Cum poate fi relansat interesul pentru lectura? ( 2 )

Ziarul „Observator de Bacau” continua campania de presa dedicata descoperirii celor mai eficiente mijloace pentru relansarea interesului pentru lectura al elevilor, incepând cu micii scolari din clasa I. Nu vom fi singuri, alaturi de noi se afla cei doi inspectori scolari pentru invatamântul primar, Ioan Surdu si Adina Albu, cei doi inspectori de Limba si literatura româna, Nicoleta Iftimiu si Cecilia Stoian, alti inspectori scolari, invatatori si profesori din mai multe scoli ale judetului, precum si câteva grupuri de parinti. „Declansati campania si noi o vom alimenta pe parcurs”, ni s-a spus. Si iata, am declansat campania si o continuam. Ceea ce vrem, ceea ce ne-am propus, este sa-i avem alaturi de noi pe invatatori, pe profesori, pe parinti si – nu in cele din urma – pe elevii insisi, pentru a afla impreuna, punând cap la cap experinetele, cum pot fi atrasi copiii, preadolescentii si adolescentii sa descopere frumusetea aparte a lecturii unui text, cum poate fi relansat interesul pentru lectura.

„Nu-mi place sa citesc carti de acum 200 de ani”

O profesoara de limba si literatura româna de la un grup scolar bacauan ne-a relatat o scena interesanta, plina de miez: „L-am intrebat pe un elev daca a citit vreo carte de Mihail Sadoveanu. Stiti ce mi-a raspuns? Mi-a raspuns ca nu-i place sa citeasca, la vârsta lui, carti scrise acum 200 de ani! Va dati seama ca nu stia nici macar cu aproximatie c0226nd a treait si a scris Sadoveanu”. Mai multi profesori ne-au spus cam acelasi lucru: elevii nu se lasa convinsi sa mai citeasca, fie chiar si secvential, „Ciocoii vechi si noi”, „Tanase Scatiu”, romanele Hortensiei Papadat-Bengescu, sau chia romanele lui Liviu Rebreanu prevazute in programa scolara, considerându-le invechite. „Noroc ca se mai tem inca de o nota proasta si, vrând-nevrând, mai citesc câte ceva”, ne-a spus o profesoara, adaugând: „O eleva de-a mea, foarte inteligenta de altfel, m-a intrebat de ce nu se introduc in manuale si fragmente din proza contemporana. Avea sub brat doua carti, amândoua scrise de Coelho. I-am spsu: Domnisoara, treba dumitale ce citesti in timpul liber, dar mie trebuie sa-mi citesti cartile din bibliografia scolara! S-a imbufnat”. In ce ne priveste, credem ca o discutie libera pe tema celor doua carti ale lui Coelho ar fi fost un real câstig pentru adolescenta, mai ales sub aspectul interpretarii textului literar.

Intre ironie si tact

Foarte sugestiva a fost discutia cu o experimentata profesoara din Onesti, care a constatat ca un elev de-al ei, din clasa a XI-a, nu citise „Luceafarul” lui Mihai Eminescu. „Am fost surprinsa, e drept, dar nu l-am ironizat, nu l-am mustrat. Aveam la mine, in poseta, versurile lui Eminescu. Am deschis cartea si l-am rugat sa citeasca poemul. Eram curioasa sa-i vad reactia in timpul lecturii si dupa. A citit tot poemul si mi-a intins cartea: „Am terminat”, mi-a zis. „Bine, hai sa vedem ce-ai inteles”. Am condus dialogul catre simboluri, catre motivele romantice, catre antiteza iubire imposibila – iubire posibila. La finalul discutiei mi-a spsu simpslu: Auzisem de Luceafarul, multi dintre colegii mei stiu multe versuri pe dianafara, dar pâna azi n-am crezut ca e atât de interesant”.

Ce ne spun graficele Bibilotecii Judetene „C.Sturdza”

In intâmpinarea Zilei Bibliotecarului, Biblioteca judeteana „C. Sturdza” a facut un studiu, o ierarhizare, pentru a arata directorilor de scoli câti copii au in fiecare scoala inscrisi la „Studrza” si pe ce loc se afla intre cele 21 de scoli din oras, pentru a-i stimula. Topul scolilor situeaza pe primul loc Scoala cu clasele I-VIII „George Bacovia” , pe locul II scoala „Spiru Haret”, iar pe trei, Scoala „Ion Creanga”. Mentionam pe locurile urmatoare, la o diferenta mica, scolile „Alexandru cel Bun”, „Georgeta Mircea Cancicov” si „Miron Costin”. „Distanta este una din cauzele care retin elevii sa vina sa se inscrie la biblioteca”, ne spune bibliotecara Ana Chiscop, de la Biblioteca judeteana „C. Sturdza”. „Totodata, unele scoli au biblioteci bine dotate, cum ar fi Scoala Nr. 10, Scoala Nr. 1, cu 30 de mii de volume. Chiar si asa, aceste scoli sunt pe un loc bun in ce priveste numarul de copii inscrisi la noi. Noi ii chemam pentru ca avem carti multe. Anul trecut am avut doua miliarde jumatate, anul acesta avem aproape patru”, a adaugat aceasta. Directorilor de scoli li s-a facut propuneri de colaborare cu principalele servicii oferite de Biblioteca Judeteana „C. Sturdza”: accesul la fondul de documente existent (peste 400.000 unitati de biblioteca), pe diferite tipuri de suport, tiparite, electronice, audio-video si grafice; organizarea de proiecte educative si manifestari culturale proprii sau in parteneriat: asistenta de specialitate in regasirea informatiei, referinte prin e-mail: contact@bjbc.ro etc. Biblioteca pune la dispozitia utilizatorilor colectii speciale deosebit de valoroase: colectia multimedia (discuri folografice, diapozitive, casete audio si CD-uri, DVD-uri, casete video), colectia de carte veche româneasca, colectia de carte rara straina, colectia de publicatii periodice si legislative.
Acum, permisul la biblioteca da acces la orice sectie din biblioteca, indiferent de vârsta. Spre exemplu, vin bunici sa se inscrie la sectia de copii cu dorinta sa citeasca basme, ca sa povesteasca nepotilor. Un permis este valabil cinci ani. Taxa de inscriere este de 5 RON pentru elevi, studenti, pensionari, someri, persoane cu handicap, militari in termen; 10 RON pentru adulti salariati; gratuit pentru veteranii de razboi si fosti detinuti politici. Pot fi eliberate si permise ocazionale, valabile pentru o zi (1 RON) sau o saptamâna (3 RON). Singurul act necesar in acest caz este buletinul sau cartea de identitate. Programul de functionare a bibliotecii: zilnic, intre orele 8-19, sâmbata si duminica inchis.

In episoadele urmatoare: * Problema continutului lecturii * Sa invatam de la clasicii rusi * Cum poate fi stimulat un copil sa afle neintârziat sfârsitul cartii? * Relatia imagine – text * Pot invatatorii, singuri, sa rezolve „problema lecturii”? * Ministerul trebuie sa declanseze o actiune „la vârf” * Rescrierea manualelor scolare cu ajutorul … elevilor * Ce facem noi si ce fac altii * Initative românesti „plantate” in S.U.A., Germania si tarile nordice etc.etc.
Asteptam cât mai multe opinii pe aceasta tema, pe adresa redactiei ziarului „Observator de Bacau” (Bulevardul Unirii, nr,30, fax 0234 – 516770) sau pe adresa de e-mail stefan@vladolteanu.eu

Adauga un comentariu

*