Pasagerii curselor aeriene, obligati sa indice, inaintea zborului, o persoana de contact in caz de accident

Noua legislatie adoptata de Parlament va asigura independenta anchetelor privind accidentele aviatice. companiilor aeriene li se solicita sa fie in masura sa prezinte lista pasagerilor care se aflau la bordul avionului in termen de 2 ore de la momentul accidentului, pentru a putea informa rudele acestora. Inaintea zborului, pasagerii vor indica de asemenea o persoana de contact in cazul unui accident.

Noua legislatie ofera asigurari ca anchetele privind siguranta in cazul accidentelor aviatice sunt realizate fara presiuni din partea autoritatilor de reglementare, de certificare, a operatorilor de zbor sau a altor autoritati care pot avea conflicte de interese. Toate declaratiile obtinute de autoritatea de investigatii, ca si inregistrarile de voci sau imagini efectuate in interiorul cabinei de pilotaj sau al unitatilor de control al traficului aerian vor fi utilizate in exclusivitate pentru anchete, cu exceptia cazurilor in care exista un interes major in a fi dezvaluite autoritatii judiciare. Acest lucru va da asigurari ca persoanele implicate nu se vor teme sa vorbeasca cu anchetatorii, al caror scop nu este sa stabileasca vinovatii, ci sa stabileasca faptele. Ca si pana acum, autoritatea pentru anchetele privind siguranta va fi obligata sa faca public raportul final privind accidentele „in cel mai scurt timp si, daca este posibil, in termen de 12 luni de la data accidentului sau a incidentului grav”. Fiecare stat membru trebuie sa intocmeasca un plan de urgenta in caz de accident survenit in aviatia civila la nivel national si se asigura ca toate companiile aeriene inregistrate pe teritoriul sau dispun de un plan de asistenta pentru victimele accidentelor survenite in aviatia civila si rudele acestora.

Informarea familiilor victimelor

Liniile aeriene europene, ca si cele non-UE, care opereaza decolari de pe un aeroport UE, vor fi obligate sa prezinte lista persoanelor care se aflau la bord „cat mai curand posibil si cel tarziu in termen de doua ore de la notificarea producerii unui accident”.  Numele acestora pot fi facute publice numai dupa ce familiile pasagerilor au fost informate de catre autoritati si numai daca nu se opun acestui lucru. In plus, lista cu produse periculoase care se aflau la bordul aeronavei trebuie prezentata de liniile aeriene imediat dupa accident. Companiilor aeriene li se cere de asemenea sa ofere pasagerilor posibilitatea  de a indica o persoana de contact in caz de accident. „Aceasta informatie va putea fi folosita numai in caz de accident” si „nu poate fi comunicata unor terti sau utilizata in scopuri comerciale”.

Structuri trans-europene in domeniul sigurantei aviatice

Va fi creata o retea europeana a autoritatilor responsabile de investigatiile privind siguranta aviatiei civile, cu scopul de a pregati recomandari si a acorda consultanta institutiilor Uniunii in legatura cu toate aspectele legate de politicile si normele Uniunii, pentru promovarea celor mai bune practici in ceea ce priveste investigarea privind siguranta in vederea elaborarii unei metodologii comune la nivelul Uniunii si pentru consolidarea capacitatilor de investigatie ale autoritatilor nationale responsabile pentru investigatiile privind siguranta. Comisia trebuie sa prezinte, inainte de 2011, o propunere de revizuire a directivei privind raportarea evenimentelor in aviatia civila. Agentia Europeana pentru Siguranta Aviatiei, cu sediul la Köln, va avea acces la rapoartele  privind siguranta elaborate de statele membre. AESA poate de asemenea sa fie invitata sa participe in calitate de consilier la investigatiile privind producerea unor accidente. Acest text face obiectul unui acord intre statele membre in cadrul Consiliului si va intra deci in vigoare la 20 de zile de la publicarea sa. Rezolutia PE a fost adoptata cu 604 de voturi pentru, 11 impotriva si 26 de abtineri.

Adauga un comentariu

*