Raportul Comisiei fără clauza de salvgardare

Problema principală a Romaniei rămâne lupta anticorupţie, mai ales lipsa de rezultate în combaterea corupţiei la nivel înalt, insa clauza de salvgardare nu va fi invocata la acest moment, se arata in Raportul Comisiei Europene, dat publicităţii luni la Bruxelles.

Raportul face o evaluarea de etapă – în cadrul mecanismului de cooperare ÅŸi verificare – a stadiului în care se află sistemul justiÅ£iei din România. El este un raport interimar, înainte de cel final din luna iulie 2008, si are mai puÅ£in de 15 pagini, în care sunt descrise pe scurt evoluÅ£iile ÅŸi întârzierile la cele patru obiective specifice (benchmarks) pe care România ÅŸi le-a asumat în privinÅ£a reformei justiÅ£iei ÅŸi luptei anticorupÅ£ie. „Este un raport intermediar, care va lua în considerare evoluÅ£iile din ultimele luni ÅŸi trasează sarcini legate pe domeniile punctuale unde e neapărat nevoie să fie înregistrate progrese înainte de raportul final din iulie 2008”, sustine Mark Gray, purtător de cuvânt al Comisiei Europene. Potrivit acestuia, Raportul a fost redactat de Secretariatul General al Comisiei Europene condus de Catherine Day si a fost aprobat de cabinetul preÅŸedintelui Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso. Referitor la Romania, „concluzia generală este că, deÅŸi s-au făcut progrese, mai sunt încă mari întârzieri, mai ales în combaterea corupÅ£iei la nivel înalt, unde nu vedem încă rezultatele necesare”, a declarat Gray la conferinta de presa, in timp ce Bulgaria este criticata ca nu a inregistrat progrese la capitolul lupta impotriva crimei organizate.

ÃŽn timp ce activitatea Departamentului NaÅ£ional AnticorupÅ£ie (DNA) este evaluată pozitiv, raportul CE critică „ping-pongul procedural” care a dus la întârzierea judecării cazurilor de mare corupÅ£ie. Raportul conÅ£ine ÅŸi o observaÅ£ie cu privire la amendamentele la legile penale: „Dacă vor fi promulgate, aceste amendamente ar avea un efect negativ considerabil asupra eficienÅ£ei anchetelor penale în general ÅŸi ar obstrucÅ£iona anchetele ÅŸi în alte state membre în domenii precum lupta împotriva terorismului ÅŸi combaterea infracÅ£iunilor transfrontaliere”. Pe de altă parte, făcând aluzie la intenÅ£ia Guvernului de a comasa Departamentul NaÅ£ional AnticorupÅ£ie (DNA) cu DirecÅ£ia pentru Investigarea InfracÅ£iunilor de Crimă Organizată ÅŸi Terorism (DIICOT), raportul atrage atentia că „România trebuie să consolideze ÅŸi să menÅ£ină instituÅ£iile deja stabilite în cadrul legal al luptei anticorupÅ£ie”.

Raportul remarcă întârzieri şi la celelalte trei obiective specifice: strategia de personal a Consiliului Suprem al Magistraturii (CSM), care va fi probabil adoptată abia în 2009; faptul că Agenţia Naţională de Integritate nu este încă operaţională, deşi trebuia să funcţioneze încă din octombrie 2007 şi întârzieri în general la proiectele de combatere a corupţiei la nivel local.

Referitor la eventuale sanctiuni ce s-ar putea aplica celor doua tari, Gray a spus ca, ele sunt deja mentionate in Tratatul de aderare al celor doua tari, respectiv cele 3 clauze: pe piata interna, justitie si afaceri interne si situatia economica. Invocarea clauza de salvgardare in cazul Romaniei ar duce la nerecunoaÅŸterea sentinÅ£elor româneÅŸti în spaÅ£iul comunitar. Nu mecanismul în sine ar fi însă important în cazul aplicarii clauzei, ci problema „credibilităţii guvernului român faţă de alte guverne”, a subliniat Gray.

Intrebat daca mecanismul de verificare si cooperare pus in practica la momentul aderarii celor doua este unul solid si daca el poate determina schimbari in atitudinea Comisiei in cazul viitoarelor extinderi, Gray a spus ca, el se dovedeste « util » si chiar daca el este, pentru ambele parti (Comisia de o parte, si Romania si Bulgaria de cealalta parte, n.r.) inca « un exercitiu de invatare». In opinia sa, daca acest mecanism de verificare si cooperare nu ar fi existat, nu ar fi existat nici planul de actiune elaborat de autoritatile in cauza pentru a respecta angajamentele asumate. « Raportul din iunie 2007 solicita guvernelor de la Bucuresti si Sofia sa prezinte cate un Plan de Actiune privind indeplinirea obiectivelor specifice (benchmarks), iar actualul raport ia nota ca guvernele au facut acest lucru in timp util », a mai spus Gray.

Totodata el a anuntat ca cele doua rapoarte contin si ultimele date si informatii transmise la Bruxelles de Sofia si Bucuresti in cursul saptamanii trecute, « inclusiv vineri (de catre Bulgaria) », dupa ce autoritatile de la Sofia au protestat, in cursul diminetii, in legatura cu perioada monitorizata de expertii europeni.

Amos News

Adauga un comentariu

*