A intrat în vigoare taxa de poluare auto

Noua variantă a taxei de poluare auto a intrat in vigoare de la 1 iulie. Ea prevede scăderea nivelului taxei în funcţie de vechimea autoturismului şi gradul de poluare. Sumele -rezultate ca diferenta între taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule si taxa de poluare pentru autovehicule pot fi recuperate în termen de 45 de zile de la data depunerii cererii de restituire.
Incepând de marti, 1 iulie, românii vor plăti taxa de poluare percepută la înmatricularea autovehiculelor după ultima formulă propusă de Guvern în data de 21 aprilie. Taxa de poluare este calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini, pe baza emisiilor de noxe. Astfel, taxa va creste pentru masinile noi vândute in România si se va reduce pentru cele mai vechi, insa va ramâne la valori importante pentru cele cu motoare mari, cu grad mare de poluare. Ca o noutate, Executivul a hotarât sa acorde si reduceri de unu pâna la trei la suta din valoarea taxei. Cu cât masina are mai multi kilometri la bord, cu cât este mai veche, are mai putine dotari, iar aspectul interior sau exterior este mai prost, cu atât reducerea va fi mai mare. Ca sa beneficieze de aceste reduceri, proprietarii masinilor vor trebui sa faca evaluari tehnice la RAR, care nu sunt deloc ieftine.
Gradul de poluare sta la baza noii taxe de poluare
Noua varianta a taxei de poluare auto prevede scaderea nivelului taxei in functie de vechimea autoturismului si gradul de poluare. Pentru autovehiculele cu norma de poluare Euro 4 sau Euro 3, taxa se calculeaza pe baza unei formule care tine cont de emisiile de dioxid de carbon (CO2) si taxa specifică exprimată în euro/1 gram CO2, de norma de poluare, de taxa specifica exprimata în euro/1 centimetru cub (cmc). Formula de calcul include si o cota de reducere a taxei. De exemplu, pentru un autoturism Logan nou, cu motor de 1.400 cmc, cu norma de poluare Euro 4, taxa va creste de la 160 de euro la 196 de euro; pentru un autoturism Ford Focus Euro 3, cu o vechime de 4-5 ani, cu motor de 1.600 cmc, taxa scade de la 1.140 de euro la 208 euro; pentru un autoturism Wolkswagen Golf Euro 2, cu motor de 1.900 cmc si o vechime de 8-10 ani, taxa va scadea de la 3.806 euro, la 1.492 de euro; pentru un autoturism Mercedes cu Euro 1, cu motor de 3.000 cmc si o vechime de 15 ani, taxa va scadea de la 7.727 de euro la 3.360 de euro, iar pentru un Jeep non-euro cu o capacitate de 2.500 cmc si o vechime mai mare de 15 ani, taxa scade de la 7.155 de euro la 3.750 de euro. Taxa rezultata ca diferenta intre suma achitata de contribuabil în perioada 1 ianuarie 2007 – 30 iunie 2008 si cea valabilă dupa luna iulie 2008 se va restitui pe baza procedurii stabilite în normele metodologice de aplicare a ordonantei de urgenta. Veniturile din aceasta taxa vor fi virate Fondului pentru Mediu si va fi gestionata de Administratia Fondului pentru Mediu, în vederea finantarii programelor si proiectelor pentru protectia mediului.
Diferenta se restituie
Sumele rezultate ca diferenta intre taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule si taxa de poluare pentru autovehicule pot fi recuperate in termen de 45 de zile de la data depunerii cererii de restituire, insotita de actele doveditoare, prevad normele metodologice de aplicare a OUG nr. 50/2008, aprobate de Executiv. Cu cât un autoturism are mai mulţi kilometri rulati si dotari mai putine, cu atât va fi mai mica valoarea taxei de poluare auto pe care va trebui sa o plăteasca proprietarul.
PE îndeamna românii sa continue lupta contra taxei
Eurodeputatul britanic Michael Cashman (PSE), membru al Comisiei de petitii a Parlamentului European (PETI), i-a felicitat pe reprezentanţii Automobil Clubului Român (ACR) pentru ca au reusit sa oblige Guvernul României sa modifice legislatia referitoare la taxa auto pentru masinile second-hand si i-a îndemnat sa continue lupta pâna când vor obtine ceea ce doresc. Parlamentarul european a afirmat că membrii Comisiei de petiţii vor analiza elementele de noutate pe care le aduce Ordonanta de Urgenta 50/2008 emisa de Executivul de la Bucuresti si masura în care prevederile ei respecta sau nu legislatia europeana. Aflata la Bucureşti, delegaţia Comisiei PETI s-a întâlnit cu reprezentanti ai ACR, precum si cu mai mulţi petitionari care nu sunt de acord cu OUG 50/2008, apreciind ca ea nu reprezinta un act reparatoriu, asa cum pretinde Guvernul României. Petitionarii au sustinut ca noul act normativ încearca de fapt sa repare neajunsurile create de Guvernul României prin instituirea taxei auto obligatorii pentru achizitionarea masinilor la mâna a doua, ca nu stabileste un termen limita pâna la care cetatenii care au apucat sa plateasca aceasta taxa isi vor primi banii înapoi si stipuleaza ca vor beneficia de restituirea banilor doar persoanele care nu au datorii la stat.
Inghesuiala la Finante
Chiar din prima zi, bacauanii au luat cu asalt Finantele publice, pentru a depune cererile de restituire a taxei sau pentru a o plati pe cea noua. In ceea ce priveste modalitatea de calcul, aceasta difera de la un calculator la altul, asa incât oamenii nici nu stiu ce sa mai creada. S-au creat confuzii, dar acest lucru nu impiedica aglomeratia de la ghisee. Angajatii Sectii Financiare spera ca in câteva zile sa se termine aceasta imbulzeala, pe masura ce oamenii vor intelege situatia si se vor lamuri cât au de platit sau când isi vor recupera banii. Cel mai dureros este pentru societatile comerciale care au cumparat masini si au platit vechea taxa, intrucât, daca au datorii la stat, risca sa nu mai vada nici un cent inapoi!
Dan MINDIRIGIU

Adauga un comentariu

*