DE ROMANİ BAİ ATUNCİ DECE BOZGORODİTİ Şİ VA FACETİ DE RUŞİNE CU ACCENTUL ALA DE 2 BANİ ANALFABETİLOR

  15. MERGETİ LA O NUNTA SAU LA INMORMINTARE Şİ VEDETİ CELİMBA VORBESC FEMEİLE Şİ COPİİ
    MERGETİ Şİ ASİSTATİ LA O ORA DE LİMBA ROMANA Şİ VEDETİ CIT DE GREU LEAGA 2 PROPOZİTİİ COPİİ MAMELOR DİN ACEL SAT EU CIND PRİVESC IN URMA MA CUTREMURA UN SENTİMENT DE DURERE CUM DE AM COPİLARİT INTRE OAMENİİ ACEİA FARA SCRUPULE NUMAİ BIRFA DEZMAT Şİ RAUTATE İES DE LA SFINTA BİSERİCA Şİ CU ROZARİUL INCA IN MINA SE APUCA DE BAUT NU AU RESPECT PT NİMİC NİCİ PT TRADİTİE NİCİ PT CULT NİCİ PT CREDİNTA Şİ DE ASTA BUNUL DUMNEZEU NUİ VA AJUTA NİCİODATA CACİ NU MERİTA CIND İNTRİ IN BİSERİCA Şİ TE AŞEZİ LINGA FEMEİLE DE VIRSTA A DOUA NU POTİ STA DE DANFUL DE AMESTECUL DE MİROSURİ CEL PUTİN IN CASA BUNULUİ DUMNEZEU SE İNTRA SPALAT Şİ CU İNİMA CURATA Şİ ACOLO PUN CAP IN CAP Şİ BIRFESC LASA CA POPA NU MA VEDE DAR UİTA CA BUNUL DUMNEZEU E PESTE TOT Şİ VEDE
    DUMNEZEU SA VA BİNECUVINTEZE Şİ SA VA ARATE CALEA CEA DREAPTA

  16. FRUMOS ZIS LEYLA, SUNT DE ACORD CU TINE ,NU IN TOATE PRIVINTELE DOAR IN UNELE LUCRURI,SI PENTRU CEI CE AU POSTAT MAI SUS,AS PROPUNE SA NU DECIDA EI CE ORIGINI ARE PUSTIANA,SA LESE SA DECIDA FIECARE CE VREA SA FIE,,EU SINCER VB.AMBELE LIMBI SI SUNT MANDRA DE ASTA ,NU STIU CE E RAU IN A VORBI MAI MULTE LIMBI.

  17. Am cunoscut-o pe d-na Tinca intimplator(am luat-o la ocazie de la M Ciuc la Moinesti).Erudita dar intr-un singur sens/scop(scolita in Ungaria /Elvetia/,Romaniadar la o univ americana) si este de admirat efortul dansei de introducerea a lb maghiare in biserici acolo unde se vorveste mgh..Imi aduce aminte de lupta romanilor din Transilvania.Am discutata cu dinsa problema ceangailor din Moldova si dinsa pune egalitate intre catolicii din Moldova si maghiari iar eu nu cred ca este asa.Au fost migrari si din partea magh.(mai exact secui) dar si romanilor din Ardeal spre Moldova asta nu vrea dinsa sa inteleaga.Despre incidentul de la Pustiana, este regretabil ca preotul a procedat astfel.Iar biserica de la Iasi ar trebui sa ofere o slujba in lb magh. sa vedem citi credinciosi ar veni.Oare se sperie de ceva anume???Apropos si eu sunt catolic, din Iasi,cu origini de langa Roman/Sagna (si ai mei bunici ,mosi stramosi zic ca ar fi romani din Bargau/Bistrita-Nasaud)iar un mos de-al meu a militat pt lib romana in bisericile catolice din Ardeal .
    Asa ca atentie d-na etnolog dr.Nistor catolic=magh?Va sustin insa doleantele si cred ca in zona Bacaului se poate vorbi de o minoritate magh.compacta in anumite sate si trebuie sa aiba aceleasi drepturi precum catolicii din Bucovina de origine polona sau germana (Cacica,solonet,Poiana Micului)Este slujba in limba magh. la Iasi unde nu stiu daca vin 20 de persoane iar acolo unde se cere si ar fi comunitate nu este.E de rasul lumii cum traim reminescente nu comuniste ci medievale cind biserica ne spunea ca pamantul ne e rotund ,daca esti ateu esti vrajitor(inchizitia)…

Adauga un comentariu

*