Statul pune bir pe umerii şoferilor şi service-urilor auto

Şoferii vor finanţa jandarmul şoselelor

 

Statul pune bir pe umerii şoferilor şi service-urilor auto ca să finanţeze Inspectoratul pentru Control Rutier. Registrul Auto Român îşi va scoate banii daţi pentru finanţarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), instituţie ce urmează să intre în funcţiune la începutul lunii decembrie, prin majorarea tarifelor percepute service urilor auto. La începutul lunii septembrie, guvernul a decis înfiinţarea ISCTR, instituţie ce urmează să preia atribuţiile de control de la Registrul Auto Român (RAR), Autoritatea Rutieră Română (ARR) şi de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Potrivit OG 26 2011, noul organism va fi finanţat cu 20% din cheltuielile anuale ale RAR şi ARR cu acţiunile de control, precum şi cu 20% din veniturile lunare ale RAR şi, respectiv, 60% din cele ale ARR. In pană de bani, RAR – cel puţin, a decis să îşi acopere gaura pe seama service-urilor auto introducându-le noi taxe de autorizare. „Începând cu 1 octombrie a intrat în vigoare o decizie RAR prin care cresc cu 10 până la 20 de ori taxele anuale de autorizare a atelierelor auto (…) S-a modificat modalitatea de calcul a taxelor. Dacă până în prezent exista o taxă fixă de aproximativ 1.000 de lei, de acum service-urile vor trebui să plătească pentru fiecare marcă pentru care este autorizată să facă lucrări”, a declarat într-un comunicat recent directorul Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSA), Cristian Muntean. El a arătat că, potrivit noii decizii, atelierele vor trebui să achite, pe lângă cei 1.000 lei pentru autorizare, câte 90 lei pentru maximum trei activităţi de service, 50 lei pentru fiecare activitate suplimentară, precum şi 500 lei pentru fiecare marcă pe care o reprezintă. „În condiţiile în care, în medie, un atelier auto efectuează aproximativ cinci activităţi pentru 20 de mărci auto, costurile de autorizare ale unui service se ridică la 11.131 lei, o sumă exorbitantă în actualul context economic. Această decizie ar putea duce la dispariţia a jumătate din cele 7.000 de service-uri autorizate din România”, a adăugat Muntean.

Tarifele în service vor creşte

Deoarece reglementarea a intrat deja în vigoare, în perioada următoare clienţii se pot aştepta la o dublare a preţului manoperei pentru reparaţiile auto. În plus, costurile reparaţiilor în cazul asigurărilor auto, vor fi trecute de service-uri pe facturile înaintate societăţilor de asigurări, iar acestea mai departe le vor trece în costurile poliţelor şoferilor asiguraţi. Cristian Muntean spune că service-ul pe care îl conduce va fi nevoit după noile reglementări să plătească RAR 210 milioane lei vechi, faţă de 10 milioane lei până în octombrie. El a calculat că noile taxe vor aduce statului aproximativ 7 milioane de euro anual, sumă prin care va fi finanţată ISCTR.

RAR: nu am majorat tarifele

Registrul Auto Român nu a majorat tarifele, afirmă Stancu Sotir, director general al acestei instituţii. El adaugă că a fost schimbat sistemul de autorizare a service-urilor deoarece multe nu aveau dotarea tehnică res­pectivă dar voiau să repare cât mai multe tipuri de maşini. În noua formulă, indiferent că un service repară doar o maşină de un anumit tip într-un an, el va plăti aceeaşi taxă de autorizare. „Aceasta este o problemă de marketing a lor, noi nu avem nici o vină că ei repară o singură maşină de o anumită marcă într-un an”, spune el.

Adauga un comentariu

*