75 la suta dintre dintre elevi, „analfabeti stiintific”!

Scolile romanesti se golesc de elevi in ritm alert, numarul profesorilor este in cadere libera, rezultatele scolarilor sunt din ce in ce mai proaste. Per ansamblu, sistemul educational din Romania detine unele dintre cele mai triste recorduri din Europa.  Situatia este recunoscuta oficial de Ministerul Educatiei in Raportul privind Starea Invatamantului, document care confirma involutia din ultimii ani.

Potrivit raportului privind situatia invatamantului inaintat de Guvern Parlamentului, populatia scolara din gimnaziu a scazut cu o treime in ultimii opt ani, in timp ce in invatamantul primar invata cu 20 la suta mai putini elevi decat in 2002. In facultati, deficitul este si mai evident, anul universitar 2009-2010 a avut peste o suta de mii de studenti mai puţini decat in anul anterior, cea mai dramatica scadere fiind in cazul universitatilor private, minus 22 la suta!

Ultimii…europeni!

Depopularea scolilor si universitatilor vine in contextul in care Romania se afla pe ultimele locuri din Europa in privinta raportului dintre numarul de elevi si studenti cuprinsi in sistemul de invatamant si numarul total al populatiei cu varsta intre 3 si 29 de ani. Concret, rata de participare la toate nivelurile de educatie inregistrata de Romania este de numai 56 la suta, in conditiile in care media UE este de 63 la suta. Tot sub media europeana stam si in cazul sperantei de viata scolara. In timp ce in Romania este de asteptat ca, incepand cu gradinita, la varsta de trei ani, un copil sa parcurga in medie 16,3 ani de educatie, in Polonia, Estonia, sau Slovenia, speranta de viata scolara depaseste 18 ani. O alta veste proasta este ca rata de parasire timpurie a sistemului educational in randul tinerilor este in crestere, 16 la suta dintre tineri necompletandu-si studiile gimnaziale, procent de trei ori mai mare decat cel inregistrat in Polonia, Cehia si Slovacia.

Abandonul scolar, in scadere?

Raportul aduce insa si o veste buna. Desi, din ce in ce mai multi elevi nu isi incheie ciclul de studii in care sunt inscrisi, tendinta este ca scoala sa nu fie abandonata pe parcursul semestrelor, ci dupa incheierea anului scolar. Concret, statistica arata ca abandonul scolar a scazut de la 1,9 la suta  la 1,7 la suta.

Sub pragul alfabetizariii!

In ceea ce priveste calitatea predarii la clasa, lamuritoare sunt concluziile raportului care fac trimitere la testarile internationale. Peste trei sferturi dintre elevii romani sunt sub pragul alfabetizarii stiintifice, in timp ce scorurile inregistrate la citire atesta faptul ca 56 la suta dintre scolarii romani se afla la un nivel critic in privinta lecturii. Slaba pregatire a elevilor reiese si din examenele organizate de MECTS, ale caror rezultate nelineare ridica semne de intrebare si asupra aplicarii omogene a criteriilor de evaluare. In anul scolar 2009 – 2010, un sfert dintre elevii de clasa a VIII-a nu a reusit sa promoveze evaluarea nationala derulata la matematica, desi in anul anterior, la teza cu subiect unic, peste 87 la suta dintre scolari au obtinut nota de trecere.

Notele la bacalaureat, in scadere dramatica

Poate cel mai relevant rezultat este cel inregistrat la bacalaureat. Rata de succes la examenul maturitatii a scazut dramatic in acest an, sub punctul de 35 la suta. Interesanta este lamurirea ministerului, care explica acest fapt ca pe un merit ce „se datoreaza cel mai probabil masurilor de control si de evitare a fraudelor implementate cu fermitate la nivelul acestui an scolar”.  Adica, vezi Doamne, pentru ca s-au inasprit mijloacele de supraveghere au scazut notele si nu pentru ca elevii au fost slab pregatiti! Din document reiese ca si ceea ce s-a castigat a avut costuri ridicate. Astfel, in timp ce rata de absolvire a liceului a crescut usor, cea inregistrata in cazul invatamantului profesional s-a prabusit, in medie doar patru din zece tineri inscrisi reusind sa-si finalizeze studiile. Aceasta in conditiile in care rata de tranzitie de la liceu la facultate este la randu-i in scadere.

Tot mai putini studenti

Mai puţin de 60 la suta dintre elevii de clasa a XII-a se inscriu la facultate, la acest capitol inregistrandu-se o disproportie intre sexe. In timp ce jumatate dintre baieti nu urmeaza filiera universitara, doar o treime dintre fete nu se inscrie la facultate. Nici invatamantul superior nu se poate lauda cu performante. Dupa o crestere continua, rata de absolvire a facultatii a scazut la 65 la suta in anul universitar 2008 – 2009, in concordanta cu durata medie de frecventare, studentii romani parcurgand in medie doar 1,3 ani de studii.

Jumatate dintre absolventii de facultate au loc de munca!

In aceste conditii se ridica intrebarea ce se intampla cu profesorii. Daca in Germania, Austria, Belgia sau Suedia numarul de cadre didactice este in crestere, in Romania situatia este exact pe dos. Anul scolar 2010-2011 a debutat cu 2,3 la suta mai putini dascali decat in anul precedent, iar scaderea nu a luat in calcul si cele 15.000 de posturi taiate de ministrul Daniel Funeriu. Dincolo de faptul ca, din ce in ce mai multe catedre raman goale, problema este cine ramane sa predea elevilor. Punct in care apare un semnal pozitiv,  reducerile de personal au adus si scaderea numarului de cadre didactice necalificate, de la 4 la 3 la suta in cazul gimnaziului, si de la 8 la 4 la suta in cazul invatamantului profesional. In ceea ce priveste nivelul liceal profesorii calificati sunt in pondere de 99 la suta. Ramane in schimb slaba distribuire a cursurilor. Romania inregistreaza un procent de 12 la suta a normelor partiale, dublu decat cele din Italia si Portugalia si mai ridicat decat cel din Bulgaria, unde doar 11 la suta dintre dascali nu au norma intreaga.

Nivelul scolarizarii, combinat cu criza economica, se reflecta si in cerintele de pe piata muncii. Rata de ocupare inregistrata la finele anului trecut reflecta o scadere dramatica in privinta absolventilor de studii superioare. Astfel, doar 53 la suta dintre cei care au obtinut diploma de licenta aveau loc de munca in tara, fata de 58 la suta in 2008 si 65 la suta in 2004. Chiar si asa, raportul arata ca sansele de angajare sunt mult mai ridicate in cazul celor care au parcurs studiile universitare, cei care si-au incheiat parcursul educational o data cu liceul avand o rata de ocupare de 22 la suta.

Adauga un comentariu

*