Criticii americani, impresionaţi de peliculele româneşti „Aurora” şi „Marţi, după Crăciun”

Criticii americani de film au fost impresionaţi de peliculele „Marţi, după Crăciun” de Radu Muntean, respectiv „Aurora” de Cristi Puiu, Examinter apreciind jocul actorilor din filmul lui Muntean, în timp ce „Aurora” a fost descris de Indie Wire drept un film „de o profunzime rară”.

Ambele pelicule, care au avut premiera mondială la ediţia din acest an a Festivalului Internaţional de Film de la Cannes, au rulat în Statele Unite ale Americii la Festivalul de Film de la New York (24 septembrie – 10 octombrie).

The Examiner apreciază că prima scenă din „Marţi, după Crăciun” este „mai entuziasmantă decât orice thriller”. De asemenea, publicaţia apreciază maniera de redare, cu mijloace minime, a tensiunii ce se clădeşte în jurul unei relaţii ce se destramă.

„Poate motivul pentru care filmele româneşti au succes este maniera superioară a actorilor de a juca sau poate este darul povestirii. Aceste lucruri fac ca filmele lor să fie impresionante. Un lucru este clar: filmele româneşti îi învaţă pe spectatori că, pentru a surprinde o lume, nu e nevoie decât să te opreşti, să tragi aer în piept şi să priveşti în jurul tău”, mai scrie publicaţia.

În ceea ce priveşte filmul lui Puiu, Indie Wire apreciază că una dintre cele mai mari realizări din „Aurora” este „profunzimea cu care regizorul-scenarist a suprins rutina şi detaliile unor crime”. „Viorel (jucat strălucit de Puiu) este un inginer la o fabrică anonimă, care îşi împarte timpul între amanta sa şi diferite locuri din sau de lângă oraşul în care trăieşte”, scrie Indie Wire. „Pentru prima oră şi jumătate, filmul se apropie de «Poliţist, adjectiv» (de Corneliu Porumboiu, n.r.)”, mai scrie publicaţia, subliniind momentele de pândă şi plimbările misterioase ale lui Viorel.

„Scenariul lui Puiu face să dispară orice ar putea să dezvăluie ceva despre personaj: motivaţia psihologică, dialog relevant sau revelaţii care nu sunt necesare şi ne pune lângă o persoană care a luat o decizie secretă şi nu se îndoieşte nicio clipă de alegerea pe care a făcut-o”, scrie Indie Wire. Publicaţia apreciază, de asemenea, camera fixată pe Viorel, personajul principal. „Puiu a făcut o alegere să refuze să creeze o relaţie empatică între public şi acest psihopat”, mai apreciază publicaţia online specializată.

Indie Wire mai notează, de asemenea, că, fără îndoială, cel mai curajos aspect al filmului „Aurora” este modul în care Puiu prezintă actele de violenţă inevitabilă, golită de orice fel de „romanţare” a crimelor. „În loc, filmul prezintă un egoism curajos, o aroganţa totalitară din acţiunea de a lua viaţa altcuiva”, scrie publicaţia. „Ce îl face pe Viorel să fie un personaj atât de tulburător şi profund este lipsa lui de introspecţie, lipsa de îndoială”, notează Indie Wire.

„În final, povestea lui Viorel devine, în mod miraculos, irelevantă; Puiu înţelege natura lipsită de fast a violenţei, într-o lume în care lucrurile de genul acesta se întâmplă mereu şi, într-un strălucit anti-climax, îl neutralizează pe Viorel, golindu-i acţiunile de impactul intenţionat. Aceasta este cea mai curajoasă mişcare a lui Puiu, să transforme ceva ce părea a fi un final senzaţional, într-un deznodământ ce frizează comicul; a ignora logica din spatele violenţei transformă actul în ceva fără sens şi, fără o motivaţie cu sens, toate planurile, toată violenţa şi toată suferinţa devin goale, fără sens şi incomprehensibile”, încheie Indie Wire.

Filmul „Marţi, după Crăciun” spune povestea lui Paul Hanganu (Mimi Brănescu), care este căsătorit cu Adriana (Mirela Oprişor) de zece ani. Au împreună o fetiţă, o maşină, un apartament şi aparent o relaţie fericită. De şase luni, Paul are o relaţie extraconjugală cu Raluca (Maria Popistaşu), medic stomatolog în vârstă de 27 de ani. Bărbatul, care se chinuie să găsească timp pentru Raluca, familie şi goana după cumpărături, hotărăşte să-şi ducă fiica la dentist încă o dată înainte de Crăciun. O schimbare neaşteptată în programul Adrianei le aduce pe cele două femei în aceeaşi încăpere pentru prima oară. Întâlnirea îl obligă pe Paul să ia o decizie dificilă.

Din distribuţia filmului mai fac parte Dragoş Bucur, Adrian Văncică, Victor Rebengiuc şi Silvia Năstase.

Lungmetrajul „Aurora” îl prezintă pe Cristi Puiu nu doar în calitate de regizor, ci şi în calitate de actor în rol principal. Puiu îl interpretează pe Viorel, un bărbat divorţat, care, pe fondul unei depresii, recurge la acţiuni extreme. Printre numele din distribuţie se regăsesc Clara Vodă şi Gelu Colceag.

„Aurora” este o producţie a casei Mandragora, realizată cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei România (CNC), Eurimages, SC Serv Invest SRL, OFC Section Cinéma, Centre National de la Cinématographie (Franţa), în colaborare cu ARTE France Cinéma, ZDF/ ARTE, Societatea Română de Televiziune, TSR/SSR, HBO România. Imaginea este semnată de Viorel Sergovici.

Sursa MEDIAFAX.RO

Adauga un comentariu

*