Cea din urma reforma a invatamantului

Educati neintarcati si cu pampersul la purtator, citire si socotire cu dinti de lapte necazuti, gimnaziu „cu prelungiri” pana in clasa a IX-a si liceu de trei ani. Se numeste reforma lui Adomnitei si da peste cap invatamantul.

Elevii si dascalii lor sunt bulversati de schimbarile anuntate ca se vor pune in aplicare: educatia timpurie de la 0-3 ani, invatamantul prescolar intre 3-6 ani, ciclul primar de cinci clase (clasa pregatitoare si clasele I-IV) invatamant gimnazial tot de cinci clase (V-IX), iar cel liceal de trei clase (X-XII ).

Elevii si dascalii lor sunt bulversati de schimbarile anuntate ca se vor pune in aplicare: educatia timpurie de la 0-3 ani, invatamantul prescolar intre 3-6 ani, ciclul primar de cinci clase (clasa pregatitoare si clasele I-IV) invatamant gimnazial tot de cinci clase (V-IX), iar cel liceal de trei clase (X-XII ). Pe site-ul Ministerului se precizeaza ca s-a ajuns „la un consens in ce priveste pachetul de legi(…). In urma discutiilor s-a stabilit ca proiectul de lege a invatamantului preuniversitar a ajuns la forma finala (…) In declaratiile ce au urmat intalnirii, liderii de sindicat au facut apel la parlamentari sa voteze, pana la sfarsitul primei sesiuni parlamentare, pachetul de legi (…)”. Manole Chiriac, liderul Sindicatului Liber din Invãtãmant Bacãu, considera ca pachetul de legi nu va intra in dezbatere la toamna: „am rezerve ca proiectul acestei legi va intra in dezbatere la toamna, dupa cum merg lucrurile in tara noastra”.

Schimbari esentiale

* Conform noului proiectului de lege privind invatamantul preuniversitar, invatamantul prescolar, primar si secundar inferior va constitui invatamant obligatoriu. In functie de stadiul realizarii infrastructurii, se va ajunge ca invatamantul obligatoriu sa inceapa la trei ani si sa se incheie dupa absolvirea clasei a IX-a. Ministerul Educatiei a anuntat ca renunta la Testele Nationale si ca va transforma tezele cu subiect unic in baza pentru admiterea la liceu. Eliminarea Testelor Nationale va avea loc din anul scolar 2007-2008. Elevii claselor a VIII-a ai anului scolar 2007-2008 vor sustine teza cu subiect unic la disciplinele la care se da teza (romana, matematica, istorie, geografie), la care se adauga si teza la limba materna pentru elevii care studiaza limba materna.

* S-a stabilit ca structura invatamantului preuniversitar sa includa educatia timpurie (educatia anteprescolara: 0-3 ani si invatamantul prescolar: 3-6 ani, cu trei grupe, mica, mijlocie, mare). Invatamantul primar va avea cinci clase (cea pregatitoare si clasele I- IV).

* Invatamantul secundar va fi impartit in doua: inferior (gimnaziul), respectiv respectiv clasele V-IX, si superior (liceul), cu durata de trei sau patru ani (liceul va incepe in clasa a X-a si se va incheia in clasa a XII-a sau a XIII-a). La acestea se adauga invatamantul profesional si invatamantul tertiar non-universitar care cuprinde invatamantul postliceal, cu durata intre 1-3 ani.

* Accesul si participarea la invatamantul liceal se generalizeaza si este gratuit.

* Aceastea nu sunt singurele modificari. S-a discutat si problema studiului religiei in scoli. Religia va fi materie optionala in liceu si va avea un caracter obligatoriu numai pentru gimnaziu. Potrivit noului proiect de lege, elevii care au peste 16 ani, pot alege singuri confesiunea si religia ca obiect de studiu. Un alt element de noutate il constituie introducerea invatamantului confesional ca nou tip de invatamant, pe langa cel de stat si particular. Acesta poate fi organizat de cultele religioase recunoscute oficial.

E bine! Nu-i bine!

Adrian Fuioaga, directorul Colegiului Tehnic „Anghel Saligny” nu este de acord cu tezele cu subiect unic: „Ar fi fost mai corecta selectia prin examen de admitere la liceu. Evaluarea prin Testele Nationale era mai concreta prin sustinerea lor in centre de examen, in vreme ce tezele unice nu stiu daca vor reprezenta in intreaga tara o chesiune serioasa”.

Livia Sibisteanu, director Scoala „Spiru Haret”, considera ca abia acum se va intra in legalitate prin eliminarea Testelor Nationale: „Are dreptate Ministrul Educatiei ca trebuie sa nu se sustina aceste Teste, pentru ca legea spune ca doar la sfarsit de ciclu se da examen, iar clasa a VIII-a nu este sfarsit de ciclu ca sa fie evaluati elevii si sa obtina un certificat sau o diploma de final. Conform legii, 10 ani sunt obligatorii invatamantul romanesc, nu opt”.

Nadia Voicu, director Colegiul „Henri Coanda”, crede ca este bine ca se face ceva in privinta evaluarii elevilor, pentru ca „Testele Nationale nu isi aveau rostul, erau doar niste bariere in viata lor si o modalitate de discriminare, ca unul e bun si altul nu e bun. De ce sa trebuiasca sa evaluezi niste copii? Se demonstreaza ca nu exista incredere in profesori sau in sistem. Ar trebui evaluate scolile, nu elevii”.

Manole Chiriac, liderul Sindicatului Liber din Invãtãmant Bacãu: „Nu este normal ca dupa trei saptamani cat am stat intr-o comisie tehnica la MECT, timp in care nu s-a cazut de acord asupra structurii invatamantului preuniversitar, sa se ia brusc decizii, in numele intregului sistem educativ, intr-o discutie neanuntata intre reprezentantii MECT si unii lideri sindicali, fara sa fie intrebati profesorii, parintii sau elevii despre modificarile la legea invatamantului”.

Aida PULPAN

Comentarii

  1. EUROCONCITADINUL a zis:

    rr

  2. Un simplu elev... a zis:

    Grrrrrrrr…asta este invatamant?

  3. Cetateanul a zis:

    Normal, invatamantul era ultima reduta care trebuia distrusa, dupa industrie si agricultura. A, pardon, trebuia , scuzati va rog exprimarea, mi-a scapat…

  4. nu sunt de acord cu noua lege a invatamantului,gradinite sunt prea putine si un copil este suficient de matur sa mearga la scoala de la 7 ani nu de la 6

  5. Ministrul asta Adormitei vrea sa ramana si el prin ceva in istoria distrugerii invatamantului romanesc. Sa speram ca nu va reusi. De ce nu s-a gandit el la o reforma prin care sa elimine inspectoratele scolare si sa dea lefuri decente profesorilor. Si atunci lucrurile ar fi mers mai bine.

Adauga un comentariu

*