Codul Fiscal – intre normalitate sau un posibil colaps financiar

Luna mai ar trebui sa aduca in fine o rezolvare privind modificarile la Codul Fiscal, document extrem de important ce ar urma sa stabileasca politica fiscala a Romaniei incepind cu anul 2007.

Ministerul Finantelor doreste ca pana pe 5 mai sa definitiveze discutiile cu reprezentantii mediului de afaceri, urmind ca dupa aceea Legea de modificare a Codului Fiscal sa fie transmisa si discutata in Guvern (in perioada 5-10 mai) iar ulterior – pina la sfirsitul lunii – sa fie aprobata de Parlament.

In exclusivitate pentru Hotnews.ro, fostul ministrul de finante, social-democratul Mihai Tanasescu si presedintele Comisiei de buget-finante a Senatului, liberalul Varujan Vosganian au incercat sa clarifice citeva dintre implicatiile modificarilor ce vor fi aduse codului fiscal.

„Romania va intra in colaps financiar in 2007”. Aceasta este previziunea lui Mihai Tanasescu. In opinia sa, politica fiscala promovata de Guvernul Tariceanu creaza un deficit bugetar care se va resimti acut, odata cu integrarea in Uniunea Europeana.

Tanasescu considera ca Executivul ar fi trebuit sa adopte o strategie care sa majoreze veniturile statului pentru a face astfel fata cheltuielilor ulterioare anului 2007.

Mihai Tanasescu, care este acum presedintele Comisiei de buget-finante din Camera Deputatilor, crede ca din cauza „asa zisei reforme” a Codului Fiscal s-a creat o anumita instabilitate in mediul de afaceri, in perioada 2004-2006.

„Cele patru modificari ale Codului Fiscal intr-un interval de un an si jumatate au creat o nervozitatea in cadrul mediului de afaceri, o instabilitate si o nereusita a dialogului care ar fi trebuit sa duca la stabilitate si predictibilitate”

Pe de alta parte, presedintele Comisiei de buget-finante din Senat, Varujan Vosganian il contrazice pe Tanasescu, afirmand ca aceste schimbari nu au dus la un dezechilibru fiscal ci, din contra, sunt menite sa ajute pe termen lung sectorul financiar si mediul de afaceri.

„Modificarile pe care le facem acum nu afecteaza stabilitatea fiscala, pentru ca vor fi valabile de la 1 ianuarie 2007. Odata intregit Codul Fiscal, acesta va permite investitorilor sa fie tot mai interesati de Romania”, crede Vosganian.

Filosofia fiscala elaborata de Ministerul Finantelor Publice s-a bazat pina acum pe citeva principii: largirea bazei de impozitare, mentinerea cotei unice la 16% si a TVA-ului la 19%.

Numai ca aceasta strategie si-a atras numeroase critici, inclusiv de la Comisarul european pentru Afaceri Economice si Financiare, Joaquin Almunia, care a atras recent atentia ca Romania va avea dificultati daca nivelul de colectare si cel al taxelor nu vor fi puse in acord cu necesarul de venituri la buget.

O opinie asemanatoare are si Mihai Tanasescu, care considera ca refuzul Executivului de a majora cota unica de impozitare este o greseala, iar acest lucru dezavantajeaza in special categoriile cu venituri reduse.

„De acesti bani s-au bucurat foarte putini oameni, pentru ca o cota unica a avantajat indivizii cu venituri mari si nu pe cei cu venituri mici si medii.

Persoanele cu venituri mici au beneficat de o crestere redusa a veniturilor iar imediat, prin noile cresteri de impozite si taxe, le-a fost efectiv eliminat acest avantaj si ca atare aceasta cota unica a creat un mare, mare dezavantaj pentru majoritatea cetatenilor”.

In replica, senatorul Varaujan Vosganian recunoaste ca doar anumite categorii ale populatiei beneficiaza de aceste masuri fiscale. „Cota unica avantajeaza pe toata lumea, dar mai ales pe cei cu venituri mijlocii si mari. Salariatii si intreprinzatorii romani, datorita reducerilor la cota unica si la impozitul pe profit facute in 2004, raman in buzunar cu peste 6 miliarde de euro. Noi guvernam pentru romani si nu pentru administratori”, a explicat Vosganian.

Impozitele mici si cota TVA – marul discordiei
Scaderea impozitului pe venit si a cotei TVA au dus implicit la scaderea veniturilor la bugetul de stat. Mihai Tanasescu sustine ca din acest motiv Romania risca sa intre in 2007 intr-un colaps finaciar din care cu greu va iesi.

„Cota unica a dus veniturile in jos. Anul trecut ele au crescut putin, e drept, dar sunt la nivelul lui 2004. Ideea de baza nu este sa ramai la acelasi nivel ci sa faci ceva care sa te duca inainte, sa-ti creasca veniturile. Din punctul meu de vedere este un deficit bugetar recunoscut si de FMI, care va afecta pe termen mediu si lung politica financiara.

Aceasta crestere de care vorbeste guvernul este in termeni nominali, plecand de la faptul ca veniturile ca pondere in produsul intern brut au ramas practic la acelasi nivel”.

Presedintele Comisiei Buget Finate din Senat, Varujan Vosganian, sustine totusi ca veniturile la bugetul de stat sint in crestere. „In 2006, in primul trimestru am avut venituri bugetare cu peste 20% mai mari fata de anul trecut. Daca scadem inflatia si cresterea economica, avem o crestere in termeni reali de 7-8%.

Deci veniturile au fost mai mari chiar in conditiile cotei unice. Este adevarat insa ca banii raman mai putin la buget si sunt mai multi la romani”

Pentru a nu creste cota unica si TVA-ul, Ministerul Finantelor este nevoit sa largeasca baza de impozitare, mai concret, sa identifice si sa mareasca alte taxe pentru a colecta cat mai multi bani la bugetul de stat.

In opinia lui Tanasescu, „filosofia fiscala” a Guvernului nu a facut decat sa mute bani dintr-un buzunar intr-altul. „Filosofia pe care guvernul ar fi trebuit sa o faca ar fi fost sa puna cati mai multi bani la buget pentru ca socul anului 2007 sa poata fi absorbit si integrat.

Ei nu au facut altceva decat sa bage bani in buzunarele unor companii si ai unor indivizi, lasand practic acelasi nivel de venituri ca pondere la PIB, care sunt insa insuficiente pentru ca Romania sa poata sa mearga inainte. Din cauza bugetului foarte redus, Guvernul nu va putea sa-si continue reforma in sistemul sanitar, sa bage bani in infrastructura sau pentru educatie”, considera Tanasescu.

Pe de alta parte, Vosganian explica ca anumite impozite sunt foarte mici si trebuie aduse la o taxare pertinenta. „Noi marim acele impozite care oricum trebuie marite. Nimeni nu mareste impozite fara sa fie nevoit sa faca acest lucru. Speram sa acoperim necesarul din buget fara sa marim TVA si cota unica.

Noi ne-am axat guvernarea pe relansarea fiscala, de aceea vorbim despre taxele pe masini si case de lux, de marirea accizelor si cresterea impozitelor pe terenuri” a explicat Vosganian.

Expertii comisiei europene si cei ai FMI au recomandat Guvernului de la Bucuresti sa mareasca fie TVA-ul, fie cota unica dar premierul Calin Popescu Tariceanu a refuzat pina acum sa ia in calcul aceste recomandari.

Mihai Tanasescu avertizeaza ca politica fiscala aplicata in Romania va avea efecte negative care se vor simti cel mai probabil peste 2-3 ani.
„UE este ingrijorata pentru ca tarile care aplica acest dumping fiscal risca somaj. In acelasi timp, daca vrei sa fii parte a unei familii cu reguli si principii, trebuie sa te adaptezi lor.

Comisia Europeana stie ca o asemnea politica nu dureaza pe termen lung. Toata lumea are nevoie de stabilitate, iar daca extinzi aceasta situatie este mai greu sa o stopezi la timp si va crea situatii fiscale grave. Guvernul nu va mai avea bani pentru investitii in infrastructura, sanatate, educatie. Nimeni nu va dori ca un stat membru al UE sa aiba probleme fiscale datorita acestei politici”.

Senatorul Vosganian este de acord ca impozitele prea mici din Romania deranjeaza oficialii europeni. „UE nu este de acord cu faptul ca in Romania sunt impozite prea mici. Asta inseamna ca noi daca marim impozitele, am avea nevoie de mai putini bani de la UE. Asta e filosofia lor.

Noi o respectam, dar daca avem o populatie mai saraca socotim ca si impozitele trebuie sa fie mai mici” a explicat Varujan Vosganian.

Faptul ca Ministerul Finantelor se axeaza pe largirea bazei de impozitare si pe cresterea taxelor este privita in mod diferit de cei doi oameni politici.

In opinia lui Tanasescu aceste masuri sunt „de moment” si vor afecta economia daca vor fi mentinute. „Masurile sunt de moment si nu vor putea fi sustinute pe termen lung pentru ca perturba in mod cert domeniile economice. Guvernul face toate aceste modificari doar pentru a nu-si recunoaste greselile. 2007 va fi un an cu un soc financiar puternic”.

Senatorul Varujan Vosganian considera ca pe linga largirea bazei de impozitare odata cu integrarea vor veni multi bani de la Uniunea Europeana, iar investitorii vor fi atrasi prin taxele mici pe profit si de TVA-ul redus.

„Nu suntem de acord cu previziunea sumbra asupra bugetului. Vom acoperi toate cheltuielile prin noua strategie fiscala. Ne-am gandit sa includem in largirea bazei de impozitare si masinile, casele de lux, dar si impozitul pe terenuri, pe mediu iar pe acestea le vom aduce la un standard normal. La impozitul pe venit taxele sunt mai mici decat in UE.

Acestea nu vor afecta intreprinzatorii pentru ca chiar daca le marim tot vor fi mai mici decat media UE. La cota pe profit sub noi mai sunt doar Irlanda, Cipru si tarile baltice, iar la dividende suntem mult sub media europeana. In general, la impozite suntem sub media Europei deci la noi este un mediu propice pentru investitii”.

In Romania, taxele pe mediu sunt de 0,3%, in comparatie cu Uniunea Europeana unde acestea sunt de 3%. Majorarea taxelor pe mediu este singura masura acceptata de fostul ministru al finantelor din guvernul PSD. Pe de alta parte, Tanasescu considera ca sporirea taxelor pentru redevente va crea probleme companiilor mari care, pentru a diminua pierderile, vor ridica preturile.

„Redeventele sunt foarte mici la ora actuala in Romania. Exista contractele semnate intre marile companii si statul roman, clauze clare conform carora redeventele nu se vor modifica.

Daca ele vor avea un efect de crestrere, in mod cert nici o comapnie nu va renunta la profitul pe care il inregistreaza prin diminuarea lui si vor majora pretul, care se va reflecta in inflatie si in puterea de cumparare.”

Varujan Vosganian asigura ca taxele pe mediu nu vor fi marite in mod exagerat si ca acestea vor permite companiilor sa reinvesteasca intr-o tehnologie anti-poluare. „In ceea ce priveste cresterea redeventelor la petrol, apa minerala etc, companiile care platesc statului aceste taxe trebuie sa cedeze din profituri”, a explicat Vosganian.

HotNews.ro

Adauga un comentariu

*