Pieţele volante, primul pas în campania ”Preţul cinstit, nu HIPERpreţuri!”

Consilierii locali ar putea da o lovitură politicii speculative a super- şi hipermarketurilor, ce scumpesc constant şi nejustificat produsele alimentare. Amenajarea unor pieţe volante, la limita proprietăţii lanţurilor comerciale din oraşul Bacău, reprezintă o soluţie de a forţa marile magazine să practice preţul cinstit, dar şi o alternativă pentru băcăuanii care aleg să mănânce sănătos. Pieţele alternative vor funcţiona sâmbăta şi duminica, iar în acestea vor avea acces doar producătorii autentici, în baza unor certificate de producător verificate. Am luat această iniţiativă ca un prim pas al campaniei „Preţul cinstit, nu HIPERpreţuri!”. Documentaţia a fost deja înaintată Consiliului Local Bacău. Scopul principal este de a le oferi locuitorilor municipiului alternativa de a cumpăra alimente româneşti la preţuri decente, fără adaosuri comerciale imense. Demersul este şi o cale de a-i proteja pe producătorii autohtoni, dar şi o modalitate de a protesta faţă de preţurile exorbitante din super- şi hipermarketuri. Adaosurile comerciale uriaşe sunt suportate de cumpărătorul final, adică de noi toţi, aflaţi în imposibilitatea de a alege corect, din lipsă de alternativă.Cumpărătorul final nu este singura victimă a acestui sistem. Producătorii şi procesatorii autohtoni nu au nicio şansă să stea la masa negocierilor cu reprezentanţii super- şi hipermarketurilor. Micile excepţii de firme româneşti agreate sunt obligate să negocieze în genunchi. Producătorii români sunt forţaţi să-şi vândă marfa la cel mai mic preţ din Europa. Dar, în general, produsele româneşti nu încap pe rafturile super- şi hipermarketurilor! Statisticile arată că, din 2007 până în 2010, numărul super şi hipermarketurilor din România s-a dublat: de la 308 (2007) la 642 (2010). O lege de bază a economiei de piaţă arată că, prin creşterea concurenţei, preţurile ar trebui să scadă. Nu s-a întâmplat astfel. Dimpotrivă. Cauza trebuie căutată la marile lanţuri comerciale. Acestea aplică faţă de producătorii români o politică de preţuri ce poate fi numită DICTAT, iar înţelegerile dintre ele au dus la crearea unui MONOPOL pe piaţă. În super- şi hipermarketurile din România, produsele alimentare sunt cele mai scumpe din Europa. Marile magazine din  Bacău nu fac excepţie. Politicile super- şi hipermarketuri îngrijorează, de fapt, întreaga Europă. Încă din octombrie 2007, un grup de europarlamentari a semnalat practicile incorecte din marile supermarketuri din Europa, prin intermediul “Declaraţiei 88”. Demersul a fost semnat de 439 dintre cei 785 de europarlamentari, întrunind majoritatea. În februarie 2008, preşedintele Parlamentului European, Hans-Gert Pottering, a anunţat că declaraţia scrisă privind anchetarea abuzurilor de putere exercitate de supermarketuri din U.E. a devenit Rezoluţie oficială, ce exprimă opinia Parlamentului European. Rezoluţia a cerut DG COMPETITION să înceapă o anchetă în legătură cu practicile incorecte din supermarketurile europene, iar Comisiei Europene să propună măsuri adecvate, inclusiv reglementări pentru a proteja consumatorii, lucrătorii şi producătorii de aceste abuzuri.La nivel european, mai multe ţări au încercat, printr-o serie de acte legislative, să stopeze practicile abuzive din super- şi hipermarketuri şi efectele lor. În România, această preocupare nu este printre priorităţile guvernanţilor de la nivel central. De aceea, consider că este datoria noastră să luăm astfel de măsuri măcar la nivel local.

Nicolae ZAHARIA, consilier local

 

 

 

Adauga un comentariu

*