Troleibuzele onestenilor sunt scoase de la naftalina

Un proiect inceput la Onesti in urma cu foarte multi ani de zile, referitor la introducerea troleibuzelor ca mijloc de transport in comun, va fi reactualizat in curand, ca urmare a interesului acordat de Uniunea Europeana pentru transportul electric. La Onesti, proiectul s-a blocat dupa ce au fost montati stalpii electrici, iar primarul Emil Lemnaru a fost indelung criticat pentru aceasta initiativa, insa in urma cu un an, pe 30 septembrie 2009, Uniunea Europeana a elaborat un plan de actiune, pe patru ani, care cuprinde 20 de masuri vizand modernizarea sistemelor de transport, pentru ca acestea sa devina mai eficiente si mai durabile. Masurile prevad, printre altele, suplimentarea fondurilor alocate dezvoltarii transportului public cu vehicule “zero emisii”, cu consum energetic mic, asa cum sunt troleibuzele. Prin Programul Operational Regional se finanteaza “extinderea si/sau modernizarea retelei liniilor de tramvai si troleibuz si a infrastructurii aferente”, contributia municipalitatilor fiind de 2 % din valoarea eligibila a proiectului. Acest pachet de finantare a fost accesat de catre Craiova (introducerea troleibuzului si reabilitarea retelei de tramvai), Vaslui, Baia Mare (extinderea retelei de troleibuze), Galati, Braila, Resita, Ploiesti si Cluj (reabilitarea infrastructurii troleibuzului sau tramvaiului). Si Onestiul, alaturi de Pitesti, are prevazut in Planul Integrat de Dezvoltare Urbana introducerea transportului ecologic cu troleibuze. “Onestiul are deja un proiect pentru reducerea poluarii in oras, derulat cu fonduri proprii, pana in prezent – ne-a precizat primarul Emil Lemnaru. Transportul cu troleibuzele este cel mai ieftin, motiv pentru care proiectul va continua, desi el este in stand-bay acum. Avem toti stalpii montati, iar acum pregatim documentatia pentru a continua aceasta investitie cu fonduri europene. Cei de la Serviciul de Integrare Europeana din cadrul Primariei Onesti au deja aceasta sarcina. Pentru orasul notru, 6 – 8 troleibuze ar fi suficiente, iar acestea ar urma sa circule pe bulevardele Oituz si Republicii, pe Strada Libertatii si in cartierele 6 Martie si Borzesti”.

Troleibuz vs. autobuz

Transportul cu troleibuzelor are avantajul ca nu polueaza atmosfera si este mai ieftin decat cel efectuat cu autobuzele. Troleibuzele au durata de viata mai mare si consum energetic scazut. Astfel, durata de viata a unui troleibuz este de 25 – 35 de ani, iar cea a unui autobuz este de 8 ani, dupa cum a precizat ing. Silviu Santea, presedintele asociatiei Transira, organizatie non–guvernamentala care are ca scop promovarea si implementarea conceptului de transport urban durabil si care militeaza pentru introducerea, pastrarea sau dezvoltarea sistemelor de transport ecologic. La Salzburg, de exemplu, exista troleibuze ce au parcurs peste un milion de kilometri. Investitiile initiale in infrastructura de troleibuz sunt aproape duble fata de infrastructura de autobuz, insa durata de viata a troleibuzului fata de autobuz este tripla, costurile de intretinere si exploatare ale troleibuzului fiind cu 16% mai mici. “Autobuzele cu motoare mai putin poluante (Euro IV sau Euro V) au devenit foarte costisitoare, diferenta intre pretul de cost al unui astfel de autobuz si cel al troleibuzului fiind aproape nesemnificativa – a mai precizat inginerul Sintea. Este argumentul cel mai important al municipalitatii din Leipzig, ce doreste ca pana in anul 2013 sa inlocuiasca 50 de autobuze cu 50 de troleibuze”. In plus, dotarile suplimentare (asigurarea caldurii in vehicul) sunt mult mai ieftine la troleibuz decat la autobuz. Sistemul de transport cu troleibuzul este si fiabil, pentru ca acest autovehicul are o mobilitate foarte mare in trafic, datorata calitatilor motorului electric, ce permite o pornire rapida din statii sau intersectii.

Gheorghe LEU

Comentarii

  1. primarul nostru s-a tampit. investitiile vor fi colosale si nu privesc poluarea ci doar grandomania primarului. cu circulatia din onesti, cu noile sensuri giratorii din oras, cu constructia noii statii de transformare necesare liniilor de troleu, cu firele de contact, cu aglomeratia si lipsa parcarilor din oras, cu nesimtirea unor soferi care parcheaza aiurea va fi un dezastru s-a mai circuli prin oras. unde va construi primarul depoul de trolee? unde statia de transformare? ideea cu troleele a fost gindita ca sa fie utila pentru cei care lucrau pe platforma onesteana, care acum nu prea mai exista.
    in concluzie primarul nostru este prea mare pentru un oras atit de mic. mergi domnule la senat ca acolo e de tine. si pe noi LASANEEEEEEEEEEEEE!

  2. DEPOUL PENTRU TROLEE? IN PARCAREA VIZAVI DE STADIONUL MECON./CIRCULATIE INGREUNATA? 10 POLITAI TINERI,CHIAR FETE,NECORUPTI IN 30 ZILE PUNE LA PUNCT PE CEI CERTATI CU LEGEA, POZE ,AMENZI SI SE LINISTESC 90% .mAI SUNT INCA MASINI CARE OCUPA LOC DEGEABA ADICA NU CIRCULA,NEFIIND INREGISTRATE, DEPOZITATE IN OBOR./LASA PRIMARUL IN PACE CA FACE NUMAI LUCRURI BUNE.ESTI PDL-IST? VOI FACE-TI NUMAI PROSTII,PINA CIND? VI SE APROPIE IGNATUL….HE,HE,HE,HE./oARE CREZI CA TROLEURILE POT FI NUMAI DE 15METRI?SUNT SI MAI SCURTE,MICUTE,NU AI VAZUT AUTOBUZELE LA TURCI?APROPO DE LINIILE DE CONTACT.dACA SUNT FONDURI IN 10 ZILE SUNT MONTATE,SA DAM JOS ATITEA FIRE A CELOR CU tv SI INTERNET CARE NE USTURA LA BUZUNARE PRIN IMBOGATIREA LOR,NU PREA PLATESC LA PRIMARIE SI VOM AVEA LOC PENTRU FIRELE TROLEULUI PE STILPII MONTATI CARE SUNT BUNI DE CEVA ,LA SARBATORI PENTRU GHIRLANDE SI BECULETE SI LA ALEGERI PENTRU PORTRETELE ALESILOR NOSTRI.SA AUZIM DE BINE! SA NE AJUTE DUMNEZEU!

Adauga un comentariu

*