„Invãtãmantul romanesc nu are tinte”

maare.jpgPanã pe 17 februarie, toate inspectoratele scoalare discutã pe marginea legilor educatiei propuse de ministrul Adomnitei. Dezbaterile din Bacau au scos in evidenta slabiciunile majore ale acestei „reforme”.

La dezbateri au fost invitati angajati ai Ministerului, Educatiei si Tineretului (MECT), ai autoritãtilor locale, pãrinti, elevi si orice alti reprezentanti ai societãtii civile. In cele “opt bibliorafturi” – mentionate de reprezentantul MECT, Gabriela Gutu, director in Directia Monitorizare si Inspectie Scolarã – destinate discutiilor peste discutii privind proiectele, vor fi stranse si din opiniile expuse de dascãlii bãcãuani (expeditorii lor manifestand scepticism cã se va si tine cont de ele) in cadrul dezbaterii de vineri, 25 ianuarie, de la ora 8.45, in sala de conferinte a Inspectoratului Scolar Bacãu.

Cadoul

Ion Fercu, directorul Colegiului Tehnic “Ion Borcea” Buhusi”- “Realizez cã acest set de legi este foarte important si pentru cã nimeni nu moare de grija mea, vreau sã imi fac singur un cadou in acest an: ca Ministerul Educatiei sã tinã seama si de propunerile noastre – ar fi o premierã veritabilã pentru invãtãmantul romanesc. Spun aceasta pentru cã uitandu-ma pe proiectele de invãtãmant mai vechi, uneori nu apar schimbate nici virgulele aruncate aiurea. Chiar sunt curios dacã veti tine seama de vreo propunere de la aceastã intalnire. Fãrã indoialã veti spune cã fac deja un proces de intentie, dar sunt un pic pesimist in aceastã perspectivã. in opinia mea, toate ministerele din aceastã tarã, inclusive MECT sunt niste institutii care omoarã spiritul legilor(…) Voi exemplifica: din proiectul lege nu rezultã obligatiile pãrintilor. Pãrintii sunt parteneri exceptionali si trebuie sã fie. Legea spune cã pãrintii vor fi sanctionati conform prevederilor legii, dar vã rog sã imi spuneti care sunt aceste prevederi? (…)”.

„Este binevenitã reinfiintarea profilului pedagogic in liceele pedagogice”

Costicã Lupu, director Colegiul National Pedagogic “Stefan cel Mare” Bacãu – “in ce priveste filiera vocationalã, formarea invãtãtorilor si educatorilor. (…) Am avut ocazia sã mergem atat in scoli din strãinãtate sI am constatat acolo o importantã deosebitã asupra practicii incã de la gimnaziu. Atatea laboratoare sunt deosebit dotate din punct de vedere material, incat copiii au posibilitatea sã isi dezvolte propriile talente. Asta inseamnã o bazã materialã bine pusã la punct. Asa gandim cã trebuie fãcut si cu invãtãtorii si educatoarele pentru cã in cursul de anul III de la universitate, cei care vor deveni invãtãtori educatoare, au pe primul semestru o orã de didacticã, iar pe al doilea cate patru ore de practicã pedagogicã pe sãptãmanã. E bine sã stie pedagogie, psihologie, dar consider cã practica si asistenta la lectii, experienta in mijlocul colectivelor de elevi alãturi de invãtãtori, profesori vor fi cele care vor da rezultate. De aceea considerãm cã este binevenitã reinfiintarea profilului pedagogic in liceele pedagogice care au o traditie destul de bunã astfel incat in acel profil vocational unde nu se mai regãseste profilul pedagogic pentru invãtãmant primar si prescolar sã formeze de la o varstã destul de tanãrã cadre didactice care vor ajunge in invãtãmant cu aptitudini, preocupãri, apropiere de copil”.

„Va mai veni probabil o altã etapã cand si fãtul de 9 luni va trebui sã intre intr-un sistem educational”

Gheorghi Iorga, inspector scolar – “Conform bancului despre legile invãtãmantului bazate pe despãrtiri, suntem in a patra reformã, care a inceput dupã revolutie si continua si azi in etape: despãrtirea invãtãmantului de el insusi (…) Acest lucru trebuie sã aibã o moralã minima pentru noul pachet de legi al invãtãmantului. Asa cum au subliniat si colegii mei, invãtãmantul romanesc nu are tinte, asta este marea lui drama. Noi tot facem chestiuni de organizare. Va mai veni probabil o altã etapã cand si fãtul de 9 luni va trebui sã intre intr-un sistem educational. Problema invãtãmantului tine in primul rand de curriculum si nu neapãrat de organizare (cati ani facem SAM, liceu sau gimnaziu). Problema fundamentalã tine de programe, de manuale si de tinte: ce fel de elevi vrem sã avem”.

Aida PULPAN

Adauga un comentariu

*