Educatia timpurie devine bun public

Importanta educatiei timpurii se numara printre prioritatile Ministerului Educatiei, care propune începerea gradinitei de la varsta de trei ani. Raportul realizat de comisia prezidentiala propune ca educatia timpurie sa se declare bun public.

Comisia prezindentiala a dat de curand publicitatii un raport referitor la starea învatamantului romanesc, raport pe baza caruia a fost organizata o dezbatere la Palatul Cotroceni. Documentul atrage atentia ca mentinerea actualului sistem de învatamant din Romania „pune în pericol competitivitatea si prosperitatea tarii”, iar sistemul de învatamant are patru mari probleme: este ineficient, nerelevant, inechitabil si de slaba calitate. Dezbaterea raportului se suprapune cu pregatirea, de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului (MECT), a pachetului legislativ al învatamantului care va fi discutat în Parlament în septembrie. Din Raport reiese ca statul a subevaluat si marginalizat sistematic cea mai importanta perioada a educatiei, cea timpurie, adica totalitatea activitatilor educative de la sase la sapte ani. O calitate buna a educatiei timpurii favorizeaza valorificarea optima a oportunitatilor de învatare create mai tarziu. Deprinderile si cunostintele dobandite devreme favorizeaza dezvoltarea altor cunostinte si deprinderi, in timp ce, deficientele neremediate la aceasta varstă produc, mai tarziu, deficiente si mai mari, oportunitati de învatare ratate sau mai slab valorificate. Investitia în educatia timpurie este cea mai rentabila investitie din educatie, cu beneficiile individuale si sociale cele mai mari si cu costurile de oportunitate cele mai reduse.

Copiii de pana la trei ani, ai nimanui!

In momentul de fata, statul considera ca nu are nici o îndatorire privind educatia copiilor pană la 3 ani. Putinele crese care au mai ramas sunt reglementate de decizii din 1970 ale Ministerului Sanatatii si sunt concepute doar ca institutii care trebuie sa asigure hrana si îngrijire, nu si educaÅ£ie. Interventia timpurie pentru prevenirea sau corectarea unor deficiente este aproape inexistenta. In municipiul Bacau mai exista cinci crese, una, cea de la AVICOLA, cu regim special si care nu tine de nimeni, in niciun caz de Primaria Bacau, cum se intampla lucrurile cu celelalte. Este vorba despre Cresa 3, Cresa de la fosta Confectia, Cresa ce apartine de Masini Unelte si una in Cartierul CFR, pe strada Ozanei. Se va infiinta, din aceasta toamna, una in sediul Gradintei 28. „Avem un spatiu excedentar care a fost preluat de Primarie si amenajat in vederea infiintarii unei crese. In acest moment, gradinita noastra functioneaza cu sase grupe, una fiind infiintata de curand, din cauza numeroaselor solicitari venite pe adresa unitatii”, spune Olivia Florea (foto), directoarea Gradinitei 28. O gradinita aflata in stadiul de santier, fiind schimbat acoperisul si inlocuite geamurile cu termopane.

Solutii

Raportul propune si solutii. In primul rand, educatia timpurie se declara bun public. Ea produce, conform cercetarilor, externalitati cu impact social masiv: reduce rata abandonului scolar si a parasirii timpurii a scolii, reduce delicventa, duce la cresterea sanselor pentru un status socio-economic mai bun, ridica starea de sanatate a populatiei. In consecinta, statul trebuie sa acopere toate sau majoritatea costurilor legate de educatia timpurie. E necesara stabilirea responsabilitatii unui minister sau a unei agentii nationale, pentru implementarea si coordonarea tuturor programelor de educatie timpurie. Actualmente, cresele se afla în subordinea Ministerului Sanatatii, gradinitele depind de Ministerul Educatiei si Cercetarii, subordonarea financiara fiind îndreptata catre autoritatile locale. Nu exista nici o coordonare între factorii implicati. Grupa pregatitoare va deveni clasa pregatitoare si va intra în regimul învatamantului obligatoriu. Ea are functia de a pregati copilul pentru cerintele mediului scolar si de a contribui la realizarea echitatii si a egalitatii de sanse în educatie. Nici o universitate nu ofera un program pentru pregatirea personalului didactic pentru copiii între 0 – 3 ani. „Aceste grupe pregatitoare vor lua fiinta din 2008 si nu vor avea, propriu-zis, vreo legatura cu gradinitele. Ele vor apartine de scoli, unde copiii vor fi preluati de educatoare sau invatatori. Asa ca, nu cred ca educatia timpurie va fi un atribut al gradintelor”, comenteaza acest aspect Olivia Florea, directoarea cu o vasta experienta in domeniu, a uneia dintre cele mai cunoscute gradinite bacauane, Gradinita 28.

Tacere de aur? Poate incompetenta!

Consideram ca Inspectoratul Scolar Bacau nu a dat informatii necesare pentru documentarea acestui material. Noul an scolar bate la usa, iar noi nu stim in ce procente cunoaste ISJ situatia scolara din judet. Domnule Inspector General, trece timpul ! Cand aflam urmatoarele date statistice referitoare la problemele-cheie privind situatia gradinitelor, a scolilor, privind autorizatiile de functionare etc.? Poate sunt probleme de competente profesionale la ISJ. Speram ca vom fi in posesia acestor informatii cu mult inainte de inceperea noului an scolar.

Nicolae TURCU

Adauga un comentariu

*