Cum ne alegem parlamentarii in 2008?

Cu ce raman cetatenii? Sa speram ca vom scapa de votul pe liste, cel care ne-a adus in ultimii 17 ani o clasa politica… asa cum o stim.Disputa dintre Traian Basescu si Calin Popescu Tariceanu pe sistemul de vot pentru Parlament este pe cat de aprinsa, pe atat de straina romanilor. Referendumul pentru „uninominalul total” (idee preluata de la PSD), este doar mijlocul prin care Traian Basescu se va implica pe fata in campania electorala pentru europarlamentare, bineinteles de partea partidului sau de suflet – PD. Cu ce raman cetatenii? Sa speram ca vom scapa de votul pe liste, cel care ne-a adus in ultimii 17 ani o clasa politica… asa cum o stim.

Sistemul lui Basescu: Joaca pe cartea populismului extrem

Desi, conform unor surse apropiate Palatului Cotroceni, nu are in cap intregul proiect al votului uninominal, presedintele a iesit in fata electoratului cu o propunere aparent transanta pentru alegerea viitorului Parlament. In ciuda afirmatiilor de pana acum, Basescu nu mai cere reducerea numarului de parlamentari (322 de deputati si 137 de senatori). Astfel, fiecare va fi ales intr-o circumscriptie uninominala, dupa algoritmul scrutinului pentru primarii, fara niciun fel de compensare a partidelor care obtin un numar important de voturi, dar nu si mandate.

AVANTAJE

> alegerea directa a unui parlamentar, pe principiul „cel mai bun castiga” si nu a unei liste de partid

> responsabilizarea partidelor in selectia candidatilor, dar si a viitorilor parlamentari fata de electorat

> cele mai importante partidepot obtine o majoritate confortabila, pentru o guvernare stabila, chiar daca au sub 50 la suta in sondaje;

> se incurajeaza formarea coalitiilor politice;

> eliminarea cumpararii locurilor de parlamentar locurilor, posibila in sistemul de vot pe liste;

> clarificarea relatiilor dintre partide, care se pot alia in turul II pentru a sustine un candidat mai bine plasat, in mod transparent, anticipandu-se astfel coalitiile de guvernare, respectiv din opozitie.

DEZAVANTAJE

> nu asigura reprezentativitatea unei importante parti din electorat, cea care nu a votat castigatorul din circumscriptie

> in Parlamentul poate sa existe doar reprezentantii a doua-trei partide

> intre primul si al doilea tur de scrutin se pot face jocuri politice, existand riscul formarii unor coalitii „impotriva naturii” in unele circumscriptii (chiar si alierea dreptei cu stanga), impotriva unui adversar comun – de exemplu, un candidat independent. In acest caz, formatiunile mici au sanse doar daca devin „anexe” ale partidelor mari

> electoratul este incurajat sa „voteze tacit”, adica sa dea votul candidatului cotat cu sansele cele mai mari, chiar daca nu ar opta pentru acesta potrivit convingerilor.

Sistemul lui Tariceanu: Si perdantii primesc loc in Parlament

Sistemul de vot adoptat de Guvernul Tariceanu este un sistem de vot mixt, un amestec intre votul pe lista si cel uninominal.

In acest caz, doar jumatate dintre parlamentari se alege direct prin vot uninominal, iar cealalta este votata pe lista. Printr-o combinare a tipului de vot uninominal cu reprezentare proportionala, fiecare partid primeste un numar de mandate proportional cu procentul de voturi obtinute, chiar daca la votul direct uninominal a castigat mai putine. Acesta este principiul compensarii.

AVANTAJE

> componenta uninominala mixt confera posibilitatea unei alegeri personalizate, adica un candidat si nu o lista impersonala;

> componenta proportionala a votului mixt aduce o reprezentare echitabila, mandatele fiind distribuite proportional cu numarul de voturi. Rezulta o reprezentare a optiunilor politice in functie de numarul de voturi obtinute. In concluzie, se elimina posibilitatea concentrarii puterii catre unul-doua partide puternice.

> un alt efect pozitiv este acela ca, prin reprezentarea proportionala, alegatorii candidatilor care au pierdut nu vor fi frustrati de irosirea totala a votului lor.

DEZAVANTAJE

> Prin distribuirea mandatelor si catre candidatii care s-au clasat pe locul doi, castiga in mod egal locuri de parlamentar atat castigatorii, cat si perdantii. De aceea, prin criteriul compensarii dispare diferenta dintre cel care iese pe primul loc si cel de-al doilea;

> din punctul de vedere al obtinerii unei majoritati parlamentare, acest sistem electoral nu reprezinta un pas inainte. Pentru realizarea unei coalitii de guvernare, partidele vor fi in continuare obligate sa-si gaseasca aliati.

Guvernul propune ca teritoriul Romaniei sa fie impartit in 62 de colegii uninominale la Senat si 145 la Camera Deputatilor. In fiecare dintre colegii exista cate un mandat de senator si deputat, care vor fi castigate prin vot uninominal si sunt obtinute de candidatii cu cel mai mare numar de voturi, daca partidul din care fac parte intruneste cel putin 5 la suta din voturi la nivel national. Daca nu, nu obtin niciun mandat, chiar daca intr-o circumscriptie a castigat.

In faza a doua, a compensarii, se distribuie cealalta jumatate a mandatelor, inca 62 de senatori si 145 de deputati, astfel incat, in total, fiecare formatiune sa primeasca un numar de mandate proportional cu procentul de voturi. Respectivele mandate se vor duce la candidatii care au pierdut la votul uninominal in colegii, clasandu-se pe locurile doi sau trei.

Guvernul a modificat forma buletinelor de vot pentru alegerile europarlamentare, pe prima pagina a acestora figurand patru partide. Initial, la tragerea la sorti de la BEC pentru ordinea partidelor pe buletin, PD a iesit pe primul loc, iar PNL pe trei.

Vechiul format insemna un singur partid pe prima pagina, noul permite patru pe prima pagina, inclusiv PNL. Costurile estimate pentru organizarea referendumului privind votul uninominal se ridica la circa 20 milioane de euro.

Adauga un comentariu

*