Evaluarea rezultatelor activităţilor desfăşurate de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Maior Constantin Ene” al judeţului Bacău în anul 2013

In anul 2013 Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Maior Constantin Ene” al judeţului Bacău, ca unitate teritorială din structura Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, şi-a desfăşurat activitatea în baza cadrului normativ şi a legislaţiei specifice domeniilor de competenţă şi responsabilitate, vizând executarea misiunilor de prevenire, monitorizare şi gestionare a situaţiilor de urgenţă, creşterea eficienţei în îndeplinirea misiunilor, asigurarea unui statut adecvat în societate. Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce i-au revenit, inspectoratul nostru a colaborat cu structurile Ministerului Afacerilor Interne din teritoriu, precum şi cu celelalte instituţii ale administraţiei publice locale, componente ale Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Bacău. Concomitent cu eforturile depuse pentru îmbunătăţirea cadrului normativ, creşterea eficienţei structurii funcţionale şi aplicarea legalităţii, o atenţie deosebită s-a acordat monitorizării evoluţiei situaţiei operative şi perfecţionării concepţiei de organizare, conducere şi desfăşurare a acţiunilor de intervenţie.

OBIECTIVE STRATEGICE 

Obiectivul fundamental al activităţii desfăşurate la nivelul instituţiei în anul 2013 a urmărit eficientizarea acţiunilor de prevenire şi gestionare a situaţiilor de urgenţă, în vederea menţinerii sub control a riscurilor şi asigurarea stării de normalitate a vieţii comunităţilor umane. Potrivit Planului strategic sectorial, obiectivele generale urmărite pe parcursul perioadei supuse evaluării au fost:

  • Realizarea unei preveniri cu caracter proactiv în scopul reducerii factorilor de risc, îndeosebi a celor specifici dezastrelor naturale;
  • Îmbunătăţirea calităţii gestionării situaţiilor de urgenţă şi asigurarea unor condiţii superioare pentru managementul tipurilor de risc;
  • Întărirea capacităţii operaţionale prin asigurarea unei înzestrări corespunzătoare şi pregătirea continuă a personalului;
  • Continuarea perfecţionării cadrului normativ-juridic, în scopul abordării unitare a problematicii specifice de către toate componentele Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă şi optimizarea cadrului organizatoric al unităţii, pentru asigurarea funcţionării structurilor la parametri maximi.

Printre obiectivele specifice avute în vedere şi pentru anul 2013, s-au numărat:

  • Creşterea gradului de profesionalism şi operativitate la intervenţii şi misiuni a subunităţilor de intervenţie;
  • Cunoaşterea caracteristicilor, formelor de manifestare a riscurilor teritoriale, în vederea realizării unei concepţii unitare, viabile, de protecţie a populaţiei;
  • Informarea preventivă şi pregătirea populaţiei şi salariaţilor;
  • Asigurarea fluxului informaţional/decizional, încă din faza de identificare a surselor de risc, monitorizarea factorilor de risc şi a măsurilor de prevenire.

 

REALIZĂRI ÎN DOMENIUL PROPRIU DE COMPETENŢĂ 

  1. a.     Activitatea Inspecţiei de Prevenire 

Activităţile de prevenire a situaţiilor de urgenţă reprezintă o componentă principală a sistemului integrat de măsuri tehnice şi organizatorice, precum şi de acţiuni specifice planificate şi realizate potrivit legislaţiei, în scopul preîntâmpinării, reducerii sau eliminării riscurilor de producere a situaţiilor de urgenţă şi a consecinţelor acestora, protecţiei populaţiei, mediului, bunurilor şi valorilor de patrimoniu. Avându-se în vedere indicatorii de performanţă şi de evaluare, Inspecţia de Prevenire a desfăşurat în anul 2013 (comparativ cu anul 2012), următoarele activităţi:

  • 1.547 (2.821) de controale de specialitate pe linia prevenirii şi stingerii incendiilor şi protecţiei civile, în care au fost cuprinşi:

–           651 (559) operatori economici:

–           552 (2.040) instituţii;

–           2 (1) societăţi/institute de proiectare;

–           12 (6) construcţii hidrotehnice;

–           3 (7) puncte de comandă;

–           5 (5) obiective care prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase;

–           55 (47) obiective de investiţii;

–           267 (156) la localităţi.

Diferenţa numărului de controale este dată de faptul că în anul 2012 au fost executate 1.463 controale la obiective unde au fost amenajate 1.829 secţii de votare, cu prilejul alegerilor locale, Referendumului pentru demiterea Preşedintelui României şi alegerilor parlamentare pentru Camera Deputaţilor şi Senat.

22 (21) controale de fond la 9 (8) operatori economici cu grad ridicat de pericol în exploatare şi 13 (13) localităţi, din care 3 (3) municipii, 5 (5) oraşe şi 5 (5) comune, din cadrul judeţului; 52 (156) controale tematice la administraţia publică locală; 93 (91) de controale tematice la serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă şi 13 (10) la serviciile private pentru situaţii de urgenţă,40 (11) de activităţi de audit la persoane juridice atestate; au fost constatate 2.053 (1.772) deficienţe privind apărarea împotriva incendiilor şi protecţia civilă, dintre acestea 380 (528) fiind soluţionate pe timpul controalelor, acest lucru reprezentând 19% (30%), iar 1.673 (1.244) sancţionate, reprezentând 81% (70%); au fost aplicate un număr de 1.988 (1.244) sancţiuni contravenţionale, din care 1.414(818) avertismente şi 574 (426) amenzi în cuantum de 479100 (330.100)lei;147 (922) controale la unităţi de învăţământ, din care: 1 (4) universitate, 20 (40) colegii, 0 (19) grupuri şcolare, 52 (748) şcoli gimnaziale, 69 (103) grădiniţe, 5 (2) creşe, 0(6) cluburi de elevi, fiind constatate 74 (179) de deficiente, din care 19 (147) au fost soluţionate pe timpul controalelor, s-au aplicat 66 (144) de sancţiuni contravenţionale, respectiv 64 (138) avertismente şi 2 (6) amenzi în cuantum de 1.000 (4.500) lei;

  • privind activitatea de pregătire a preşcolarilor, elevilor şi studenţilor în domeniul prevenirii situaţiilor de urgenţă, au fost desfăşurate 176 (126) acţiuni de educaţie preventivă, 88 (25) exerciţii de evacuare în caz de cutremur, 34 (21) exerciţii de evacuare în caz de incendiu şi 1 (12) exerciţii de evacuare în caz de inundaţii, la care au participat 26.129 (17.243) elevi şi 3.325 (1.007) cadre didactice;
  • s-au primit spre soluţionare 90 (89) petiţii şi reclamaţii, în urma cărora s-au făcut verificări la faţa locului şi au fost emise răspunsuri în termenul legal, în acord cu actele normative în vigoare, nefiind cazuri de contestaţii sau adresări către eşaloanele superioare;
  • în urma solicitărilor consemnate în registrul de audienţe a fost acordată asistenţă tehnică de specialitate unui număr de 215 (116) persoane pe linia securităţii la incendiu şi protecţie civilă. Asistenţa tehnică de specialitate a fost acordată şi pe timpul controalelor de prevenire la operatori economici şi instituţii;
  • s-au organizat şi desfăşurat exerciţii de alarmare/evacuare publică la 52(51) de localităţi dintre care 3 (2) municipii, 5 (3) oraşe şi 44 (46) de comune. Cu acest prilej s-a urmărit învăţarea şi recunoaşterea de către populaţie a semnalului „ALARMĂ LA DEZASTRE” şi s-au verificat: asigurarea fondului de adăpostire (puncte de comandă, adăposturi publice de protecţie civilă, fondul privat de adăpostire), capacităţile de susţinere (transport, cazare, hrănire) a evacuării populaţiei şi bunurilor materiale în caz de dezastre, sistemele de înştiinţare/alarmare instalate şi gradul de funcţionalitate şi acoperire;
  • s-au organizat şi desfăşurat exerciţii şi aplicaţii de verificare a capacităţii de intervenţie la 91(50) servicii voluntare pentru situaţii de urgenţă şi 16(13) la serviciile private pentru situaţii de urgenţă;

O atenţie sporită s-a acordat activităţilor desfăşurate la operatori economici sursă de risc chimic.

Astfel, s-au organizat şi desfăşurat:

  • 2 (2) exerciţii de testare a Planului de Urgenţă Externă la operatorii economici clasificaţi din punct de vedere al H.G. nr. 804/2007 privind controlul activităţilor care prezintă pericole de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase, la S.C. AMURCO S.R.L. Bacău şi S.C. CHIMCOMPLEX S.A. Oneşti. Exerciţiile au avut ca scop testarea viabilităţii Planului de Urgenţă Externă şi identificarea elementelor necesare îmbunătăţirii acestuia, precum şi perfecţionarea deprinderilor personalului Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Maior Constantin Ene” al judeţului Bacău, a membrilor Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Bacău şi comitetelor locale pentru situaţii de urgenţă, a celulei de urgenţă de la operatorul economic, pentru organizarea şi conducerea acţiunilor de intervenţie în cazul producerii unui accident major;
  • 11 (11) inspecţii la operatori clasificaţi cu risc la accidente în care sunt implicate substanţe periculoase.

Verificarea respectării prevederilor legale în domeniul situaţiilor de urgenţă la realizarea de investiţii, modernizări sau schimbări de destinaţie, s-a concretizat în analizarea unui număr de 387(406) documentaţii, din care:

–            143 (161) avize emise, din care 14 (155) avize de securitate la incendiu şi 2 (6) avize de protecţie civilă;

–            9 (13) cereri de avize response;

–            70 (59) autorizaţii emise, din care 49 (57) autorizaţii de securitate la incendiu şi 0 (2) protective civilă;

–            6 (6) cereri de autorizaţii respinse ca urmare a neconformităţilor constatate;

–            14 (44) avize la planuri de evacuare în situaţii de urgenţă;

–            145 (123) avize pentru transport deşeuri periculoase.

În anul 2013, s-a desfăşurat la Centrul Zonal de Pregătire de Protecţie Civilă Bacău pregătirea personalului pentru ocupaţia de şef serviciu voluntar/privat pentru situaţii de urgenţă, cu durata de 3 săptămâni, participând un număr de 58 cursanţi.Pe parcursul anului 2013 s-a continuat derularea campaniei de informare a autorităţilor publice locale şi de sensibilizare a cetăţenilor „Vreau să fiu voluntar”, precum şi campaniile naţionale de informare şi educare „F.O.C. – Flăcările Omoară Copii” şi „R.I.S.C. – Renunţă. Improvizaţiile sunt catastrofale”. În perioada 13.06 – 14.06.2013 a avut loc faza judeţeană a Concursurilor Profesionale ale Serviciilor Voluntare şi Private pentru Situaţii de Urgenţă.

În perioada 01.04 – 05.04.2013, Ministerul Educaţiei Naţionale a derulat la nivel naţional programul „Şcoala Altfel – Să ştii mai multe, să fii mai bun”, eveniment la care s-a raliat şi Ministerul Afacerilor Interne. Un număr de 1.334 de copii şi 59 cadre didactice, de la 16 unităţi de învăţământ din judeţul Bacău au avut parte de prezentări privind tehnica de intervenţie din dotarea inspectoratului şi exerciţii demonstrative de stingere a unui incendiu, de salvare a unei victime aflată la înălţime şi de acordare a primului ajutor.

În perioada 11.09 – 14.09.2013 s-a desfăşurat faza naţională a Concursurilor şcolare cu tematică de protecţie civilă „Cu viaţa mea apăr viaţa”. În competiţie au intrat 29 echipaje desemnate câştigătoare la nivel gimnazial şi liceal, la fazele interjudeţene, din 25 judeţe. Judeţul nostru a fost reprezentat de echipajele de elevi din cadrul Şcolii gimnaziale „George Enescu” şi Liceul Teoretic „Spiru Haret” din municipiul Moineşti.

Ziua de 13 august 2013 a fost declarată de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă drept „Ziua Informării Preventive” în România. În acest context, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Maior Constantin Ene” al judeţului Bacău a organizat Ziua „Porţilor Deschise”.

Întreaga activitate a Inspecţiei de Prevenire în anul 2013 s-a planificat, organizat şi desfăşurat în spiritul legalităţii, în sprijinul şi folosul cetăţenilor şi a comunităţii locale.

  1. b.    Gestionarea situaţiilor de urgenţă

În anul 2013, în zona de competenţă a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Maior Constantin Ene” al judeţului Bacău, au avut loc 4304 evenimente, cu o rată de 11,79 pe zi, (faţă de 5336 în aceeaşi perioadă a anului 2012, cu o rată de 14,57 pe zi), din care: 471 (561) incendii;

  • Ø 187 (532) incendii vegetaţie şi altele;
  • Ø 268 (214) intervenţii pentru asistenţa persoanelor (transport persoană supraponderală, degajare persoane înecate, degajare persoană din diferite medii ostile vieţii, persoane cu intenţia de a se spânzura, persoană cu intenţia de a se arunca de la înălţime ş.a.);
  • Ø 7 (7) intervenţii pentru descarcerare;
  • Ø 18 (13) intervenţii pentru salvarea animalelor;
  • Ø 175 (478) alte intervenţii (îndepărtare elemente de construcţie, spălare carosabil, evacuare apă, degajare ţurţuri şi zăpadă, transport persoană supraponderală, transport apă menajeră, căutare persoană înecată, evacuare apă, decolmatare/igienizare fântână, degajare copaci de pe carosabil / autoturisme / fire electrice, degajare elemente de construcţie, îndepărtare roi de albine, deblocare uşă de acces, degajare animale din medii ostile vieţii, decolmatare podeţ, explozie neurmată de incendiu, asigurare măsuri p.s.i.);
  • Ø 233 (292) alte situaţii de urgenţă: 81 (163) evenimente publice de amploare care ar fi putut genera situaţii de urgenţă, 84 (72) misiuni pirotehnice pentru asanarea terenului de muniţie neexplodată, 60 (30) intervenţii la inundaţii, 6 (22) fenomene meteorologice periculoase – căderi masive de zăpadă, 1 (0) avarie conductă de transport ţiţei, 1 (1) explozie mare la suprafaţă sau în subteran;
  • Ø 2945 (3234) intervenţii SMURD.

La 93,20% din totalul de 471 incendii, respectiv la 439 incendii, a fost nevoie de intervenţia serviciilor profesioniste. Faţă aceeaşi perioadă a anului 2012, când s-au înregistrat 452 incendii lichidate de/cu sprijinul serviciilor profesioniste, se constată o scădere cu 2,87%. Principalele împrejurări în care s-au produs incendiile şi arderile necontrolate au fost următoarele:

  • Ø focul deschis în spaţii deschise – 212 cazuri, respectiv 32,21%;
  • Ø coş, burlan de fum defect sau necurăţat – 127 cazuri, respectiv 19,30%;
  • Ø focul deschis în spaţii închise – 95 cazuri, respectiv 14,43%;
  • Ø instalaţii electrice defecte – 91 cazuri, respectiv 13,82%.Din totalul de 658 incendii produse în zona de competenţă, peste 70% s-au produs pe fondul neglijenţei unor persoane, care nu au respectat normele de prevenire a incendiilor.

Echipajele SMURD din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Maior Constantin Ene” al judeţului Bacău au intervenit în 2945 cazuri, faţă de 3234 în aceeaşi perioadă a anului 2012, astfel:

  • Ø 2925 (3251) pentru asistenţă medicală de urgenţă;
  • Ø 16 (17) pentru descarcerare;
  • Ø 2 (2) pentru asistenţa persoanelor;
  • Ø 2 (1) alte situaţii de urgenţă.

La 1853 (1897) au intervenit echipajele SMURD Bacău, la 677 (855) echipajele SMURD Oneşti, iar la 415 (482) de cazuri echipajele SMURD Moineşti. In perioada analizată, la intervenţii au participat, cumulat, un număr total de 23.719 (29.673) de persoane, astfel:

  • 616 (763) ofiţeri;
  • 17.398 (20.930) maiştri militari şi subofiţeri;
  • 1.413 (2.234) persoane din serviciile voluntare şi serviciile private pentru situaţii de urgenţă;
  • 1.309 (1.112) poliţişti;
  • 342 (391) jandarmi;
  • 20 (0) MApN;
  • 2.621 (4.243) alţi cetăţeni.

Au fost folosite 4971 (5955) autospeciale, din care:

  • Ø 2953 (3235) ambulanţe;
  • Ø 1255 (1827) autospeciale cu apă şi spumă;
  • Ø 538 (625) alte utilaje;
  • Ø 30 (89) autospeciale de intervenţie şi salvare de la înălţimi;
  • Ø 73 (70) autospeciale pirotehnice;
  • Ø 68 (44) motopompe;
  • Ø 33 (26) autospeciale de descarcerare;
  • Ø 13 (22) autocamioane pentru intervenţie;
  • Ø 8 (17) autospeciale de evacuare a fumului, gazelor şi iluminat.

În urma intervenţiilor desfăşurate pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă, au fost salvate 308 persoane, din care 193 adulţi şi 115 copii, faţă de 194 persoane salvate în aceeaşi perioadă a anului 2012, din care 157 adulţi şi 37 copii. Din păcate, s-au înregistrat şi 25 victime la incendii, din care 20 persoane decedate şi 5 persoane rănite, faţă de 24 victime, 12 rănite şi 12 decedate, în anul 2012. În urma evenimentelor, s-au produs pagube în valoare de circa 4,6 milioane lei (peste 5,8 milioane lei în aceeaşi perioadă a anului 2012) şi au fost salvate bunuri şi valori de aproape 43 milioane lei, comparativ cu aproape 65 milioane lei în aceeaşi perioadă a anului 2012.Ponderea pierderilor materiale produse, din totalul valorii bunurilor protejate, este de 10,69% (9,01%). Cele mai multe incendii s-au produs în localităţile Bacău (80/82), Oneşti (19/26), Moineşti (17/23) şi Comăneşti (18/20).

Printre cele mai semnificative intervenţii desfăşurate în anul 2013 se pot evidenţia următoarele:

În data de 07.05.2013, la ora 18:25, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Maior Constantin Ene” al judeţului Bacău a fost anunţat, prin sistemul unic pentru apeluri de urgenţă 112, despre izbucnirea unui incendiu de pădure, în comuna Agăş, sat Agăş, punctul Târsogul Mare. Imediat după primirea anunţului despre producerea evenimentului, a fost alarmat Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Agăş, precum şi Direcţia Silvică Bacău. Având în vedere informaţiile preliminare privind modul de manifestare a incendiului, la faţa locului s-au deplasat 1 ofiţer şi 12 subofiţeri cu 2 autospeciale de primă intervenţie şi comandă din cadrul Detaşamentului de Pompieri Moineşti şi 6 subofiţeri cu o autospecială de primă intervenţie şi comandă din cadrul Gărzii de Intervenţie Comăneşti. Din cauza terenului greu accesibil, echipajele de intervenţie au fost nevoite să parcurgă pe jos (iniţial) o distanţă de aproximativ 4 km, acestea ajungând la locul intervenţiei la ora 21:30. Incendiul se manifesta pe o suprafaţă de aproximativ 4 ha, litieră, doborâturi şi cioate. Pentru asanarea teritoriului de muniţie rămasă neexplodată, în fiecare zi, la locul producerii incendiului s-a deplasat echipa pirotehnică din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Maior Constantin Ene” al judeţului Bacău. Pe toată perioada intervenţiei au fost descoperite următoarele elemente de muniţie: 203 cartuşe calibru 7,92 mm, 84 tuburi cartuşe calibru 7,92 mm, 1 proiectil exploziv cal. 100 mm, 1 corp de grenadă defensivă fără focos şi 2 corpuri de proiectil exploziv calibru 100 mm, fără focos şi încărcătură. Acţiunile de intervenţie s-au desfăşurat pe parcursul a 8 zile, în intervalul 07 – 14.05.2013. În data de 14.05.2013, începând cu ora 14.10, în zona afectată de incendiu s-au manifestat precipitaţii sub formă de ploaie, care au favorizat lichidarea incendiului. Incendiul a fost lichidat în data de 14.05.2013, la ora 18.30. Incendiul a afectat o suprafaţă de aproximativ 47 ha de litieră, cioate, resturi de exploatare şi doborâturi, repartizate astfel:

– 23 ha cu regenerare naturală – 15 ani, suprafaţă afectată de incendiu aproape integral;

– 24 ha cu arboret între 20 şi 40 de ani, suprafaţă afectată de incendiu izolat, în pâlcuri.

Din cele 47 de hectare afectate de incendiu, 23 de hectare de teren aparţin Primăriei comunei Agăş şi sunt date în pază Ocolului Silvic Comăneşti, iar 24 de hectare aparţin mai multor proprietari privaţi din comuna Agăş. Pentru organizarea şi desfăşurarea acestor operaţiuni, pe întreaga perioadă au participat, cumulat, următoarele forţe şi mijloace:

  • 251 de cadre ale Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Mr. Constantin Ene” al judeţului Bacău (27 ofiţeri, 4 maiştri militari şi 220 de subofiţeri), cu 40 autospeciale de primă intervenţie şi comandă şi 7 autospeciale pirotehnice;
  • 207 lucrători din cadrul Ocolului Silvic Comăneşti;
  • 71 voluntari din cadrul Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Agăş.

Operaţiunile de intervenţie au fost deosebit de dificile, din cauza temperaturilor ridicate înregistrate, terenului greu accesibil, lipsei căilor de acces către zona focarului şi a surselor de apă în zonă.

În data de 10.05.2013, la ora 19:44, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Maior Constantin Ene” al judeţului Bacău a fost anunţat telefonic, prin sistemul unic pentru apeluri de urgenţă 112, despre producerea unui incendiu în comuna Asău, sat Straja, la fondul forestier privat, fiind afectate mai multe parcele aparţinând cetăţenilor, în zona cuprinsă între Pârâul Socilor şi Lacul Sec. Imediat după primirea anunţului despre producerea evenimentului, a fost alarmat Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Asău, precum şi Direcţia Silvică Bacău. De asemenea au fost convocaţi de către preşedintele C.J.S.U. Bacău membrii „Grupului de suport tehnic pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de incendii la fondul forestier”, care s-au întrunit la locul desfăşurării intervenţiei. Comandantul intervenţiei a fost desemnat domnul colonel Mihalache Ioan – prim adjunct al I.S.U.J. Bacău. Având în vedere informaţiile preliminare privind modul de manifestare a incendiului, la faţa locului s-au deplasat 4 subofiţeri din cadrul Gărzii de Intervenţie Comăneşti, cu o autospecială de primă intervenţie şi comandă şi, de asemenea, de la incendiul de fond forestier din comuna Agăş, au fost redirecţionaţi 1 ofiţer şi 6 subofiţeri cu o autospecială de primă intervenţie şi comandă, din cadrul Detaşamentului de Pompieri Moineşti. Misiunea de lichidare a incendiului a fost îngreunată din cauza condiţiilor meteo nefavorabile, intensificări frecvente ale vântului, cât şi din cauza lipsei surselor de apă şi terenului greu accesibil. S-a asigurat o bună cooperare cu Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Asău, acesta sprijinind acţiunile de intervenţie prin transportul apei cât mai aproape de focar cu două tractoare cu remorcă, 16 recipiente cu capacitatea de 20 litri, 15 recipiente cu capacitatea de 60 litri şi 2 recipiente cu capacitatea de 100 litri, din dotarea serviciului. Permanent au fost analizate modul de manifestare a incendiului şi direcţiile probabile de propagare a acestuia, în vederea realizării fâşiilor de siguranţă mineralizate la distanţe sigure pentru personalul de intervenţie, în unele cazuri aplicând şi procedeul de „foc contra foc”. În zonele în care a fost posibil, s-a procedat la utilizarea pompelor de spate tip „vermorel”, cu care s-au lichidat cuiburile de jar sau scânteile purtate de vânt. Intervenţia a fost îngreunată din cauza intensificărilor frecvente ale vântului, terenului greu accesibil şi lipsei surselor de apă din zonă. Un alt factor de risc l-au reprezentat elementele de muniţie rămasă neexplodată din timpul conflictelor militare, care, deşi nu au fost semnalate în zona focarului, sunt o prezenţă constantă în acest areal, fapt care a condus la adoptarea unor dispozitive de intervenţie pe aliniamente protejate natural împotriva exploziilor. Acţiunile de intervenţie s-au desfăşurat pe parcursul a 5 zile, în intervalul 10 – 14.05.2013. În data de 14.05.2013, începând cu ora 14:10, în zona afectată de incendiu s-au manifestat precipitaţii sub formă de ploaie, care au favorizat lichidarea incendiului. Incendiul a fost lichidat în data de 14.05.2013, la ora 18:30. Au ars aproximativ 23 ha de litieră, cioate, resturi de exploatare şi doborâturi. Pentru organizarea şi desfăşurarea acestor operaţiuni, pe întreaga perioadă au participat, cumulat, următoarele forţe şi mijloace:

  • 221 de cadre ale Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Mr. Constantin Ene” al judeţului Bacău (18 ofiţeri, 3 maiştri militari şi 200 de subofiţeri), cu 18 autospeciale de primă intervenţie şi comandă, 1 autospecială de lucru cu apă şi spumă şi 3 autocamioane de intervenţie;
  • 20 lucrători din cadrul Ocolului Silvic Comăneşti;
  • 46 voluntari din cadrul Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Asău.

În data de 01.07.2013, în urma precipitaţiilor abundente căzute pe raza judeţului Bacău şi din cauza revărsării pârâului Mora, au fost inundate aproximativ 30 de gospodării din satul Mâgla. Echipajele I.S.U.J. Bacău au intervenit pentru evacuarea a 32 persoane (dintre care 7 copii şi o persoană cu dizabilităţi locomotorii) şi 79 de animale (17 porcine, 51 bovine şi 11 păsări). Pentru persoanele evacuate au fost pregătite 2 spaţii de cazare, la şcoala din satul Negri şi la grădiniţa din satul Prăjeşti, comuna Prăjeşti. Alte 11 persoane s-au autoevacuat, fiind cazate la rude. Pentru retragerea apei din zona inundată a fost luată măsura creării unei breşe în digul de apărare de pe malul stâng al râului Siret. În urma acestei acţiuni, apa a început să se retragă, astfel încât, persoanele evacuate din 28 de gospodării s-au întors în locuinţele proprii, cetăţenii din alte două gospodării urmând să fie cazaţi la rude, întrucât locuinţele lor nu prezentau siguranţă în exploatare. Forţe şi mijloace din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Maior Constantin Ene” al judeţului Bacău, Sistemului de Gospodărire a Apelor Bacău, Serviciilor Voluntare pentru Situaţii de Urgenţă ale comunelor Negri, Prăjeşti şi Traian au acţionat în comun pentru realizarea unui dig din saci umpluţi cu nisip, pe o distanţă de circa 320 m.l. în comuna Negri, sat Mâgla. Pentru gestionarea situaţiei din teren, la faţa locului au acţionat următoarele forţe şi mijloace:

  • din cadrul I.S.U.J. Bacău: 4 ofiţeri şi 24 subofiţeri cu 1 autocamion de intervenţie, 2 autospeciale de intervenţie, 2 APIC, 2 bărci pneumatice cu motor, 1 barcă pneumatică şi 1 motopompă transportabilă;
  • din cadrul G.M.J. Bacău: 2 ofiţeri şi 23 subofiţeri cu 3 autospeciale de intervenţie şi 1 barcă pneumatică;
  • din cadrul I.P.J. Bacău: 5 lucrători de poliţie cu 2 autoturisme.
  • din cadrul S.G.A. Bacău – 10 lucrători;
  • din cadrul S.V.S.U. Negri, Prăjeşti şi Traian – 27 voluntari.

Pentru înlăturarea efectelor negative produse în urma inundaţiilor, au acţionat următoarele forţe şi mijloace: 1 ofiţer şi 15 subofiţeri, 1 autospecială de intervenţie, 1 autocamion, o motopompă remorcabilă, 3 electropompe, 2 motopompe submersibile şi 1 generator, care au evacuat apa din 7 beciuri şi 19 fântâni.

Conform rapoartelor operative întocmite de Grupul de Suport Tehnic pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de inundaţii, fenomene meteorologice periculoase, accidente la construcţiile hidrotehnice şi poluări accidentale, în urma fenomenelor meteorologice periculoase caracterizate prin precipitaţii abundente şi rafale de vânt, manifestate pe raza judeţului Bacău, înregistrate în perioada iunie – iulie 2013, au fost afectate 58 de comitete locale pentru situaţii de urgenţă. În urma precipitaţiilor s-au produs următoarele pagube:

–         52 de case avariate

–         55 anexe avariate

–         1755 ha teren arabil

–         67,56 km DJ

–         9,53 km străzi

–         488,7 km DC

–         81 podeţe avariate

–         37 podeţe distruse

–         25 poduri avariate

–         0,4 km lucrare aparare din gabioane la DC

Valoarea totală a pagubelor a fost de 21.862, 14 mii lei. 

Raportat la situaţia operativă înregistrată în anul 2013, apreciez pozitivă activitatea de pregătire şi desfăşurare a acţiunilor de intervenţie pentru îndeplinirea misiunilor specifice, existând garanţia perfecţionării acestor activităţi.  

În paralel cu activităţile specifice de intervenţie şi de pregătire, personalul unităţii a participat şi la diverse activităţi sportive.Printre rezultatele de excepţie obţinute în acest an putem aminti:

  • la etapa a III-a (zonală) a Concursurilor Serviciilor Profesioniste pentru Situaţii de Urgenţă, organizată şi desfăşurată în municipiul Siret, judeţul Suceava, lotul reprezentativ al unităţii a obţinut următoarele rezultate:

          – locul II în clasamentul general;

– locul I la proba ,, Scara de fereastră”;

– locul I la proba ,,Pista cu obstacole pe 100 m”;

– locul II la proba ,,Ştafeta 4X100 m”;

– locul II la proba ,,Realizarea dispozitivului la motopompă”.

  • la etapa finală a Concursurilor Serviciilor Profesioniste pentru Situaţii de Urgenţă, organizate şi desfăşurate în municipiul Bacău, judeţul Bacău, lotul reprezentativ al unităţii a obţinut următoarele rezultate:

  – locul I în clasamentul general;

– locul I la proba ,,Scara de fereastră”;

– locul I la proba ,,Pista cu obstacole pe 100 m”;

– locul II la proba ,,Ştafeta 4X100 m”;

– locul II la proba ,,Realizarea dispozitivului de intervenţie la motopompă”;

  •   Campionatul de futsal „Cupa A.S.P.R.” – ediţia 2013, etapa I (interjudeţeană), echipa reprezentativă a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Maior Constantin Ene” al judeţului Bacău s-a clasat pe locul II.
  • Campionatul de minifotbal (cadre peste 35 ani) „Cupa A.S.P.R.” – ediţia 2013, etapa interjudeţeană, echipa reprezentativă a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Maior Constantin Ene” al judeţului Bacău s-a clasat pe locul I.
  • Campionatul de minifotbal (cadre peste 35 ani) „Cupa A.S.P.R.” – ediţia 2013, etapa finală, echipa reprezentativă a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Maior Constantin Ene” al judeţului Bacău s-a clasat pe locul II.
  • Campionatul de tenis de masă – etapa interjudeţeană „Cupei A.S.P.R.”, ediţia 2013, domnul plutonier adjutant şef Iftinca Ionel din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Maior Constantin Ene” al judeţului Bacău s-a clasat pe locul II la individual, categoria până la 45 ani.
  • Campionatul de judo – etapa finală al M.A.I., domnul plutonier major Taşcă Sorin din cadrul Detaşamentului de Pompieri Bacău s-a clasat pe locul III;
  • Jocurile Mondiale ale Poliţiştilor şi Pompierilor, desfăşurate în Irlanda de Nord – domnul plutonier major Taşcă Sorin din cadrul Detaşamentului de Pompieri Bacău a obţinut locul I la individual la lupte greco-romane.

 

 

COOPERAREA INTRA ŞI INTERINSTITUŢIONALĂ 

În anul 2013, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Mr. Constantin Ene” al judeţului Bacău a desfăşurat acţiuni în comun cu celelalte instituţii din judeţul Bacău, cu funcţii de sprijin în gestionarea situaţiilor de urgenţă, astfel:

–         562 de intervenţii la care au participat şi alte structuri ale M.A.I. (I.P.J., I.J.J., G.M.J.), precum şi structuri ale M.Ap.N;

–         au fost organizate comandamente operaţionale pentru gestionarea evenimentelor publice de amploare care pot genera situaţii de urgenţă, precum şi comandamente operaţionale pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de fenomenele meteoroogice periculoase manifestate pe raza judeţului.

–         au fost constituite comisii mixte cu personal din cadrul instituţiilor cu reprezentare în C.J.S.U. Bacău, care s-au deplasat în judeţ pentru a efectua verificări în urma unor sesizări transmise de cetăţeni sau de către comitetele locale pentru situaţii de urgenţă.

Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Mr. Constantin Ene” al judeţului Bacău, în anul 2013, a organizat, 17 exerciţii de cooperare cu unităţi ale Ministerului Afacerilor Interne şi Ministerului Apărării Naţionale, din care 11 au fost exerciţii de conducere, fără acţiune în teren şi 6 exerciţii cu forţe în teren.

ACCESAREA FONDURILOR EUROPENE

Prin intermediul Asociaţiei de Dezvoltare EURONEST, la care Consiliul Judeţean Bacău este membru, inspectoratul a fost dotat în anii 2011 – 2012, în cadrul proiectului “Programul Operaţional Regional Axa prioritară 3 – Îmbunătăţirea infrastructurii sociale, domeniul major de intervenţie 3.3 – Îmbunătăţirea dotării cu echipamente a bazelor operaţionale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă”, cu un număr de 17 autospeciale de intervenţie, în valoare totală cu T.V.A. de 13.934.377 lei. În acest moment, acestea reprezintă 29,31 % din totalul autospecialelor aflate în intervenţie.

În luna august 2013, în cadrul proiectului „Îmbunătăţirea dotării cu autospeciale de intervenţie şi salvare de la înălţime a bazelor operaţionale pentru situaţii de urgenţă în Regiunea Nord-Est”, Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară EURONEST a finalizat procedura de achiziţie publică şi a încheiat contractul de furnizare, urmând ca în cursul anului 2014, I.S.U.J. Bacău să fie dotat cu o autospecială performantă de intervenţie şi salvare de la înălţime.

De asemenea, în luna august 2013, Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Euronest a iniţiat proiectul „Îmbunătăţirea capacităţii şi calităţii sistemului de intervenţie în situaţii de urgenţă în condiţii de iarnă” având ca obiect achiziţia a 24 de autofreze de zăpadă multifuncţionale şi 6 şenilate, din care 4 autofreze şi 1 şenilată sunt destinate I.S.U.J. Bacău. Proiectul se află în evaluare tehnică şi financiară.

Deasemenea, la nivelul I.S.U.J. Bacău au fost identificate idei de proiecte prioritare, cu finanţare din fonduri europene, care vizează în principal reducerea timpului mediu de răspuns a forţelor de intervenţie în situaţii de urgenţă precum şi în acordarea asistenţei medicale de urgenţă şi a primului ajutor calificat.

Au fost transmise către eşalonul superior următoarele idei de proiecte prioritare pentru perioada 2014-2020:

  • Construirea spaţiilor având ca destinaţie S.M.U.R.D., Serviciul de Ambulanţă Judeţean Bacău, Dispecerat Unic Integrat şi Centrul de Coordonare a Intervenţiilor Bacău
  • Înfiinţarea unor puncte de lucru şi a unei baze de pregătire.
  • Dotarea cu mijloacede mobilitate terestră şi autospeciale de intervenţie în situaţii de urgenţă.

Aceste idei de proiecte, corelate cu acordul de parteneriat propus de România pentru perioada de programare 2014-2020 încheiat de ministerul fondurilor europene, urmăresc crearea premiselor necesare asigurării populaţiei cu servicii de calitate, prin îmbunătăţirea infrastructurii serviciilor pentru siguranţă publică şi asistenţă medicală în situaţii de urgenţă.

MANAGEMENTUL RESURSELOR INSTITUŢIONAL

Eficientizare structurală

În urma activităţilor de analiza a factorilor de influenţare a capacităţii de funcţionare structurală, periodic au fost elaborate propuneri de modificare şi îmbunătăţire a prevederilor de încadrare cu personal, atât prin reconfigurarea anumitor posturi cât şi de încadrare cu personal care să corespundă cerinţelor de ocupare a acestora. Organigrama de funcţionare a structurilor unităţii asigură îndeplinirea atribuţiilor specifice la un nivel optim pentru obţinerea de rezultate foarte bune la nivelul tuturor compartimentelor unităţii. 

  1. b.    Gestionarea resurselor umane

Obiectivul principal al activităţii de resurse umane în anul 2013 la constituit pe de-o parte aplicarea prevederilor legale în vigoare privind salarizarea personalului unităţii, activitate ce s-a desfăşurat în luna ianuarie, cât şi cunoaşterea socio-profesională a personalului, activitate concretizată prin desfăşurarea de verificări în teren şi în evidenţele operative ale poliţiei şi la U.M. 0113 Bucureşti, în vederea identificării elementelor definitorii ale caracterului şi preocupărilor personalului unităţii, în vederea eliminării oricărei incompatibilităţi cu statutul cadrelor militare în activitate dar şi pentru prevenirea desfăşurării oricărei activităţi care ar putea aduce prejudicii onoarei şi demnităţii militare sau de lucrător al M.A.I..

O altă direcţie principală privind activitatea de resurse umane în anul 2013 a fost încadrarea posturilor din statul de organizare, menţinerea unei încadrări echilibrate la nivelul tuturor compartimentelor de peste 95%. Pe categorii de personal situaţia se prezintă, astfel: la ofiţeri 97,83%, maiştri militari 100%; subofiţeri 96,96%, funcţionari publici 100%, personalul contractual 100%, fiind vacante un număr de 16 de posturi, astfel: 1 post de ofiţer şi 15 posturi de subofiţeri.  Din totalul personalului unităţii, au studii superioare: 45 de ofiţeri ceea ce reprezintă 100%, 59 subofiţeri ceea ce reprezintă 12,16%, un personal contractual ceea ce reprezintă 16,66% şi un funcţionar public ceea ce reprezintă 100% din personalul încadrat al unităţii.Un număr de 7 subofiţeri urmează cursurile unor instituţii de învăţământ superior, iar 1 ofiţer şi 1 subofiţer sunt absolvenţi a două instituţii de învăţământ superior, şi un ofiţer are absolvite studii de doctorat.În cursul anului 2013, 2 ofiţeri au absolvit cursuri post universitare şi de masterat, iar un ofiţer urmează cursuri de doctorat.  În ceea ce priveşte vârsta, putem afirma că avem un colectiv tânăr, unde media de vârstă este de aproximativ 34 de ani, pe subunităţi situaţia se prezintă astfel:

  • Ø Detaşamentul de Pompieri Bacău, are o medie de vârstă de 34 ani şi 09 luni;
  • Ø Detaşamentul de Pompieri Oneşti, are o medie de vârstă de 34 ani şi 08 luni;
  • Ø Detaşamentul de Pompieri Moineşti, are o medie de vârstă de 34 ani şi 03 luni;
  • Ø Reşedinţa inspectoratului are o medie de vârstă de aproximativ 36 de ani şi 02 luni. 
  1. c.      Utilizarea resurselor financiare

În perioada 01.01 – 31.12.2013, finanţarea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Maior Constantin Ene” al judeţului Bacău a fost asigurată din alocaţii de la bugetul de stat.Principalele obiective ale activităţii compartimentului financiar în anul 2013 au fost asigurarea administrării fondurilor în mod economic şi eficient şi protejarea fondurilor publice şi a patrimoniului împotriva pierderilor datorate risipei, erorii, abuzului sau fraudei.Obiectivele au fost atinse prin realizarea la un nivel de calitate a atribuţiilor personalului compartimentului, stabilite în concordanţă cu misiunea unităţii, în condiţii de legalitate, regularitate şi economicitate şi prin monitorizarea şi corectarea rezultatelor activităţii. Valoarea totală a creditelor deschise unităţii în anul 2013 se ridică la 27,21 mil. lei.

Faţă de anul precedent, creditele deschise au evoluat astfel:

  • Ø au crescut cu 15 % la titlul I ,,Cheltuieli de personal”;
  • Ø au scăzut cu 22 % la titlul II „Bunuri şi servicii”.

La finele anului, execuţia bugetară a fost de 100% şi nu au fost înregistrate solduri neutilizate.

În cursul anului 2013, s-au asigurat fonduri insuficiente în raport cu cerinţele unităţii.

Apreciez că activitatea compartimentului financiar, în decursul anului 2013, s-a desfăşurat în condiţii bune şi foarte bune. 

  1. d.    Asigurarea resurselor logistice

În anul 2013, obiectivul specific al structurii logistice a inspectoratului a fost şi este în continuare realizarea cadrului funcţional în vederea asigurării suportului material necesar desfăşurării la parametrii de performanţă a misiunilor specifice unităţii, urmărind gestionarea optimă, pe criterii de eficienţă economică, a potenţialului logistic.Tehnica şi celelalte bunuri materiale se folosesc şi se întreţin în conformitate cu instrucţiunile în vigoare. Deficitele înregistrate constau în: 20,75 % la tehnica pentru prevenirea şi stingerea incendiilor, 77,58 % la mijloacele de transport auto, 17 % la mijloacele şi materialele de intendenţă.Gradul de asigurare cu articole de echipament special pentru pompieri, echipament de protecţie şi de lucru este de 67,43 %. Echipamentul special necesar pentru structura pirotehnică a fost asigurat de către Consiliul Judeţean Bacău.

În ceea ce priveşte patrimoniul imobiliar, unitatea are în administrare un număr de 5 imobile cu valoare contabilă totală de 25.198.661,78 lei şi 3 imobile în folosinţă gratuită, cu o valoare în afara bilanţului contabil de 410.593,70 lei.

Pentru lucrările de reparaţii curente la construcţii efectuate în regie proprie, valoarea materialelor folosite din credite bugetare se ridică la suma de 21945 lei, din care suma de 13.500 lei a fost cheltuită pentru amenajarea „Dispeceratului Integrat I.S.U. Bacău – S.A.J. Bacău” la sediul inspectoratului.

În vederea amenajării „Dispeceratului Integrat I.S.U. Bacău – S.A.J. Bacău”, lucrare recepţionată pe data de 20.12.2013, Consiliul Judeţean Bacău a cofinanţat lucrarea cu suma de 50.000 lei, conform contractului de asociere existent între cele două instituţii.

În activitatea de reparaţii curente la construcţii, unitatea a fost sprijinită de către următoarele instituţii şi operatori economici: Asociaţia Pompierii Băcăuani, Primăria municipiului Bacău, Primăria oraşului Comăneşti, S.C. Rombet S.A. Bacău, S.C. Alcor S.A. Moineşti, S.C. Petrom S.A. Moineşti, S.C. Vasion S.R.L. Oneşti, S.C. Dedeman S.R.L., S.C. Hidraulica S.A. Moineşti, S.C. Grup Petromecanic S.R.L. Moineşti, S.C. Baumax S.R.L, , S.C. FAST S.R.L. Bacău.

Consiliul Judeţean Bacău şi Consiliul Local al municipiului Bacău au aprobat tema de proiectare pentru realizarea investiţiei finanţate de aceste autorităţi ale administraţiei publice, constând în „construire spaţii necesare funcţionării Serviciului Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare Bacău, Serviciului de Ambulanţă Judeţean Bacău, Dispeceratului Unic Integrat şi Centrului Judeţean de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei Bacău” dotate cu heliport şi sală de sport.

În data de 19.12.2013, a fost dat în folosinţă sediul nou al Gărzii de Intervenţie Comăneşti, investiţie realizată de către Primăria oraşului Comăneşti care a asigurat dotarea cu mobilier a imobilului, cazarmament şi echipament de protecţie special pentru personalul subunităţii.

Parcul auto al unităţii se prezintă în următoarea structură, funcţie de vechimea în exploatare a tehnicii:

  • 0 – 5 ani : 20 mijloace tehnice;
  • 5 – 10 ani : 15 mijloace tehnice;
  • peste 10 ani : 28 mijloace tehnice.

Un număr de 13 autospeciale au îndeplinită norma pentru reparaţie capitală sau revizie generală.

În activitatea de reparare şi întreţinere a tehnicii de intervenţie şi de transport, unitatea a fost sprijinită de către următoarele instituţii şi operatori economici: Asociaţia Pompierii Băcăuani, Primăria municipiului Bacău, Primăria Oraşului Comăneşti, Primăria municipiului Moineşti, S.C. Hidroconstrucţia S.A. Bacău, S.C. Rombet S.A. Bacău, S.C. Alcor S.A. Moineşti, S.C. Petrom S.A. Moineşti, S.C. Grup Petromecanic S.R.L. Moineşti, S.C. Scut S.A. Bacău. 

  1. e.      Prevenirea şi combaterea corupţiei

La nivelul inspectoratului au fost realizate o serie de activităţi privind instruirea personalului pe linia prevenirii faptelor de corupţie, atât prin activităţi desfăşurate în cadrul sesiunilor de pregătire continuă cât şi prin expuneri cu tematică specifică.

Totodată, au fost parcurse etapele prevăzute de O.M.A.I. nr. 86/2013. Astfel, pregătirea activităţilor s-a realizat prin:

  • Ø constituirea şi stabilirea componenţei Grupului de lucru pentru prevenirea corupţiei;
  • Ø informarea personalului privind implementarea metodologiei la nivelul structurii M.A.I.;
  • Ø instruirea membrilor Grupului cu privire la aspectele conceptuale şi metodologice specifice managementului riscurilor de corupţie;
  • Ø fixarea principalelor repere ale activităţilor: delimitarea unităţilor de muncă ce se includ în procesul de analiză, rolul şi responsabilităţile fiecărui membru al Grupului, precum şi termenii de referinţă privind planificarea, desfăşurarea şi evaluarea activităţilor.

Ulterior, au fost identificate şi descrise riscurile de corupţie, prin:

  • Ø chestionarea personalului cu funcţii de conducere;
  • Ø evaluarea activităţii şi a situaţiilor specifice de muncă ale angajaţilor;
  • Ø descrierea ameninţărilor de corupţie.

Riscurile de corupţie au fost evaluate în funcţie de probabilitatea producerii acestora şi impactul inerent, fiind determinate şi implementate măsuri de prevenire/control. Totodată, riscurile sunt monitorizate şi revizuite periodic.

În anul 2013 la nivelul inspectoratului, nu s-au înregistrat fapte de corupţie.

MANAGEMENTUL COMUNICĂRII 

Activitatea de informare şi relaţii publice a avut ca principale obiective, promovarea imaginii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă “Maior Constantin Ene” al judeţului Bacău, ca instituţie în slujba cetăţeanului, stabilirea, menţinerea şi amplificarea climatului de înţelegere de către diferite segmente ale publicului a activităţii desfăşurate de către unitate, pentru educarea populaţiei privind modul de comportare înainte, pe timpul şi după producerea situaţiilor de urgenţă, pentru salvarea vieţii şi bunurilor materiale.În cursul anului 2013, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “Maior Constantin Ene” al judeţului Bacău a întocmit un număr de 56 comunicate de presă şi 108 buletine informative care au fost remise reprezentanţilor mass-media acreditaţi pe lângă unitate.În perioada analizată unitatea a organizat şi desfăşurat 4 conferinţe de presă în cadrul cărora au fost prezentate activităţile desfăşurate de Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Maior Constantin Ene” al judeţului Bacău.Universul mediatic monitorizat a fost reprezentat în perioada analizată, astfel:

–         presă scrisă: 6 publicaţii (1 cotidian central; 1 cotidian regional; 2 cotidiane locale; 2 săptămânale locale);

–         radio: 4 posturi;

–         televiziune: 3 posturi;

–         publicaţii on-line: 6.

Materialele de presă remise către reprezentanţii mass-media acreditaţi pe lângă I.S.U.J. Bacău, precum şi declaraţiile de presă, sincroanele şi inserturile acordate s-au concretizat în apariţia în presa scrisă locală şi regională a unui număr de 1278 materiale (cu o pondere de 3,50 pe zi), 111 materiale difuzate de posturile de radio teritoriale şi locale (cu o pondere de 0,30 pe zi) şi 154 materiale difuzate de posturile de televiziune locale (cu o pondere de 0,42 pe zi).Totodată, în perioada 01.01 – 31.12.2013, au fost editate 12 numere ale revistei „Pompierii băcăuani”. Publicaţia a ajuns la numărul 129 şi este tipărită într-un tiraj de 200 de exemplare pe lună. Cele 12 numere editate în perioada analizată au cuprins peste 180 de articole, comentarii, note, ştiri şi informaţii cu ilustrarea adecvată, precum şi o parte din actele normative emise de către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, asigurând o bază informativă şi documentară solicitată de toate categoriile de cititori.

OBIECTIVE ŞI PRIORITĂŢI PENTRU ANUL 2014 

În contextul viziunii „România – un loc mai sigur şi o naţiune pregătită”, pentru anul 2014 Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “Maior Constantin Ene” al judeţului Bacău îşi propune următoarele obiective prioritare:

  • Ø creşterea gradului de profesionalism şi operativitate la intervenţii şi misiuni a subunităţilor de intervenţie;
  • Ø asigurarea fluxului informaţional/decizional, încă din faza de identificare a surselor de risc, monitorizarea factorilor de risc şi a măsurilor de prevenire;
  • Ø reducerea numărului de incendii la locuinţe/gospodării cetăţeneşti şi de victime rezultate din acestea;
  • Ø crearea unei culturi de securitate la nivelul comunităţilor locale (autorităţi locale şi cetăţeni) pentru cunoaşterea diferitelor tipuri de riscuri specifice, a măsurilor de prevenire a acestora, precum şi a comportamentului de adoptat în cazul producerii lor astfel încât gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de riscuri naturale sau tehnologice să poată fi realizată pe cât este posibil cu resurse locale;
  • Ø colaborarea constantă, promptă şi obiectivă cu organele administraţiei publice judeţene şi locale, mass-media, atât locală, cât şi centrală, instituţii publice şi operatori economici importanţi (cu risc major, sursă de risc), pentru informarea preventivă şi pregătirea populaţiei şi salariaţilor;
  • executarea periodică de exerciţii de cooperare cu forţe şi mijloace în teren cu toate componentele structurilor Sistemului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă, constituite la nivelul judeţului Bacău, pentru ridicarea gradului de interoperabilitate şi nu în ultimul rând, implementarea Sistemului de Management Informaţional pentru Situaţii de Urgenţă (SMISU).

Adauga un comentariu

*