Piaţa de real estate din Europa se redresează după criză

Pe măsură ce Zona Euro îşi revine în urma celei mai lungi recesiuni din istoria sa, investiţiile în imobiliare îşi redobândesc atractivitatea în Europa, se arată în studiul EY European real estate assets investment trend indicator 2014 – Building confidence. euro

În ţările cel mai grav afectate de criza financiară, inclusiv în Spania sau Olanda, încrederea investitorilor este la cel mai înalt nivel, atragând atenţia investitorilor internaţionali şi relansarea tranzacţiilor în sector.

Investitorii au devenit mai conştienţi despre noile evoluţii care au loc în sector. Printre acestea se numără şi pierderea constantă din cota de piaţă a brokerilor tradiţionali în favoarea serviciilor de listare online, evoluţia segmentului de home office şi impactul generat de e-commerce asupra proprietăţile comerciale.

Numeroase alte schimbări suferite de sectorul imobiliar european devin, de asemenea, din ce în ce mai pronunţate. Astfel, diferenţele înregistrate anterior între pieţele mature şi cele emergente, precum şi cele între pieţele situate la periferia Europei şi cele din nucleul său alcătuiesc o imagine destul de complicată a pieţelor imobiliare din regiune.

Eforturile de restructurare a băncilor din regiune, precum şi eforturile de sprijinire a economiilor mai slabe ar putea avea un efect semnificativ asupra pieţelor imobiliare din Europa. Toate aceste eforturi vor încuraja investitorii să se bazeze mai mult pe surse alternative de creditare pentru a finanţa tranzacţiile imobiliare. Totodată, acestea vor contribui la creşterea ofertei de active, prin eliminarea creditelor neperformante şi maturizarea titlurilor de valoare cu garanţii ipotecare.

Aşteptări pentru sectorul imobiliar european în 2014:

· Volumul tranzacţiilor are întrunite condiţiile să crească în 2014.

· Criza creditelor din Zona Euro nu mai este considerată un factor determinant pentru investiţiile în imobiliare.

· Respondenţii consideră că pieţele imobiliare din toate statele europene se vor dovedi atractive în 2014.

· E de aşteptat ca oferta de active imobiliare să crească în majoritatea statelor europene în 2014.

· Va creşte cererea pentru finanţări mixte şi surse alternative de creditare.

· Piaţa titlurilor de valoare cu garanţii ipotecare pe proprietăţi comerciale s-ar putea relansa în 2014, în special în pieţele mai mature.

· Creşte apetitul pentru risc al investitorilor, iar investiţiile speculative vor creşte încet în anumite pieţe.

· Investitorii au estimări mixte în privinţa preţurilor pentru locaţii premium. E de aşteptat ca nivelul preţurilor să scadă în cazul pieţelor din Zona Euro cele mai afectate de criză. Însă, în cazul pieţelor care au reuşit să se redreseze mai devreme, preţurile vor atinge nivelul maxim superior sau chiar vor scădea.

Pentru prima dată în ultimii doi ani, majoritatea respondenţilor din toate ţările europene care au participat la studiu consideră că piaţa imobiliară este o destinaţie atractivă pentru investiţii. Cea mai frapantă creştere a sentimentului de încredere se înregistrează în Spania şi Italia, două dintre ţările din Zona Euro cel mai sever afectate de criza datoriilor, unde, la sfârşitul anului 2012, doar o minoritate dintre respondenţi considerau domeniul imobiliar din ţările lor atractiv pentru investiţii.

În prezent, 84% dintre respondenţii din Spania şi 61% dintre respondenţii din Italia consideră că ţara lor este o destinaţie atractivă pentru de investiţii. Rugaţi să evalueze comparativ atractivitatea pieţei imobiliare locale faţă de alte pieţe imobiliare din Europa, respondenţii din Germania şi Marea Britanie s-au clasat în fruntea topului. Însă, 14 dintre cele 15 ţări incluse în studiu au fost evaluate ca atractive sau foarte atractive de către mai mult de două treimi dintre respondenţi. Doar în cazul Ucrainei, 44% din respondenţi au considerat că ţara lor este o destinaţie mai puţin atractivă pentru investiţii în comparaţie cu alte ţări europene.

Studiul EY analizează tendinţele de investiţii de pe piaţa imobiliară europeană şi are la bază un sondaj realizat cu executivi din Europa, provenind din companii care investesc în active de pe piaţa imobiliară.

În această ediţie, raportul analizează opiniile investitorilor cu privire la pieţele imobiliare europene în 2014. Rezultatele raportului au la bază un sondaj derulat în rândul a peste 500 de investitori în imobiliare, inclusiv clienţi EY. Opiniile exprimate de aceştia au fost analizate în octombrie 2013 de către EY şi Valid Research GmbH. Participanţii la sondaj provin din 15 ţări: Austria, Belgia, Franţa, Germania, Italia, Luxemburg, Olanda, Polonia, Rusia, Spania, Suedia, Elveţia, Turcia, Ucraina şi Marea Britanie.

„În contextul redresării pieţelor externe mature, în următoarele 18 luni, piaţa imobiliară din România are toate premisele să fie una dintre candidatele importante pentru fondurile de investiţii. Pe lângă tranzacţii ale unor active individuale, foarte probabil vom asista şi la vânzări de portofolii din partea corporaţiilor care sunt mari proprietari de active imobiliare, dar nu sunt dezvoltatori/investori ci au alt obiect principal de activitate. Din perspectiva dezvoltatorilor, continuarea tendinţei de scădere a dobânzilor la RON din ultima perioadă este un semnal pozitiv atâta timp cât planurile dezvoltatorilor vor întampina corect cererea pieţei”, spune David Ţiplea, EY Tax & Law, Business Development Leader Central and South-East Europe.

Despre EY România

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 175.000 de angajaţi în 728 de birouri din 150 de ţări şi venituri de aproximativ 25,8 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2013. Reţeaua noastră este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienţilor servicii prin care să beneficieze de oportunităţile din întreaga lume. În România, EY este unul dintre liderii de pe piaţa serviciilor profesionale încă de la înfiinţare, în anul 1992. Cei peste 500 angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi locale. Avem birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău. De la 1 iulie 2013, Ernst & Young a devenit EY, logo-ul s-a schimbat pentru a răspunde acestei modificări, iar noul tagline al companiei este „Building a better working world”. Această redefinire a identităţii vizuale vine să reflecte noua strategie a companiei, Vision 2020.

Adauga un comentariu

*