PROGRAMUL TRANSVERSAL – ACTIVITATEA CHEIE 1.1.
VIZITE DE STUDIU PENTRU FACTORI DE DECIZIE ÎN DOMENIUL EDUCAŢIEI ŞI FORMĂRII PROFESIONALE
“Innovación en formación permanente (LLL) con teleformacion (e-learning)”
Almeria-Spania
28.03. -01.04.2011
În perioada 28.03. -01.04.2011, am beneficiat de un grant în vederea participării la o Vizită de Studiu pentru factori de decizie în domeniul educaţiei şi formării profesionale, Programul Transversal – Activitatea Cheie 1.1. din cadrul Programului de “Învăţare pe tot Parcursul Vieţii”, în Almeria-Spania, alături de alţi colegi din Franţa, Italia, Irlanda, Portugalia, Germania, Slovenia.
Organizatorul a fost Manuel Jesús Rubia Mateos-Asesor de Secundaria – Centro del Profesorado de Almería. Vizita de studiu “Innovación en formación permanente (LLL) con teleformacion (e-learning)”- Inovare în domeniul învăţării pe tot parcursul vieţii cu e-learning a oferit şansa participanţilor de a face schimb de experienţă între profesori şi factori de decizie din Uniunea Europeană pe tema formării cadrelor didactice, de a perfecţiona metodele de lucru cu elevii prin integrarea tehnologiei în orele de învăţare astfel încât să se realizeze obiectivele care vizează abilităţile de gândire necesare în secolul XXI, de a forma şi dezvolta abilităţile de comunicare în mediu intercultural, asimilarea de cunoştinţe despre ţări, regiuni şi sisteme de educaţie.
Am participat la activităţi diverse care au urmărit nu doar aspecte de conţinut şi metodologie, ci şi posibilitatea de a comunica, de a ne îmbogăţi cunoştinţele de cultură şi civilizaţie spaniolă, de a împărtăşi din experienţa în domeniul formării cadrelor didactice, a parteneriatelor/ proiectelor internaţionale, de a stabili relaţii profesionale cu alţi colegi din ţări europene şi de a prezenta exemple de bună practică în domeniul formării şi perfecţionării cadrelor didactice în sistem tradiţional şi în sistem e-learning.
Organizatorii ne-au facilitat întâlnirea cu diferite personalităţi implicate în domeniul educaţiei şi stabilirea de relaţii de colaborare în vederea derulării de proiecte viitoare. Programul a fost intens şi variat, cuprinzând vizite, conferinţe, prezentări ale unor platforme educative, informări despre sistemul de învăţare/formare la distanţă, cursuri online sau faţă în faţă. Am vizitat Universitatea din Almeria, Centro Educativo de Aguadulce, Instituto Provincial de Educación Permanente, CEP Almeria. Concluzia finală şi unanimă a fost că participarea la cursuri este voluntară, iar rezultatul aşteptat vizează, în primul rând, dezvoltarea competenţelor şi viziunii moderne ale cadrelor didactice, necesare pentru a face faţă cu succes provocărilor actuale ale profesiei de educator.
Interesantă a fost prezentarea despre învăţământul la distanţă (Universitatea Almeria) cu predare LIVE prin INTERNET: profesorul predă în faţa camerei de luat vederi iar studenţii/elevii urmăresc prezentarea pe monitoare. În aceste cazuri, prezenţa la ore, atitudinea în clasă şi interesul faţă de conţinutul predării reprezintă în totalitate o problemă de
conştiinţă personală, responsabilitate şi educaţie a fiecărui elev în parte, dar şi proiectul pilot din Centro Educativo de Aguadulce – Presentación del programa “Escuela TIC 2.0”-fiecare elev beneficiind de un laptop pe tot parcursul anilor de studiu. Programul a oferit suport pentru predare-învăţare-evaluare, iar administrarea, proiectarea şi monitorizarea conţinutului unei lecţii s-a desfăşurat conform unui program asemănător cu Platforma software AEL, dezvoltată de SIVECO România.
Foarte atractive au fost şi vizitele culturale în Almeria, Aguadulce, Parque Natural de Cabo de Gata, Tierras de Almería, Alcazaba de Almería.
Rezultatele participării la vizita de studiu: voi implementa noile tehnologii în cadrul orelor de limba şi literatura română dar şi în cadrul orelor de limba spaniolă (Opţionalul –Curso practico de espanol) precum şi în derularea proiectelor şcolare şi extraşcolare în care sunt implicată, voi propune colegilor diferite activităţi cu exemple de bună practică acumulate pe parcursul Vizitei de studiu – portofoliul digital, utilizarea tablei digitale şi a noilor tehnologii. Voi încuraja colegii să participe la cursuri de formare e-learning şi la Programul Transversal-Actiunea cheie 1.1.-Vizite de studiu pentru specialişti în educaţie şi formare profesională(http://www.llp-ro.ro/llp.php?id=116&d=54), voi propune conducerii şcolii proiecte şi parteneriate cu o şcoală din Almeria, dar şi cu unii dintre participanţii la vizită, iar pe 24 mai 2011, Şcoala cu Clasele I-VIII ,,Constantin Platon” Bacău, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar al Judeţului Bacău, C N „Mihai Eminescu” Iaşi şi Centro del Profesorado de Almería, organizează SESIUNEA DE COMUNICĂRI ŞTIINŢIFICE „DIMENSIUNI EUROPENE ÎN EDUCAŢIE” – ediţia I.
Prof. MIOARA- CECILIA STOIAN
Şcoala cu clasele I-VIII “CONSTANTIN PLATON” BACĂU