Legea educatiei, un act normativ contestat!

Dupa unii, Legea educatiei ar fi adus un suflu nou sistemului romanesc de invatamant atat de blamat in ultima perioada. Acest lucru nu se va intampla insa, cel putin in acest an scolar. Guvernul a decis sa-si asume raspunderea pe Legea Educatiei Nationale, in ciuda faptului ca anul trecut Curtea Constitutionala a interzis acest lucru.

Desi reprezentantii Ministerului Educatiei sperau ca legea sa intre in vigoare in acest an scolar, ea se afla inca pe masa discutiilor, in parlament. „Eu regret, si o spun cu riscul de a fi acuzat ca fac politica, ca opozitia nu a inteles importanta adoptarii legii pana la inceperea acestui an scolar si, de aceea, a blocat-o”, si-a explicat neputinta ministrul  Funeriu. Iar Guvernul a decis sa-si asume  raspunderea. Ce argumente puternice sa-l fi facut sa recurga, inca o data la acest procedeu, riscand sa fie respins iarasi? Explicatia  pare a fi santajul UDMR.

Cum a motivat CCR decizia

„….Curtea considera ca ocolirea procedurii de examinare si dezbatere a proiectului de lege, atat in cadrul comisiilor de specialitate, cat si in plenul fiecarei Camere a Parlamentului, potrivit competentelor stabilite de art. 75 din Constitutie si recurgerea la angajarea raspunderii asupra unui proiect de lege nu-si gasesc o motivare in sensul celor aratate”. Dupa cum se vede, Curtea nu impune o consultare oarecare, asa cum crede Emil Boc, ci trecerea integrala prin Parlament a legii, prin cele doua Camere, cu parcurgerea tuturor etapelor, pana la promulgare. In aceste conditii, cine se indoieste ca opozitia nu va ataca imediat la CCR Legea Educatiei Nationale iar aceasta o va declara neconstitutionala in temeiul deciziei de anul trecut? Iar totul va fi luat de la capat, ca in mitul lui Sisif.

Santajeaza UDMR Guvernul?

Cum se explica obstinatia Guvernului de a-si asuma Legea, in ciuda deciziei CCR de anul trecut? Teama UDMR de a-si pierde toate sau o parte din prevederile impuse in lege, in favoarea invatamantului pentru minoritati, inclusiv studierea istoriei si geografiei in limba maghiara, in cazul in care actualul guvern ar pica la motiunea de cenzura, acesta pare sa fie adevaratul motiv!  Pentru caUDMR stie foarte bine ca de la PSD nu se poata astepta la o „generozitate” la fel de mare in privinta acestor cerinte ale sale.

Indecizia clasei politice si-a pus amprenta pe educatie

Legea Educatiei Nationale ilustreaza cel mai bine indecizia, lipsa de viziune si proiect ale clasei politice. Inceputa si abandonata de cateva ori, in mandatul ministrilor Adomnitei, Andronescu, Funeriu, beneficiind de studii importante realizate de Comisia Miclea, nu reuseste sa iasa cu bine la lumina, intr-o forma care sa avantajeze beneficiarii educatiei, elevi, studenti, parinti, care si platesc prin taxe si impozite serviciile educationale si de formare profesionala.

A fost repusa in drepturi scoala profesionala, in paralel cu studiile liceale, a fost extinsa „finantarea urmeaza elevul” in tot invatamantul obligatoriu, de stat sau privat, s-a decis componenta Consiliilor de Administratie din scoli astfel incat nu profesorii au majoritatea ci beneficiarii, s-a introdus progresul scolar si performanta profesorilor drept criterii de evaluare si salarizare si inca multe altele, importante si decisive pentru progresul sistemului educational. Graba adoptarii legii nu mai este o scuza pentru asumarea raspunderii, s-a pierdut inceputul de an scolar si majoritatea prevederilor, exceptandu-le pe cele privind managementul, se pot aplica abia din septembrie 2011. Timp suficient de pregatit legislatia secundara, daca legea se promulga inainte de 1 ianuarie 2011.

O reforma facuta pe bucati

Cert este faptul ca masuri precum clasa a IX-a la gimnaziu, portofoliul elevului sau recrutarea, in randul profesorilor, doar a acelor dascali care au terminat si un masterat trebuie sa mai astepte.  Unii specialisti sustin ca e dramatic faptul ca se mentine curricula nationala in aceeasi structura si ca nu e adaptata la nevoile actuale ale elevilor. In plus, cu toate ca, potrivit noii legi, directorii ar trebui sa fie apolitici, acest lucru nu se aplica si nu se va aplica niciodata. Pe de alta parte, ministrul Funeriu a dat un ordin prin care include, din acest an scolar, si cate doi parinti in consiliile de administratie ale scolilor. Dar cum acesti oameni nu vor primi si indemnizatii de sedinte, vor absenta, pentru ca au locuri de munca la care trebuie sa mearga. Asa ca deciziile vor fi luate ca si pana acum doar de profesori, de multe ori in detrimentul elevilor. Este una dintre „bubele” noii Legi a Educatiei. O altaaproblema cu care se confrunta scolile este amanarea descentralizarii, masura prevazuta tot de noua lege, desi Emil Boc spunea ca va da unda verde descentralizarii, macar din punct de vedere financiar, prin ordonanta de urgenta. Directorii scolilor sunt legati insa de maini, nu pot nici macar sa-si selecteze suplinitorii. Chiar si  in acele judete-pilot unde s-a spus ca s-a facut descentralizare, aceasta a fost doar pe hartie.

Dispare clasa a IX-a!

Ministrul Daniel Funeriu anunta, in primavara acestui an, cu ocazia lansarii proiectului noii legi, ca trecerea clasei a IX-a la gimnaziu va diminua abandonul scolar. Desi nu exista statistici oficiale, profesorii din mai multe zone ale tarii au confirmat recent ca, in anumite grupuri scolare, nu au mai fost organizate clase a IX-a, deoarece nu s-au mai inscris suficienti elevi!  Majoritatea celor care aleg sa nu mai vina la scoala sunt de la sate, pentru ca parintii nu mai au bani sa le plateasca cheltuielile. Scaderea populatiei scolare afecteaza si numarul profesorilor. Daca scade populatia scolara, trebuie sa aiba loc si reduceri de personal, fape care ii va  afecta, in primul rand, pe suplinitorii calificati. In ultimii zece ani, numarul elevilor a scazut cu 24 la suta, s cu 4 la suita cel al dascalilor.

Sute de scoli fara autorizatii sanitare

Au existat cel putin zece unitati de invatamant in fiecare judet, potrivit „bilantului” sumbru al a utorizatiilor sanitare, aflat pe masa mai-marilor Ministerului Educatiei, cin care s-a inceput anul scolar fara ca unitatile de invatamant respective sa aiba autorizatie sanitara de functionare. Cauza principala a acestei situatii a fost ca primariile din aceste comune nu au mai reusit sa furnizeze nici macar materiale pentru dezinfectie si igienizare, cum se intampla in alti ani, iar ministerul, cu atat mai putin.

Profesia de dascal, ultima pe lista!

In ciuda acestor mari problkeme, ministrul educatiei sustine ca s-au facut pasi importanti in privinta miscarii personalului didactic. El spune ca in acest an scolar exista cu 60 la suta  mai putini suplinitori cu studii necorespunzatoare postului, personalul pensionabil s-a redus cu 52 la suta iar personalul didactic asociat cu 34 la suta. Nu toate cadrele didactice vad insa jumatatea plina a paharului. Secretarul general al Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant (FSLI), Liviu Pop, crede ca acesta e doar inceputul deteriorarii calitatii educatiei. „Chiar daca domnul ministru spune ca nu va fi afectat personalul calificat, in scoli raman in continuare tocmai necalificatii. Legea salarizarii unitare ii face pe tineri sa fuga de invatamant. Asta pentru ca vad care este universul lor salarial pe urmatorii cinci ani si nu-i prea incanta”, subliniaza Pop.

Manuale facute dupa… manual!

O alta problema care pare sa revina in prim-plan si in acest an scolar e criza manualelor. Unele dintre acestea nu au mai vazut lumina tiparului si de zece ani, iar cand s-a intamplat a fost doar pentru a fi reeditate, nu rescrise.  Lipsa manualelor ar trebui sa fie una dintre problemele care sa macine ministerul, pentru ca nu toti copiii au carti noi in acest an scolar. Iar pentru realizarea unor manuale care sa raspunda nevoilor copiilor ar trebui revizuite programa scolara si curricula nationala.

Adauga un comentariu

*