Argumente statistice chemate în sprijinul ipotezei descoperirii sarcofagelor lui Iisus şi ale familiei sale

Pentru a răspunde întrebărilor cu privire la enigmaticele rămăşiţe pământeşti ale lui Iisus Hristos şi ale Mariei Magdalena care ar fi fost găsite în două sarcofage din calcar într-o necropolă datând de la începutul erei noastre descoperită într-o suburbie a Ierusalimului, realizatorii unui nou documentar despre acest foarte controversat subiect au apelat chiar şi la instrumentele oferite de calculul statistic, informează Associated Press recepţionată de Rompres.

Din cauza faptului că numele biblice erau foarte răspândite în Israelul secolului I, realizatorii acestui nou documentar au apelat la statisticieni pentru a calcula probabilitatea ca membrii unei alte familii din Ierusalimul acelei perioade să aibă exact aceleaşi nume ca cele descoperite inscripţionate pe sarcofage şi consemnate în Noul Testament.

”Statistic vorbind există o probabilitate variind între 1 la 100 ÅŸi 1 la 1.000 să mai existe o familie evreiască în Ierusalim în aceaÅŸi perioadă de timp ai cărei membri să poarte exact aceleaÅŸi nume”, a comentat Andrey Feuerverger, profesor de matematică la Universitatea din Toronto.

TotuÅŸi toÅ£i teologii ÅŸi o parte a arheologilor nu se lasă convinÅŸi de aceste numere. Astfel pentru profesorul Amos Kloner, ‘nu există nici o dovadă ÅŸtiinÅ£ifică’ prin care să se demonstreze că ar fi vorba de mormântul lui Iisus ÅŸi al familiei sale.

‘Este un mormânt evreiesc din primul secol după Hristos’, a declarat el. ‘Numele vizibile pe ÅŸase dintre sicrie sunt foarte interesante pentru că amintesc de cele ale principalelor personaje din Noul Testament. ÃŽnsă, în pofida asemănării, cine spune că Maria este Magdalena ÅŸi că Iuda este fiul lui Iisus? Asta nu se poate dovedi. Sunt nume foarte populare ÅŸi comune în această perioadă’, a explicat Kloner.

Serviciul israelian pentru antichităţi a refuzat orice comentariu. ÃŽn 1996, unul dintre purtătorii săi de cuvânt a estimat însă că probabilitatea ca acele oase să aparÅ£ină familiei lui Iisus este ‘aproape de zero’.

Realizatorii controversatului documentar ”The Lost Tomb of Jesus” ce va fi difuzat pe postul de televiziune Discovery începând cu data de 4 martie au prezentat publicului luni două dintre cele 10 sarcofage descoperite în mormânt.

Conform ipotezei formulate de aceÅŸtia, 10 sarcofage sau osuare datând din secolul I ce au fost descoperite în 1980 ar fi conÅ£inut rămăşiÅ£ele pământeÅŸti ale lui Iisus ÅŸi ale familiei sale. Unul din aceste osuare poartă inscripÅ£ia ”Iuda fiul lui Iisus”, părând să susÅ£ină controversata idee din ce în ce mai vehiculată că Iisus ar fi avut o soÅ£ie ÅŸi un fiu.

Aceste ipoteze în cazul în care vor fi demonstrate ştiinţific au un potenţial exploziv pentru unul din perceptele de bază ale creştinismului ce susţine că Iisus a înviat şi s-a înălţat apoi fizic la ceruri.

Un grup de oameni de ÅŸtiinţă s-a alăturat echipei de realizatori ai documentarului în conferinÅ£a de presă susÅ£inută luni la Biblioteca Publică din New York. Unul dintre aceÅŸtia, James Tabor, expert în studii religioase la University of North Carolina at Charlotte, a susÅ£inut că deÅŸi interpretările literale ale conÅ£inutului Noului Testament susÅ£in că Iisus a înviat fizic din morÅ£i, ”se poate argumenta cel puÅ£in al fel de bine că reînvierea constituie de fapt o experienţă spirituală, trupul lui Iisus rămânând în mormântul său”.

Conform realizatorilor documentarului produs de celebrul regizor James Cameron (”Titanic”) această descoperire oferă suficiente argumente pentru a se încerca analizarea sa detaliată. Documentarul a fost regizat de canadianul Simcha Jacobovici ÅŸi a fost realizat în colaborare cu arheologul Charles Pellegrino.

Simcha Jacobovici susÅ£ine că numele inscripÅ£ionat pe unul dintre osuare, ÅŸi anume ”Mariamene”, constituie o dovadă importantă a faptului că acest mormânt ar fi aparÅ£inut familiei lui Iisus pentru că în primele texte creÅŸtine Mariamene este numele folosit pentru Maria Magdalena care după unele evanghelii gnostice (respinse de dogma creÅŸtină drept eretice) ar fi fost cel mai de seamă apostol al lui Iisus ÅŸi soÅ£ia acestuia.

Pe unul dintre osuare este inscripÅ£ionat în limba aramaică mesajul ”Yeshua bar Yosef” sau ”Iisus fiul lui Iosif”. Pe un al doilea sarcofag se poate citi în iudaică inscripÅ£ia ”Maria”. Un al treilea poartă inscripÅ£ia iudaică ”Matia” sau ”Matei”. Al patrulea sarcofag poartă inscripÅ£ia ”Yose” o contragere a numelui ”Yosef” sau ”Iosif”. cel de-al cincilea poartă inscripÅ£ia în greacă ”Mariamene e Mara” ce se traduce prin ”Maria stăpâna” sau ”Maria învăţătoarea”. InscripÅ£ia de pe cel de-al ÅŸaselea osuar este în limba aramaică: ”Yehuda bar Yeshua” sau ”Iuda fiul lui Iisus”.

Dintre cele 900 de morminte din aceeaÅŸi epocă descoperite pe o rază de patru kilometri în vechiul Ierusalim, numele Iisus sauYeshu a fost găsit de 71 de ori, iar cel de ”Iisus fiul lui Iosif” a fost găsit de asemenea însă niciodată nu a fost descoperit un singur mormânt în care să existe atâtea sarcofage sau osuare la un loc ale unor oameni cu nume identice cu cele ale personajelor biblice..

Osuarele prezentate în conferinţa de presă de la New York şi cele care apar în documentar nu conţin rămăşiţe pământeşti, aceste oase fiind reînhumate conform unei practici standard în cazul descoperirilor arheologice ce conţin rămăşiţe umane pe teritoriul Israelului.

ROMPRES

Adauga un comentariu

*