LA SLĂNIC MOLDOVA SE DESFĂŞURĂ CONCURSUL REGIONAL DE DEZBATERI ACADEMICE A.R.D.O.R. MOLDOVA ŞI C.C.D. BACĂU UN PARTENERIAT DE SUCCES

DSCF5833În această perioadă, la Slănic Moldova, se desfăşoară „Concursul Regional de Dezbateri Academice”. Acesta este organizat de ARDOR Moldova finanţat de Autoritatea Naţională pentru Sport şi Tineret, prin Direcţiile Judeţene de Sport şi Tineret Argeș, Bacău, Constanța, Galați, Iași, Ilfov, Maramureș, Sibiu, Tulcea, Vaslui, Vrancea, prin D.S.T.M. București și S.C. Intertranscom S.R.L.

La acest concurs s-au înscris peste 150 de liceeni, membri ai Consiliului Național al Elevilor, Consiliilor Județeane ale Elevilor și Consiliilor Şcolare ale Elevilor.

Județul Bacău este reprezentat de echipe, de la Colegiul Național ”Ferdinand I” Bacău, Colegiul Tehnic ”Anghel Saligny” Bacău, Colegiul Național ”Gheorghe Vrănceanu” Bacău, Colegiul Tehnic ”Ion Borcea” Buhuși și Colegiul Național ”Costache Negri” Tg. Ocna, coordonați și pregătiți de prof. Carmen Zaharia.

DSCF5837Activitatea este onorată de prezenţa lui Romeo Moşoiu, consilier al ministrului Educaţiei şi susţinător al proiectului, amfitrionul concursului fiind prof. Ciprian Zaharia, preşedinte al ARDOR Moldova şi directorul Şcolii cu Clasele I-VIII „Mihail Andrei” Buhuşi.

Proiectul are ca obiectiv general promovarea valorilor democratice europene, care va atins, prin organizarea unui concurs de dezbateri de tip academic.

În luna mai 2014, un grup de profesori, coordonatori ai Consiilor Judeţene ale Elevilor şi ai Consiilor Şcolare ale Elevilor, au fost formaţi în vederea promovării dezbaterilor educative.

Ei s-au întors în şcolile de provenienţă, au folosit această metodă pentru a promova valori democratice ale dezbaterilor publice și au înfiinţat cluburi de dezbateri, abordând diverse teme.

Se estimează că, în această perioadă au fost exersate peste 100 de astfel de dezbateri.

De asemenea, profesorii instructori au asigurat formarea elevilor şi calitatea arbitrajului din rundele de dezbateri preliminare ale concursului.

Echipele de elevi se întâlnesc în competiţia de la Slănic Moldova, pentru a susţine o serie de moţiuni, puncte de vedere legate de viaţa lor şi despre problemele cu care se confruntă comunitatea în care trăiesc.

Cu această ocazie cele peste 25 de grupe de elevi se vor familiariza cu procedurile parlamentare, cu modalitatea de organizare şi procesul decizional, aducând astfel în discuţie și probleme de interes general.

În contextul dat, prof. Ciprian Zaharia ne-a informat: „Scopul acestui proiect național îl constituie înţelegerea realităţilor sociale, dezbaterea argumentată şi stimularea conştientizării modalităţilor în care diferenţele sociale, etnice, economice, de sănătate, sau gen, pot constitui bariere în comunicarea cu celălalt şi în definirea unei poziţii tolerante şi deschise.

DSCF5829Programul educaţional a cuprins o serie succesivă de training-uri în argumentare şi dezbateri, sesiuni de mentorat, inclusiv online şi dezbateri în etape judeţene/regionale/naţionale, iar acum, un concurs regional de dezbateri academice.”

Rezultatele aşteptate sunt în concordanţă cu obiectivele specifice ale proiectului care  cuprinde: etape de organizare a elevilor în cluburi; activităţi de informare, cu sprijinul profesorilor coordonatori; desfăşurarea dezbaterilor în cluburi, pentru selectarea grupului ţintă participant la concurs, dar și alte activităţi adiacente concursului, precum: învăţarea, exersarea şi aprofundarea unor concepte specifice unei dezbateri (moţiune, valoare, dovezi, argumente, contraargumente), evaluarea realizându-se în urma analizei foilor de arbitraj; dezvoltarea nivelului lexical şi al capacităţii de argumentare, prin intermediul dezbaterilor de pregătire concurenților şi creşterea feedback-ului personal obţinut la fiecare dezbatere, cuantificarea realizându-se prin analiza evoluţiei punctajelor medii obţinute de elevi după fiecare etapă.

De asemenea, tot din categoria activităților adiacente, de menționat ar fi: conştientizarea şi depăşirea unor bariere emoţionale în comunicare, măsurarea rezultatelor realizându-se prin aplicarea unor chestionare, prin care, în mod anticipat, peste 60% dintre respondenţi vor răspunde afirmativ întrebării: „Consideri că ai câştigat curajul de a-ți argumenta în faţa unui public de 30-50 de persoane propriile idei?”; asumarea unei atitudini specifice dezbaterii, prin învăţarea unor tehnici de retorică la nivel verbal, non-verbal şi paraverbal, cuantificarea realizându-se prin aplicarea chestionarului de evaluare, din final, la care, în mod anticipat, peste 60% dintre respondenţi vor deprinde aceste tehnici de retorică la un nivel bun.

O ultimă activitate adiacentă este manifestarea elevilor într-un cadru non-formal, folosind comunicarea prin dezbatere, ca o competenţă ce facilitează afirmarea lor, oferind astfel un plus de valoare dialogului cu cei din jur. Acest rezultat este așteptat odată cu desfăşurarea competiţiei, prin susţinerea celor aproximativ 40 de dezbateri din concurs.

În acest fel va fi stimulată participarea civică a tinerilor la viaţa comunităţii şi promovarea educaţiei pentru drepturile omului.

Cele mai convingătoare susţineri, cele mai bune echipe, vor fi selecţionate în vederea participării la Forumul Naţional al Dezbaterilor Consiliului Naţional al Elevilor, eveniment care va fi organizat în curând.

La implementarea acestui proiect ARDOR Moldova are drept parteneri Inspectoratul Şcolar Judeţean Bacău, Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău şi Consiliul Naţional al Elevilor, care oferă sprijin logistic şi resurse umane.

„Pentru noi, parteneriatul, devenit tradiţional, cu A.R.D.O.R. Moldova, s-a concretizat şi cu acest prilej, într-o colaborare benefică.

Scopul lui este acela de a lansa o provocare tuturor actorilor educaţionali, în sensul edificării unui mediu social, democratic şi dinamic.”, ne-a declarat prof. Gabriel Stan, directorul C.C.D. Bacău.

Adauga un comentariu

*