Hypermarketurile, acuzate de practici anticoncurenţiale

Patronatele şi sindicatele din industria alimentară au acuzat, joi, hypermarketurile de majorarea profiturilor prin creşterea nejustificată şi artificială a preţurilor de vânzare şi folosirea unor taxe ascunse, potrivit informaţiilor remise ROMPRES de reprezentanţii organizaţiilor patronale.

La Ministerul Agriculturii a avut loc o întâlnire în care reprezentanţii patronatelor şi-au prezentat punctul de vedere asupra situaţiei de pe piaţa de retail din România, considerând că aici se înregistrează practici anticoncurenţiale.

Reprezentanţii marilor lanţuri de retail prezente în România au pregătit o declaraţie comună prin care îşi vor face publică poziţia faţă acuzaţiile ce le-au fost aduse patronatele româneşti din industria alimentară.

Patronatele susţin că supermarketurile exercită un abuz de putere prin impunerea unor condiţii contractuale excesive. Din cauza acestor condiţii, susţin reprezentanţii Patronatelor, producătorii din România ajung să lucreze exclusiv pentru aceste supermarketuri, rata de profit a producătorilor fiind una extrem de mică.

Lipsa de transparenţă a constituirii preÅ£ului de raft creează confuzie în rândul consumatorilor în ceea ce priveÅŸte adaosul comercial real. Astfel, Patronatele susÅ£in că prin folosirea „taxelor ascunse” se ajunge la o creÅŸtere artificială a preÅ£urilor de vânzare, iar profitabilitatea supermarketuri lor ajunge să se situeze între 30 la sută până la 60 la sută, iar producătorii ÅŸi consumatorii înregistrează pierderi.

„Supermarketurile folosesc în relaÅ£iile cu furnizorii un sistem de practici discriminatorii ÅŸi anticoncurenÅ£iale impunând producătorilor să nu comercializeze altor magazine produse la preÅ£uri mai mici. Aceste practici au ca urmare creÅŸterea artificială a preÅ£urilor pe piaÅ£a dar ÅŸi dispariÅ£ia magazinelor de proximitate (specializate) deoarece condiÅ£iile impuse de supermarketuri elimina producătorii mici, locali, tradiÅ£ionali care nu pot satisface volumele ÅŸi condiÅ£iile impuse (de livrare, financiare, etc.), potrivit informaÅ£iilor oferite de patronate”, subliniază organizaÅ£iile patronale.

Prin dispariţia magazinelor de proximitate producătorii mici găsesc din ce in ce mai greu puncte alternative de desfacere, coroborat cu tendinţa lipsei de diversitate a produselor tradiţionale, arată acestea.

Patronatele au solicitat interzicerea construirii supermarketurilor în centrul oraÅŸelor în zonele rezidenÅ£iale ÅŸi cer obligativitatea „testului de competiÅ£ie”, înainte de acordarea autorizaÅ£iilor pentru construirea unor noi supermarketuri.

Acestea au avertizat că aglomerările de trafic se vor accentua, vor dispărea zone verzi şi terenuri de joacă, va creşte preţul terenurilor în zone de locuit.

Patronatele şi sindicatele au anunţat că vor demara o serie de acţiuni comune pentru remedierea situaţiei existente, vor organiza o întâlnire la Bruxelels cu europarlamentarii români şi vor propune încheierea unui acord între reprezentanţii industriei alimentare din România şi cei ai supermarketurilor privind practicile comerciale.

De asemenea, Patronatele au propus elaborarea unui cod de bune practici comerciale pentru supermarketuri, avizat de Consiliul Concurentei, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi Ministerul Economiei şi Finanţelor.ROMPRES

Adauga un comentariu

*