Via, vinul, muzica si libertatea de creatie

Centrul International de Cultura si Arte „George Apostu” Bacau a organizat la sediu, in parteneriat cu Asociatia „Art en Marche” din Paris, „o activitate non-ortodoxa, dar cu atât mai provocatoare”, cum a prezentat-o Geo Popa, directorul institutiei gazda. Au fost doua momente distincte, dar care s-au impletit armonios si s-au completat firesc, sub incitantul generic „Via si vinul”. „Deschiderea” a fost muzicala, cei prezenti fiind literalmente rasfatati de recitalul de pian la patru mâini, Duo „Capriccio”, lucrari de Wolfgang Amadeus Mozart, Friederich Kuhlau si Carl Maria von Weber, interpretate de Ozana Kalmuski – Zarea si Mihaela Spiridon. A urmat vernisajul expozitiei „Via si vinul”, cu lucrari realizate de artisti francezi si români, promotori ai Artei Brute si ai Noii Figuratii. Lucrarile artistilor francezi fac parte din colectia personala a profesorului de sculptura Luis Marcel, fondator al Galeriei „Des 4 coins”, reprezentant al Muzeului L’Art en Marche din Lapalisse, Franta. Despre expoziţie, despre noile stiluri, despre Arta Bruta si despre Noua Figuratie au vorbit muzeograful Mariana Popa, cunoscutul critic de arta Iulian Bucur si Laurentiu Dimisca, artist plastic integrat de catre critica franceza de specialitate in fenomenul artei brute. Arta bruta este asociat cu libertatea, uneori chiar cu anarhia, dar si cu amatorismul. Teoretician avizat al fenomenului în discutie, Françoise Monnin defineste in lucrarea „L’Art brut” principiile fundamentale ale acestui exerciţiu de expresie: „paralel cu arta oficiala, fondata pe principiile academice ale Renasterii italiene, o creatie autodidactica exista dintotdeauna in Occident. Multa vreme ignorata, ea tinde sa fie astazi recunoscuta. Aceste desene, aceste picturi si sculpturi in afara normelor consacrate contrazic definitia operei de arta”. Cu pendulari intre dionisiac si apolinic, Iulian Bucur a facut o interesanta incursiune in antichitatea greco-romana, de unde a luat „Via si vinul” si le-a purtat prin Renastere, prin vremea lui Nietszche si, de aici, in vremea noastra. „Lasati-va cuprinsi de aceasta frumusete ca senzatie fizica, de voluptatea trupului uman, asa cum este el zugravit in aceste tablouri”, i-a indemnat Iulian Bucur pe cei prezenti in sala. Laurentiu Dimisca a vorbit despre Arta Bruta pornind de la inceputurile ei, de la terapia prin arta, practicata in sanatoriile franceze, la arta intuitiva, caracterizata printr-o libertate totala de creatie. „Intentionez sa trec prin toate podgoriile românesti consacrate si sa realizez un volum monumental despre aceste podgorii, despre minunatele vinuri românesti, din pacate prea putin cunoscute, si despre toate lucrarile artistilor români consacrate, de-a lungul timpului, viei si vinului”, a precizat in incheiere Laurentiu Dimisca, promitând ca va aduce la Centrul International de Cultura si Arte „George Apostu” si alte expozitii internationale de succes. (St.O.)

Adauga un comentariu

*